Berømmelsens Bakside. (Prisen for å være synlig.)

 

En av grunnene til at jeg blogger, er at jeg vil være synlig.

I alle fall i den forstand at jeg ønsker å få lesere.

 

Mye av drivkraften ville forsvinne…

…dersom jeg opplevde at nesten ingen viste interesse for det jeg skrev.

 

Hvis den eneste grunnen til at jeg blogger er at jeg er glad i å skrive…

…så kunne jeg ha valgt en annen arena.

 

Samtidig kjenner jeg at jeg har en slags “komfortsone”.

Om lesertallene plutselig stiger et stykke over det jeg er vant til…

…kjenner jeg at det føles litt skummelt!

 

Det er noe trygt ved det å stort sett å befinne seg i nedre sjikt av topplista…

 

Hvorfor?

Jo, fordi jeg har sett mange eksempler på at det å være veldig synlig har sin pris.

Enten man er toppblogger eller en annen slags “offentlig person”…

…så står man lagelig til for hogg.

 

“Alle” har plutselig rett til å mene noe om deg…

…grafse i privatlivet ditt…

…og kanskje til og med komme med temmelig ufine kommentarer.

 

Det skal sterk rygg til for å tåle slikt!

 

Som toppblogger, kan man tjene gode penger…

…men er det verdt ubehaget som følger med…

…i form av misunnelse og skittkasting?

 

Noe av det som er gjengs for flere av toppbloggerne er at de deler veldig mye av den private sfæren…

…både i bilder og tekst.

 

Sjøl om jeg noen ganger undrer meg litt over hvorfor enkelte av de som er øverst på topplista får så mange lesere…

…har jeg ikke noen rett til å slenge med leppa…

…være ufin eller latterliggjøre. 

Det er ingen grunn til å rette skyts mot enkeltpersoner…

Jeg har ikke sans for “kritiske røster”, dersom det ender opp med å bli en form for personangrep.

 

Til en viss grad ønsker jeg altså å være synlig…

Imidlertid er jeg usikker på om jeg har styrken og motet som skal til…

…for å takle alt ubehaget som kan følge med det å bli veldig synlig.

 

 

 

Det er klokt å beskytte øynene mot skarpt sollys…

 

…men godt at jeg slipper å iføre meg solbriller og skaut (som en annen Hollywood-diva), før jeg går på Kiwi, kanskje…?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 kommentarer
      1. Blogging på blogg.no er nok et ungdomsfenomen. Blant de ti som pleier å være på toppen, er flertallet kvinner mellom 20 og 30. Du har helt rett i dine betraktninger.

    1. Ja, her satte du ord på det sikkert mange tenker. Jeg trives godt på den nederste halvparten av lista, det må jeg innrømme. Har vært innom et par ganger den øverste halvparten også, og det ga et lite sug i magen. Så følger tankegangen din veldig godt 🙂
      Har ikke noe ønske om å bli toppblogger. Det forplikter på så mange måter.
      Det er noen på topplista som har ligget veldig lenge der uten å skrive et eneste ord. Der er ikke jeg. De dagene jeg ikke skriver noe, faller jeg ut av lista som regel 🙂
      Viktig tema som du tar opp der. Jeg er jo glad for å være på lista ja, men jeg er også glad jeg ikke er øverst 🙂

      1. Det er trygt å befinne seg i nedre sjikt ja. Jeg har kun vært blant de øvre femti en gang, så vidt jeg vet. Om du har en blogg med f. eks matoppskrifter kan du ha mye trafikk sjøl om du ikke skriver så ofte. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg