Hei, hei…..

 

 

Du virker ganske grei…..

….ja, faktisk helt okei…..

Jeg tror jeg liker deg……

 

Du er jo ganske pen……

…..du har så fine ben…….

…..jeg digger smilet ditt….

…..jeg TENNER faktisk litt……

 

 

“Vi mannfolka vil jo gjerne ha det litt………

…..ENKELT….!”

 

 

Det var en kar som sa akkurat det til meg en gang…….

 

 

 

“Menn liker ikke sånt………”

“Sånn må du ikke gjøre overfor menn……..”

“Menn liker ikke KRAV!”

“Det “Lønner” seg ikke å si sånt til en mann!”

 

Dette har menn (og noen kvinner) sagt til meg……..

……. kanskje i et forsøk på å få “Skikk på meg”…….

……..til mitt eget beste?

 

Jeg har lyst til å sende den tilbake og si :

 

“SÅNN må du ikke gjøre overfor en kvinne –  gjentatte ganger……….

……hvis du VIRKELIG ønsker å ha henne i livet ditt……

……og få et godt og givende forhold til henne!”

 

Dessuten………….

……………tror jeg ikke på KRAVLØSE forhold.

 

Hvis den ene parten aldri forventer noe som helst av den andre…… 

(Da snakker jeg om et forhold der begge er noenlunde friske og oppgående)

……….så tenker jeg at den personen er temmelig sjølutslettende i forholdet.

 

Hvis du ikke aksepterer at din partner/kjæreste stiller krav til deg på noen som helst måte……..

……..så stiller DU……

…….ETT enormt krav til den andre :

Nemlig at du sjøl………

………ikke skal behøve å ta NOEN hensyn………

………over hodet!!

 

 

Vi MÅ jo ikke på død og liv gjøre alt så “Komplisert –  og på Kvinnfolkmåten” støtt heller…..

 

Men….kan det ikke være sånn …………..

………..at det finnes en slags……….

………..MELLOMTING…………

………..mellom det “Helt enkle”……..

………..og det “Veldig kompliserte, følelses – styrte og dramatiske”??

 

Hvorfor er menn (tilsynelatende) så lite interesserte i finne ut hvordan kvinner fungerer….

Hvorfor er det (tilsynelatende) mest kvinner som prøver å “lese seg opp” og “finne ut av”???

Hvorfor skal vi ha den tradisjonelle greia med “medgjørlige kvinner” som bare skal stulle og stelle og behage mannen……….. og være

“Hans faste, trygge holdepunkt i heimen???” ……….

…….sånn som mammaen hans kanskje var???

 

Det er forsket på, og visstnok dokumentert, at menn generelt klarer seg dårligere alene enn kvinner…..

 

Om en mann blir alene…….

….så virker det som det i hovedsak er TO ting som skjer….

 

Enten mistrives/sturer han…….

…..eller så går han inn for å finne en ny kvinne så fort som mulig…..

 

(Sjølsagt finnes det mange unntak som “motbeviser” dette  – og sjølsagt finnes det også kvinner som takler alene-tilværelsen dårlig!)

 

Hvorfor er menn generelt da (tilsynelatende) så lite villige til å “Utvide horisonten” og bevisst jobbe for å få parforholdene sine til å fungere?

Jeg mener ikke at menn skal degradere seg til å bli “Lydige, underdanige, dresserte bikkjer” – bare at de generelt kanskje kan vise mer interesse for å finne ut av hvordan de best skal kunne ta vare på/beholde en kvinne de innerst inne er veldig glad i…..

……..og som de egentlig er ganske avhengige av……??

 

En mann  jeg snakket med, var veldig bitter fordi han hadde “mistet” kona si til en annen mann.


Det hadde blitt et dypt “sår” hos ham…….

…..men han var tilsynelatende ikke særlig åpen for å se seg sjøl.

 

Kjerringa hadde F… ikke skjønt hvor bra og snill HAN var……..

…….og han slasken som hadde “stjålet” henne – han var “Slangen i Paradiset”!

 

Nå ble jeg ganske godt kjent med denne mannen…….

……..og jeg så etter hvert ganske klart hva kona hans måtte ha savnet :

 

Trygghet, pålitelighet og, ikke minst : EMPATI………

………i stedet for nedlatende “Latterliggjøring”…… 

………forsvar og forakt!

 

 

Joda; mye av det jeg kommer med…..er vel “Svart/Hvitt” – tenkning…

…….men det ER likevel noe i det.

I alle fall blant den eldre garde (som jeg må regne meg som en del av – enten jeg vil eller ei!)

 

Jeg kan godt være “søt”, smilende, flørtende, feminin og “behagende” i blant…….

…….og faktisk KOSE meg med det!!

 

Hvis DEN delen av meg skal blomstre…..

 

…….så må jeg imidlertid OGSÅ føle at jeg blir tatt litt vare på……

…….og møtt…….

…….på MINE premisser……..

…….med jevne mellomrom…….

…….for at jeg skal orke å legge sjela mi i relasjonen!

 

 

NB : Det har ikke skjedd noe spesielt AKKURAT nå som får meg til å skrive dette……

Det er bare noen generelle, (og til dels humoristiske betraktninger) fra ei som ikke er så “Enkel” som hun sikkert BURDE være!

 

Og ja……jeg GJENTAR meg sjøl en GOD del……

………….med jevne mellomrom………

………….men dette er så VESENTLIG for meg.

 

Jeg funderer…….og filosoferer…..

…….igjen og igjen!

(Ikke prøv å si at jeg må slutte med det – DET er nytteløst – sjøl om det sikkert er noe i det!)

 

Jeg vil heller være alene……

……. enn i noe som føles sånn…….

…….”halvpasselig” det MESTE av tida!

 

Kanskje jeg ER …….

 

……. HELT UMMULI’??

 

 

Opp – ned selfie med STORE hender i front…….

 

 

Litt variasjon på “Selfie” – fronten skader ikke……..

 

Jeg liker å sette ting på spissen……

…….og noen ganger står “ting litt på hue”……

…….både inni meg og rundt meg!

 

 

I mars skrev jeg et innlegg om ei bok som jeg likte godt :

 

“Det kvinner vil ha, det menn vil ha”.

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. En må være slik man “er” og skjerpe seg litt for å fungere sammen med andre… det gjelder jo begge parter.. :)) Som du sikkert har fått med deg nå så er ikke mannen her så vanskelig .. men vi er ikke alltid enige altså.. men prøver å ikke gjøre så stort “nummer” av ting ( ikke ment koffert altså..hehe..) Inntresant med selfie på hodet.. da blir man jo litt nysgjerrig <3

    2. annebe: Ha-ha…Det gjelder å finne en “grunntone” som begge trives med….og DET har du og mannen funnet. En trenger da absolutt ikke å være enige om ALT: Det viktigste er jo at begge tar hensyn og er littegranne rause med hverandre. Uenighet om enkelte ting er bare med på å skape spenning. Noen voksesmerter må til for å vokse! 😉

    3. Det skal gå begge veier syns jeg…gi og ta…ta og gi…så..jeg syns ikke du er umulig..du er bare bevist hvordan du vil ha det! og DET er jo bare bra!

    4. Jeg skulle vel holdt meg unna å kommentere dine analyser, men vil gjerne si at vi er forskjellige, og det er vel derfor ikke alle kan være “den rette” for meg eller deg. Denne gubben mener at respekt er en grunnverdi i forholdet, respekt for meningsforskjeller, ønsker og holdninger.
      En annen, for noen, viktig verdi er litt alenetid, ikke uker eller måneder, men en liten stund hver dag, til refleksjon, til å sortere ut både utfordringer hendelser i og utenfor forholdet.
      Vi er nok ikke skrudd sammen slik at vi har samme løsning på utfordringer som dukker opp, men da er det viktig at kommunikasjonskanalene er åpne, og at man klargjør problemstillingene. Som regel kan løsningen ligge snublende nær, men en sjelden gang må man også kunne bli enig om å være uenig uten at det blir konsekvenser av det.
      Et livslangt forhold er ikke en reise bare i smult farvann. De fleste forhold kommer nok ut for litt mer urolig sjø, og først da settes “grunnmuren” på prøve.

    5. funderier: Tusen takk for dine refleksjoner…. Ja, “Grunnmuren” settes nok på prøve hos de aller fleste – før eller senere. Jeg er nok ganske på linje med deg. En trenger ikke være “Enige om alt” bare man har felles grunnverdier. Det med pålitelighet – blant annet i form av at man har for vane å varsle en vesentlig endring med tanke på en avtale – DET er viktig for meg. Likeledes det at jeg føler at han “Holder seg til meg” i den forstand at hans forhold til andre kvinner kun er vennskapelig. Så er det økonomibiten – viktig med ryddighet der også…. Alenetid…ja absolutt – jevnlig noen små stunder, der man kan trekke seg litt unna og være i sin egen boble….. Personlig har jeg heller ikke noe i mot ei helg alene (eller med kompiser/venninner) eller ei ukes ferie hver for seg i blant – så lenge ei ferieuke sammen OGSÅ blir prioritert.Og til slutt : HUMOR – være på bølgelengde vedrørende den biten…Da er ganske mye på plass! Kravstor?? Ja…kanskje? 😉

    6. Kravstor? Det er viktig å vite “hvor man vil”, og følge opp det sporet, men med vilje til litt fleksibilitet. Ellers kan jeg skrive under på alle dine synspunkter i ditt svarinnlegg. Forresten det å holde avtale er en viktig ting. Har man avtalt et møtetidspunkt, ja så er det det som gjelder, ikke et kvarter senere. Endringer må kommuniseres.
      God helg…

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja – bevisst og samtidig litt fleksibel. NOE er slik at man ikke skal “fire på krava”, mens man kan være litt rund i kantene med andre ting! 🙂

    8. Fint å lese dine funderinger, og artig med deg på hodet!!! Rart det der med forhold. Noen skjønner jo ikke hvorfor ting gikk galt, selv om det er ganske tydelig for oss som ser på? Viktig å dele livet om man er to, dele både det gode og det vonde. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg