Om å la seg provosere…eller kanskje bli engasjert…?

 

Jeg kan ofte la meg provosere…

Etter at jeg hadde lagt ut det forrige innlegget mitt:

“Til døden skiller oss ad…?”

…fikk jeg en kommentar fra en person som hadde blitt litt provosert!

 

Jeg tenker at det er positivt!

For: Hvis du lar deg provosere av noe…

…så er du i hvert fall ikke komplett likegyldig!

 

Å skape engasjement er viktig…

Å skape debatt likeså!

 

Ikke for å starte krangel, uvennskap – eller spre SKIT…

…men for å lære av hverandre, utvide horisonten…

…kanskje pirke litt bort i diverse trossystemer…

…som MULIGENS er litt “utgått på dato”?

(Nå snakker jeg GENERELT!)

 

Sjøl synes jeg det er nyttig og lærerikt å utforske litt…

Noen vil velge å kalle meg “Hobbypsykolog”.

Det er fort gjort å leke psykolog for andre.

 

Den det er ALLER viktigst at jeg “utforsker”…

…er imidlertid meg sjøl…

…og mine egne reaksjonsmønstre!

 

 

 

12 kommentarer
    1. Viktig å være engasjert ja.. Jeg ble ikke provosert av det innlegget, selv om jeg nok er av typen som “hadde blitt” ..men man vet aldri før en er i en slik situasjon, og folk er ulike 🙂 Leste om Stand up debyen også, du er skikkelig tøff og flink til å gjennomføre ting du har som mål 🙂 Ønsker deg en fin dag videre… Videoene dine blir stadig proffere også <3

      1. Tusen takk!<3 Ja, jeg trener på tipsene jeg får på videokurset! Jeg tror ikke jeg heller ville ha "Sviktet" ved første korsvei, men å bli sjukepleier døgnet rundt i mange år – nei , DET vet jeg at jeg absolutt ikke villa ha gått inn på. Blant annet derfor tror jeg at jeg temmelig sikkert aldri vil flytte sammen med en mann igjen. Man kan tilbringe en god del tid sammen likevel, hvis begge ønsker det! 🙂

    2. Så er det kanskje litt viktig å kunne respektere at mennesker er ulike, reagerer ulikt, respektere at det er ukjente årsaker for de ulike valg folk tar. De skal ikke behøve å spa frem alle detaljer i eget liv for at en som mener seg provosert, ikke skal være det. Roe ned, er helt sikkert veldig sunt rett som det er. Nå er det manko på blodtrykkmedisiner også, så…

      Hva jeg har lært av livet, er å være innmari rund i kantene ( jeg er eldre enn deg, eldre enn den provoserte) og respektere ulike synspunkter. Derfor lar jeg meg sjelden provosere lenger 🙂 Engasjere? Ja, det er jo en annen sak.

      1. Jeg har ikke målt blodtrykket mitt på mange år…;)Det er ikke så ofte jeg blir sint, og jeg kommenterer sjelden innlegg jeg blir provosert av lenger. Jeg har vært veldig åpen om utfordringer jeg har hatt, og det har jeg også skrevet en del om her på bloggen tidligere. Ellers veldig enig med deg i at en ikke skal behøve å forsvare seg når folk gir uttrykk for at de er uenige eller føler seg provosert!:)

    3. Jeg synes stort sett ting på skrift mangler noe, mangler en dimensjon. Derfor kan ting bli oppfattet annerledes enn man egentlig mener ting. Man får ikke gått de nødvendige “rundene” med oppklaring og “forhandling” som det så fint heter. Derfor liker jeg ikke kommentere eller diskutere så mye på nett, det blir aldri som jeg tenker, og som jeg mener ting bør oppfattes likevel 🙂 Men andre må gjerne diskutere litt 😀

      1. Ja, slik er det gjerne. Vi oppfatter ofte ting annerledes enn de er ment. Blir vi provosert, så mister vi også fort mye av informasjonen og trekker for raske konklusjoner. Noen ganger er det greit å bare lese uten å gå inn i så mange diskusjoner. 🙂

    4. Viktige saker 🙂 Leste det forrige innlegget men jeg tenkte mer på det som en mening. Alle har jo sin mening om ting og det synes jeg er helt greit. Jeg har som oftest meninger om sjokolade, sånn stort sett og blir nesten bare provosert av ting som har med det å gjøre, sånn som når noen sier at man ikke skal spise det og at det er farlig og alt det der. Sjokolade gjør meg glad 🙂 Du er blitt superflink med videoer altså, skikkelig 🙂 <3 stor god klæm <3

      1. Tusen takk! Jeg øver, og får mange gode tips av læreren på videokurset! 🙂 Kos deg med sjokoladen, du! Jeg har spist kokosbolle igjen i dag, men jeg var bare på 7-eleven – ikke på kokosfabrikken! 😉 Klem! <3

    5. Det er spennende å pirke bort i ting………………. andre trossamfunn…………… men jeg er ikke så god på debatter og kan ikke så mye om de fleste ting så jeg tror jeg kommer til kort på mye……………….

      1. Jeg kommer også til kort på mye, men jeg holder meg til temaer jeg er engasjert i. Jeg er ikke den som pløyer aviser og får med meg alt av nyhetssendinger: Når folk begynner å diskutere hva som rører seg i politikken – da faller jeg fort ut: 😉

    6. Viktig at man er engasjert i livet, men vi må også tenke!!!! Noen blir provosert av det minste, men det kan hende de tenker annerledes når de er i situasjonen selv. Det er lett å kritisere andre, men vi har ikke gått i deres sko eller fulgt deres vei.

      1. Veldig enig! Om jeg blir provosert(eller engasjert) handler det først og fremst om meg, mine tanker, oppfatninger og trosystemer. Jeg skal ikke “legge skylda” på andre, sjøl om jeg kan ha aldri så lyst til det! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg