“Men hvor kommer du EGENTLIG fra?”

 

Kunst kan jo være så mangt.

Det finnes utallige uttrykksformer.

 

høstutstillingen så Frodithen og jeg blant annet dette:

Fra den ene siden så det ut en som en montasje av postkort

med motiv fra Østen…?

 

Men… på baksiden av kortene sto det skrevet noe

som trolig får mange til å reflektere litt…

 

Det er Meera Manjit Kaur som har laget montasjen.

Hun har bodd i Norge i hele sitt liv…

…men har altså opplevd å få spørsmål og reaksjoner

som de hun gjengir på disse postkortene.

 

Meera Manjit Kaur

(Bildet av Meera fant jeg på nettsiden Norges Billedkunstnere. (NBK)

Det sto at det var lovlig å kopiere.)

 

 

For noen måneder siden leste jeg ei bok skrevet av Guro Sibeko

Det var denne:

 “Rasismens poetikk”.

 

Å lese denne boka var en aha-opplevelse for meg.

Jeg ble konfrontert med flere av fordommene mine.

Mye av det handlet om holdninger

som jeg faktisk ikke har tenkt på som fordommer.

 

For eksempel er jeg nesten sikker på at jeg har stilt spørsmålet:

“Hvor kommer du fra?”,

eller kanskje til og med:

“Hvor kommer du egentlig fra?”

Spiller det (egentlig) så stor rolle?

 

Ja, noen mennesker har mer melaninrik hud enn andre…

Hudfarge og ansiktstrekk kan gi en pekepinn

om hvor i verden våre forfedre levde.

 

Utover det sier dette fint lite om våre menneskelige kvaliteter.

 

6 kommentarer
    1. Jeg har møtt flere som har uttrykt at de er leie av å fortelle hvor deres aner er fra, når de føler seg like norske som alle vi andre 🙂 Det er liksom en grunn til at de bor i Norge ja.
      Men jeg som er interessert i alle verdens land og kulturer, spør jo ut i fra den interessen. Ikke for å snoke, men fordi det interesserer meg generelt. Men det er nok ikke så lett å sile når vi norsker spør.

    2. Jeg likte de korta. Kunst som får en til å tenke.
      Jeg har spurt særlig studenter som kommer til oss hvor de kommer fra, og i mitt hode lurt på om de er oppvokst i området og ønsker å begynne på sykehuset når de er ferdig.
      Og så får du svaret “Jeg er født i Norge, men besteforeldrene min er fra Pakistan”
      Jeg ser på studenten, smiler og forklarer at jeg lurte på om hun var fra Ringerike, og at jeg egentlig ikke er så opptatt av hvor verken besteforeldre eller oldeforeldre er født. Vi pleier å få oss en god latter, og kanskje er det litt lettere å være student.

    3. Den er litt lei den der… Jeg spør hele tiden hvor kommer fra, og får noen ganger skråblikk og kommentarer for det. Når jeg spør er det ikke for å få vite hvilken land de “opprinnelig” kommer fra, niks og nei, det er for å avklare hvor i vårt langstrakte land de kommer fra. De kan for eksempel ha en dialekt jeg ikke kan plassere.

    4. Hei på deg 🙂

      Det er litt å snakke før man tenker……….. Når min tilkommende svigerdatter er på disse kanter, kan rett og slett mine tanter på 80 år ish spørre akkurat om dette; hvor er du fra…. ja men sånn egentlig…..
      Og det er tankeløshet tenker jeg…. men ikke så enkelt å tenke hvordan man skal formulere et slikt spørsmål alltid – når man står der….

      lag deg en fin fin dag <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg