Finnes det noen “fordeler” ved å være sjuk?

 

Når jeg har kavet og stresset litt ekstra en periode, har jeg hatt lett for å bli sjuk.

 

I mange år var jeg veldig plaget av stadig tilbakevendende luftveisinfeksjoner.

I denne perioden av livet var jeg nærmest i konstant stress-modus.

 

Det er helt naturlig at kroppen da reagerer slik.

Systemet bruker så mye krefter på den misforståtte “Fight or Flight – responsen”, at immunforsvaret blir dårlig.

Om jeg tenker (og reagerer) som om jeg er i konstant fare over lang tid, så må jo systemet gradvis bli utslitt!

 

Som regel handler det kanskje bare om at man blir forkjølet eller føler seg ekstra trøtt og sliten.

I slike tilfeller går det som regel greit å hente seg raskt inn igjen.

Infeksjonen oppstår nærmest som en liten advarsel:

“Nå trenger du å koble av litt!”

Vi blir nesten bare nødt til det når snørra renner, halsen er sår og hodet føles tungt som bly.

 

Noen dagers hvile og avkobling gjør gjerne susen!

 

Men…hva om jeg bare fortsetter med det samme stresset (og/eller tankekjøret) så fort jeg kommer til hektene igjen?

På sikt kan det da utvikle seg til det som gjerne blir kalt “kroniske lidelser”.

 

Nylig kjøpte jeg et nettkurs som heter “Heal summit”.

Hovedsakelig består dette konseptet av 21 videointervjuer.

Samtlige av intervjuobjektene har forsket på helse.

 

De har ulike innfallsvinkler, men det er likevel en rød tråd i det hele:

 

Hvordan kan hvert enkelt menneske påvirke sin egen helse?

 

Vi har lett for å ha hovedfokus på kosthold og trening når vi bestemmer oss for å “ta tak i helsa”.

Visst er dette viktige faktorer.

Minst like viktig er det imidlertid…

…å være klar over hva følelser som  frykt, sinne, sorg, bitterhet og gammelt nag (på sikt) kan gjøre med kroppen.

 

Dessuten:

Kan det være slik…

…at “fordelene” ved å være sjuk…

…bidrar til at mange mennesker ikke blir friske igjen?

 

Veronique Desaulniers er en av de 21 personene som blir intervjuet i “Heal Summit”.

Sjøl om hun “gjorde alle de rette tingene” for å bevare en god helse, utviklet hun brystkreft.

Da begynte hun for alvor å se på alle følelsene hun hadde undertrykt og skjøvet vekk…

.,..i all sin iver etter å fremstå som “perfekt og flink”.

 

Veronique er veldig bevisst på ordvalget sitt: Hun kaller seg “Breast Cancer Conqueror” i stedet for “Survivor”. Det er en vesentlig forskjell mellom å “overleve” og å “beseire”/ ha et godt liv videre.

 

Jeg har tatt opptak (som varer et drøyt minutt) av noe av det hun sier helt mot slutten av intervjuet.

Jeg synes dette er veldig spennende, og jeg er overbevist om at det er noe i det.

 

 

Mange lar seg provosere av sånne uttalelser:

“Er det liksom min egen skyld at jeg har blitt sjuk?”

“Tror du liksom at jeg ønsker å ha det slik?”

 

Jeg tror imidlertid at mange kan ha nytte av å tenke i gjennom dette.

 

I 2015 skrev jeg innlegget jeg har linket til under.

I ett av avsnittene nevner jeg noe om dette med “fordelene” ved å være sjuk.

 

 Linden-metoden – hjelp til selvhjelp.

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Tror faktisk det er noe i det der! En har nok en egen innvirkning faktisk…. Jeg har tro på å jobbe med meg sjøl med det for øye at mine fordeler ligger i å være frisk og kunne gjøre det jeg ønsker mest av alt….. trene, være ute – og jobbe….! Takk for fint innlegg! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg