Tenk om jeg blir avvist!

 

 

Det er vondt å bli avvist…..

Det kan kjennes som et slag i magen…..

Derfor kan det være enkelt å trekke seg unna og la være å ta kontakt……..

……for å slippe smerten ved en eventuell avvisning.

 

Jeg har gjort det mange ganger.

Jeg gjør det fortsatt!

 

Så har jeg funnet ut en ting :

Dersom jeg tillater meg sjøl å si nei/avvise når det er mennesker jeg ikke ønsker å ha kontakt med, så tåler jeg mye bedre å bli avvist av andre også.

Av og til kan vi rekke ut en hjelpende hånd, eller gi et vennlig ord til en annen person, sjøl om det dreier seg om mennesker vi ikke ønsker å slippe nært innpå oss!

I datingverdenen er det annerledes……

Da jeg var inne på en datingside for åtte år siden, svarte jeg på alle henvendelser, gikk i dialog og var med på flørt/fjolleprat med ganske mange…….

 

(Nedenfor finner du et innlegg jeg skrev for et par dager siden.)

“Dating”……? Jeg har møtt meg sjøl i døra…………

 

 

Det har skjedd en endring i meg siden den gangen.

 

Det kan hende at jeg er for rask til å avvise, men jeg orker ikke å være “Snill” mot vilt fremmede menn som ABSOLUTT ikke interesserer meg.

Jeg avslår ganske raskt og bestemt, hvis jeg får henvendelser fra en som ikke “treffer” meg på noen som helst måte.

Så får jeg kanskje et fornærmet svar tilbake :

 

“Det er helt greit! Jeg klarer meg nok!”

 

Når en sånn replikk kommer etter at vi har hatt følgende “samtale”, så vet jeg at jeg har gjort det rette :

 

“Hei, du virker som ei snill dame!”

“Takk!”

“Har du hatt en fin jul, da? ”

“Takk, det har jeg.

Jeg har lest det du har skrevet på profilen din. Du virker som en hyggelig kar. 

Det du skriver, treffer meg imidlertid ikke på en slik måte at jeg føler at dette er noe jeg ønsker å gå videre med!”

 

Så kommer altså da denne sluttreplikken fra en fornærmet(?) beiler. (En replikk jeg ikke svarer på!)

 

Er jeg litt for brutal?

Nei, JEG synes ikke det. Det har ingen hensikt å bruke tida på pjatt og høflighetsfraser i en slik sammenheng.

 

Om jeg henvender meg til en som ikke ønsker å ha kontakt med meg………..

……. så synes jeg han opptrer mye mer realt og ridderlig om han sier fra ganske kjapt……….

………enn om han “Holder meg varm”……..

……. sånn i tilfelle det ikke dukker opp noe “bedre” med det første!

 

Enkelt og greit!

 

Jeg kan nok virke streng………….men bak maska er jeg også sårbar!

 

Dessuten er jeg veldig dårlig på “Small-talk” og “Sjekking”!

 

 

 

24 kommentarer
    1. Må man svare i hele tatt, om de begynner å chatte? Jeg spør fordi jeg ikke kan noe om det. Jeg tenker ..kunne du latt være å svare han overhode, fordi du visst det ikke var noe liv laga med DEN karen? 🙂 Jeg synes det er lurt å ikke gidde bruke tid på noe som ikke er noe rett for deg uansett. Du er voksen og gjør som du vil 🙂

    2. Mye bedre å si i fra på en enkle og grei måte ..enn å “dra ut”ordvekslingene om en skjønner at det ikke er liv laga for et forhold.. Men så må en ikke være såååå kjapp at en overser noen som kunne vise seg å være veldig ok om en ble litt mer kjent :)) Jammen kledde du grått hår også…

    3. Syns det var en veldig høflig måte å si i fra på jeg..og som du sier..mye bedre å si det som det er..først som sist..Det kan ikke være lett det der nei..og passe på så man ikke sårer noen, men samtidig ta hensyn til seg selv.. Jeg har aldri prøvd det, og hadde nok også sagt klart i fra om det var folk jeg ikke ville ha kontakt med..Alle kan ikke like alle! 🙂

    4. Ja, bruk ikke tid på det som virker feil. Men det er nok en utfordring dette med bare å skrive for det er jo så fort gjort å misforstå hverandre, humor og ironi er vanskelig, osv. Spennende å høre hvordan det går med deg 🙂

    5. frodith: Jeg synes det er alminnelig høflighet å gi en kort respons slik jeg gjorde – i alle fall så lenge det ikke er mye trafikk på profilen slik at det tar mye tid. Det er ikke “Chatting” i vanlig forstand, Du kan stille en person inntil fem spørsmål for å komme i kontakt. Her fikk jeg stoppet det etter to spørsmål. 🙂

    6. annebe: Takk! Bildet er fra da jeg var “Spissnåsågræv” i en bygderevy for et par år siden! Man kan fort overse noen som er bra og jeg har hittil bare sett et par profiler som jeg har likt godt nok til at jeg kunne ha tenkt meg å ta kontakt. Mange skriver så lite at det nesten er umulig å få et inntrykk av dem , Når de da heller ikke legger ut bilde av seg, så synes jeg det blir helt umulig.

    7. skal du finne en du både liker og kan tenke deg å bli bedre kjent med så er det greit å være helt ærlige å gi beskjed fort før en evt.beiler blir for opptatt av deg )) du skal jo bare ha en og ikke mange

    8. Herlig bilde av dama da! Fint å si ifra før det blir for “varmt” på den andre siden mener jeg. Du er en smart dame ja. Ha en vakker romjul!

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, og det går begge veier. Jeg liker ikke alle og alle liker ikke meg! Det er bra det er sånn, for de fleste liker jo NOEN, så da er det de færreste som INGEN liker! 😉

    10. Jeg er ikke inni nettdating-verdenen, men syns svaret ditt virker høflig og de får et svar istedenfor og ende opp med en hale som maser 😉

    11. Mariann: Takk! Ja, det er en svakhet ved det skrevne ord, og særlig når man skriver med fremmede.Takk! Det blir vel ikke så mye direkte oppdatering om hvordan det går med meg, men jeg kommer sikkert til å dele flere betraktninger rundt fenomenet nettdating – og hva slags problemstillinger man kan komme til å stå overfor underveis. DET går det an å gjøre uten å utlevere enkeltpersoner! 🙂

    12. fruensvilje: Ja, det er helt sant! Og å finne den ene – det er nok nesten som å finne nåla i høystakken. Underveis orker jeg ikke å bruke særlig mye energi på de som ikke appellerer til meg. 🙂

    13. natheless: Tusen takk! Ja, jeg ville ikke ha likt at noen ga meg falske forhåpninger. Selvfølgelig kan ting se veldig bra ut med det samme, og da må man ha en dialog en stund før man kanskje finner ut at dette ikke var slik som det så ut til å være i starten! 🙂

    14. Margrethe: Det er ikke så farlig så fremt man tar sine forholdsregler : Ikke gi ut epost eller telefonnummer i hytt og pine eller begynne å brette ut veldig mye om livet og hverdagen sin med en gang! :).

    15. Lene: Takk! Ja, det er bedre ikke å få så mange henvendelser enn å få en haug med meldinger fra personer man ikke ønsker å bli kjent med. 🙂

    16. Synes du er veldig real og høflig med svaret ditt. Var selv på et slikt nettsted for maaange år siden, og det var veldig spennende, selv om jeg ikke fant den rette. Jeg er helt enig i at det er tull å “være snill” for ikke å fornærme noen, det gangner ingen. Lykke til med dating og fortsatt riktig god romjul.

    17. Er akkurat det som er tingen med nettdating, var det i alle fall da jeg var “på” for ca. 8-9 år siden. Man er ærlig, siler ut de man er sikker på at man ikke vil møte, være nysgjerrig en stund for så å trekke seg..Det er akseptabelt når man dater slik. Om jeg skal gjøre det igjen skal jeg bruke langt mer tid og treffe flere….
      Tenker du er som jeg flink- å lese mellom linjene”. Var likevel flere jeg møtte for en kaffe eller et glass og ikke traff igjen noe mer…
      Du vil ikke prøve deg på et annet treffsted på nett også da? I tillegg? Jeg har en følelse på at du skulle gjøre det….

    18. Jeg har ingen oppskrift på dette. Generelt finnes det mye useriøse menn OG kvinner på slike datingsider…eh tror jeg, for jeg har ikke undersøkt. Selv fikk jeg en gang for en stund siden en mail fra en person som kalte seg for “Linda Lovely” som begynte med “Hello darling! Remember me?”. Da jeg ikke “remembered” verken Linda Lovely eller hun på bildet, slettet jeg den (og blokkerte maildomenet).
      Å bli kontaktet av noen, og å ta kontakt, er ofte første steget for å komme i kontakt med noen. Der hvor tilfeldighetene råder, skal det vel mye til for å finne “den rette”. Spørs hva du er ute etter også. Mange er ute etter bare et vennskap. Noen er “gifteklare” på en slik måte at desparasjonen lyser ut av øynene deres. Selv om jeg ikke relaterer det til “datingverden”, så har jeg truffet mange personer som ved første kontakt viste seg å være helt andre personligheter, når man ble kjent med dem. Da tenker jeg på en positiv måte. Og omvendt…
      Personlig synes jeg svar som “…treffer meg imidlertid ikke på en slik måte at jeg føler at dette er noe jeg ønsker å gå videre med!” forsåvidt er høflig, hvis det hadde kommet fra en offentlig instans, men som svar til det du kaller “beiler” virker det litt formelt og stivt. Men det var nå min mening…

    19. GTduA: Tusen takk! 😀 Tror sjansen for at jeg finner noen via nettet er ganske liten. Jeg har et ganske avslappet forhold til det og tror at jeg kan lære noe av det!

    20. maiken: Joda, jeg skal prøve noe annet også, men ikke en nettside. Det som er godt nå er at jeg langt fra er panisk.Det må være en gjensidig god match, og den stormende forelskelsen er ikke så viktig, sjøl om det må være en tiltrekning til stede hvis man skal bli kjærester! 🙂

    21. (it’s a wondeful) rteworld: Jeg tror ikke det finnes NOEN oppskrift, men noen kjøreregler lærer man seg etter hvert. Selvfølgelig var det formelt å skrive slik jeg gjorde., men poenget var jo at jeg ønsket å avslutte kontakten. Om mannen var desperat (Hvilket jeg ikke kan vite sikkert) kunne han veldig lett ha feiltolket en vennlig avvisning! Det er jo det som er hovedutfordringen i all kommunikasjon. Vi tolker og feiltolker ut fra våre egne erfaringer og vårt eget ståsted. Jeg ser på dette som en læringsprosess, Jeg tror jeg har lært en del av tidligere tabber og handlemønstre. Jeg begynne å få en ganske god forståelse av hva jeg tidligere har gjort feil, og skjønner godt hvorfor tidligere forhold ikke har fungert i lengden. Jeg tar ikke på meg alt ansvar for det som har gått galt, men jeg ser min egen rolle i det.

      Jeg ser også at jeg har valgt menn ut fra feil kriterier. En reflektert og rettskaffen kar som vet hva han vil ha og som samtidig er i stand til å vise ydmykhet – DET er en mann som kan vekke min interesse. Om han i tillegg er Mr. Smellvakker, Mr. Handy eller Mr. Intellektuell er ikke så vesentlig. Jeg ser min egen verdi, og tenker at jeg kan være en flott partner om den gode matchen dukker opp! Samtidig er jeg også ganske klar over mine svakheter/begrensninger og mindre sympatiske sider.

      Det er vanskelig å få et inntrykk av en person ut fra et bilde og noen få setninger, og det kan definitivt slå begge veier når man møtes. Jeg tror jeg har begynt å gjennomskue hvem som bare er ute etter å imponere (bar muskuløs overkropp, duggvått hår, mørke solbriller og dollarglis…… eller : “Jeg er intelligent og er takknemlig for min gode utdannelse!”) Nettdating er litt som å finne nåla i høystakken. Ei nål kan som kjent også stikke…….så det kan være skummelt å hoppe i høyet!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg