“Du kan væra et orn’tli TRØLL, du Kari…….

 

…….og’n (navn på kjæreste) er itte kar nok tel å tæmme deg!”

Det var ei venninne som kom med denne (uhyrlige) påstanden en gang.

 

Ingen er vel BARE det ene eller det andre……

Jeg kan nok absolutt være litt “Trøllete”……..

Men – det største  problemet har nok heller vært………

……… min dårlige sjølfølelse!

 

Når man har dårlig sjølfølelse……….

……….tar man gjerne dårlige valg…….

……….man sliter med grensesetting overfor andre……

……….man lar seg lett manipulere…….

 

(Og man kan også ha en lei tendens til å manipulere sjøl på ulike vis; blant annet fordi man trenger stadige bekreftelser på at man er verdt å elske!)

 

Dette kan igjen medføre at man :


……….går i offerrolle……….

……….sliter seg helt ut, så man ender opp med å grave seg ned i depresjon, angst og sjølmedlidenhet……..

……….og/eller blir “TRØLLETE”……

 

For når nok er nok……..

………så kommer GØRRA gjerne fram!

 

De “Mørke” sidene ……..

…….bitterhet……..

…….aggressjon……..

…….og til og med en følelse av å………..

…….HATE…….

 

Dette er “gjørmehøl” man må kravle seg ut av……..

……..for å komme seg videre i livet.

 

Man må ta med seg erfaringene, og trekke ut lærdommen!

Det er enkelt i teorien……...

……og litt vanskeligere i praksis.

 

(Jeg bruker helt bevisst “man” i stedet for “jeg” her nå – for jeg trenger litt distanse til den betente materien…..;) )

 

Jeg ser noen fellestrekk hos de to mennene jeg har vært “ornt’li” kjæreste med.

 

For ordens skyld :  Min “Merittliste” er som følger :

Et ekteskap som varte i 17 år. Deretter et “Helgekjæreste – forhold”, som varte i noen få år.

(+ ett forhold i mellom disse  – som jeg helst ikke vil være bekjent av, men det var så absolutt lærerikt nok – og væl så det!!)

 

Jeg skal ikke gå i detaljer når det gjelder likhetstrekkene her nå, for den ene mannen er jo far til mine tre barn!!

Men : Jeg ser at “Mennene i Mitt Liv”(i alle fall to av dem) har hatt det til felles at de har vært ganske tradisjonsbundne …..både i forhold til kjønnsrollemønstre og på andre måter.

De har vært født i “Steinbukkens” tegn………

De har også vært “vanedyr”, som ikke har hatt så veldig sansen for raske og/eller store forandringer.

(“Slik har det vøri, slik vil det bli – i all vår ti’!”)

 

DET passer ikke så godt til den impulsive og utålmodige (og faktisk LITT eventyrlystne) Karidansen. På ett vis liker jeg trygghet og stabilitet, og søker pålitelighet og stødighet; men det må være rom for noen små sprell og påfunn også.

Litt sånn : Kaste seg ut i det ukjente i blant – og våge å prøve noe nytt!!!

 

Alle tre mennene jeg har vært i forhold til har vært temmelig knyttet til moren sin – sjøl om mødrene til to av dem ikke var i live da jeg traff disse mennene!

Det er ikke lett å skulle “erstatte” “Ho Mor” når hun har vært et slags “ideal” for hvordan en kvinne skal være.

Det blir litt som å hoppe etter Wirkola……….

……… og det SKAL man heller ikke når man er noens kjæreste!

 

Det ironiske er at mannen jeg kom i kontakt med på datingsiden, viste NOEN av de samme tendensene – uten at jeg ble nok kjent med ham til å vite HVOR omfattende likhetstrekkene var.

Altså  : Ganske tradisjonell, ønsket seg veldig en samboer, og var tydelig knyttet til sin mor!

Og – JAGGU var’n født i Steinbukkens tegn han også!!!

(NB ! INGEN av disse tingene behøver på noen måte å være NEGATIVE!)

 

(“Pappas pike” er det for øvrig heller ikke så lett å involvere seg med, men jeg har nok aldri vært noen UTPREGET pappajente! Far døde da jeg var 23 år. Han var ingen “Dullepappa” som jeg kunne snurre rundt lillefingeren – sjøl om han så absolutt var omsorgsfull –  på sin litt strenge måte! Og – han var veldig mjuk – innerst inne!)

 

 

Det er kun det siste året jeg har begynt å føle meg klar for å våge å involvere meg med en mann igjen. Det har handlet mye om at jeg flyttet, og rent fysisk har kommet meg vekk fra det som var!

 

Det siste året har jeg også blitt kjent med menn på rent vennskapelig basis!

Jeg har fått øynene opp for at den typen mann jeg (tror) jeg er ute etter………….

……….faktisk FINNES!

 

Nei, det er ingen konkret, “Tilgjengelig” mann inne i bildet i dag!

“Forbuden frukt” har jeg altså smakt på før, og det frister ikke til gjentagelse…..

 

Novelle : “Hekta på et håp om kjærlighet”……?

 

Den typen frukt smaker ganske råttent etter hvert…..

Etter hvert får man bare lyst til å spy………

………både av Den Forbudte Frukten………

………og av sitt eget behov for “befruktning”!

 

Men altså ……..Det FINNES menn som Karidansen kan våge å stole på……

Det FINNES menn som tør å sette grenser på en voksen og tydelig måte.

Det FINNES menn som kan være kjærlige og omsorgsfulle UTEN samtidig å være noen luskende, lydige “Sauer”.

 

Det FINNES menn som liker Karidansen, sjøl om hun kan være både “trøllete”, ubetenksom og sær……..

……og er et impulsivt følelsesmenneske………….

……av dimensjoner!

 

Og akkurat nå……..

……er vissheten om dette……..

 

……NOK!!

 

(JAAAAAA, jeg skriver MASSE om dette temaet…..

Det jobbes og bearbeides…..og bearbeides ENDA mer!

Kan betraktningene komme andre til nytte, så er det flott!

Gleden er på min side!)

 

Kanskje jeg skulle skrive bok om temaet?

Den kunne for eksempel hete :
 

“Langs en Kronglete Krøttersti”

– med undertittel : (“Karidansen på Kjærestejakt!”)

 

Nei DETTE har ikke noe med temaet å gjøre!

 

Men : Jeg har rett og slett blitt litt JÅLETE på mine eldre dager!

For få år tilbake gikk jeg usminket – og ofte i ei sliten, grå joggebukse fra “Ellos”. 

 

Det gjør jeg sjelden nå.

 

Jeg har nemlig begynt å like…………..

……… både å pynte meg litt……………

……….og å sminke meg litt!!

 

Sjølsagt skal man også tåle å være blankskurt i fjeset og “Kle seg etter forholdene”, men det ER koselig å fjonge seg….OGSÅ!!

 

Denne kjolen var det 60% rabatt på, og jeg ga 280 kr for den!

Kanskje litt mørk i fargen, men når jeg får litt mer sol på skrotten og i “Talskiva” , så blir det bra!!!

 

 (Det er for øvrig VELDIG smart å ta bilder litt i dunkelt lys, for da synes ikke rynkene så godt!!!)

 

12 kommentarer
    1. Syns du skriver bra om “temaet” og virker som du har bra selvinnsikt..og ser dine egne svakheter.. så det er sikkert lurt å reflektere over hva du ønsker om du skal binde deg til noen igjen.. ( eller ha et mer varig forhold til…for ingen er vel bundet selv om det kan føles slik på en måte )
      Syns det er koselig å se du “fjonger” deg litt.. og jammen er du pen også :)) Fin kjole var det som du kler godt <3

    2. ja det kunne blitt en bok av alt du har hatt på hjertet det siste året,og det er nok godt å bearbeide det som har vært ) men en dag må den snoren klippes og du går videre med nye blanke ark uten og se deg tilbake på det som engang var )) du er fin,kjekk og hyggelig å prate med og ja,jeg tror den rette finnes der ute,du har bare ikke truffet ham rett ennå

    3. Flott bilde av deg..og ja..dunkel belysning kan gjøre underverk..hihih..så koselig at du føler det er hyggelig å pynte seg, og fjonge seg opp litt..Det gir jo en god følelse å føle seg vel.. Lykke til å jakten..og som jeg har sagt før..det finnes en der ute til oss alle! Så din er der han også…bare å lete…hihih

    4. ja.. det er veldig slitsom å ha ved siden av seg noen som er et vanedyr. jeg har ikke lyst til å komme å kritisere noen, men jeg personlig mye mer foretrekker mennesker som har en åpen utsikt på verden og ting rundt oss. og særlig jeg liker ikke kjønnsrollemønstre, fordi jeg tror at slike ting har ikke et sted i et modern samfunn.
      en bok fra Kari, woow det hadde vært så fin, om du bestemmer deg til å komme å skrive en bok… kan jeg få en kopi med underskriften 🙂
      den kjolen er veldig fin og den er ikke for mørk synes jeg, faktisk ser veldig fin og koselig ut i kombinasjon med denne strømpebuksa 🙂

    5. Den merittlisten din over menn var virkelig ikke noe å skryte av…..:) Jeg synes du skal date mange, mange nå når du først er i gang….
      Er rart med det at man ofte ender opp med “de samme”. Mine lengste kjæresteforhold hadde det tilfelles at alle var en lillebror. Og jeg som er storesøster:)
      Veldig fint bilde av deg. Og JA, man skal pynte seg litt i hverdagen også

    6. maiken: Takk! Ha-ha, så du ble ikke imponert over merittlista mi? Jeg er glad den ikke er så lang, jeg! Ikke har jeg planer om å date mange heller! Jeg vil eventuelt bare date den /de jeg VIRKELIG har tro på som en god match for Karidansen. Dem er det ikke mange av ; ikke fordi jeg er noen superdame – men fordi jeg er litt ….pussig, sær og merkelig, egen og stri!!! 😉

    7. milan: Utpregede vanedyr er ikke noe for meg heller. Vi er vel alle vanedyr – f. eks på morgenen på badet o.l….men det er kjedelig å være sammen med folk som bare vil ha “Same procedure” as always på de fleste områder! 😉

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! jeg leter ikke så veldig for tida – det er så tappende…Jeg er litt forsynt nå – så det blir nok ikke noe “Nettdating” i sommer! 🙂

    9. fruensvilje: Tusen takk! Ja, snoren må klippes til fortida – bare lærdommen må bli med videre så jeg ikke stuper i de samme grøftene som jeg har gjort før – og BLIR der! 😉

    10. annebe: Tusen takk! Ja, en må se sine egne svakheter og jobbe med dem – og også sine gode sider! det er greit å forplikte seg, når en ser at det er verdt det!!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg