En historie om kjønnsrollemønstre i Gamle Dager…..

 

Ja, det er ikke så veldig Gamle Dager……..

Det skjedde en gang på 50 – tallet………

 

Ei ung jente fra en mindre by gifter seg med en kar som har et småbruk oppi Dalom…..

Hun har ingen erfaring med fjøsstell fra før av……….

……men DET får hun fort etter at hun har blitt “Ungkone” på bruket…..

De nygifte bor i samme hus som hans foreldre og hans ugifte søster……

Ett års tid etter bryllupet kommer det første barnet……

En søndag morgen, da spedbarnet er ca to-tre måneder gammelt….

…..føler hun seg ekstra sliten……

Hun ber derfor mannen om å ta fjøsstellet for henne denne morgenen.

Han sier ja til dette, og går ut i fjøset……

Ikke lenge etter kommer han inn igjen….

Moren og søsteren har kommet ut i fjøset – og beordret ham til det….

Fjøsstell er ikke mannfolkarbeid der i garden…….

……så når ungkona prøver å snike seg unna, må svigermor og svigerinne trå til!

 

Den unge kona holder etter hvert på å slite seg helt ut………….

…….hun har det meste av fjøsstellet i tillegg til husarbeidet og ungestellet….

…..mens mannen jobber ute og tar på seg småjobber ellers………

I tillegg har hun en bisk og misfornøyd svigermor rundt seg det meste av tida…….

Etter hvert utvikler ungkona angst…..

…….og det er noe hun får slite med i mange år……

 

Man kan spørre : Hvorfor satte ikke mannen moren og søsteren på plass?

Hvorfor adlød han bare ordre….og tuslet inn igjen??

Svaret var trolig at han var så vant til å adlyde sine foreldre…..

….. og at kjønnsrollemønsteret var så inngrodd…….

……at det var uaktuelt for ham å sette foten ned…….

 

Da kvinnen, som opplevde dette, fortalte meg det for noen år siden, var hun en ganske så frisk, rørig og sjølstendig dame i 70-årene.

Både svigerforeldrene og mannen var døde for lengst……….

….og hun hadde flyttet unna småbruket.

 

Det var nok ikke bare enkelt å bo flere generasjoner under samme tak!

Og det var slett ikke enkelt å komme som ungkone til en gard!

 


Ei gammel og dedikert budeie……..Det var nok mye slit og tunge tak……

…… men også mye glede i å stelle i fjøset….

(Bildet har ingen direkte tilknytning til historien. Jeg har kopiert det fra facebook ; fra siden  som heter : “Norsk Landbruk” .

Det er Eli Haraldsdotter Eriksen som har lagt det ut).

 

Jeg har tidligere skrevet innlegget : 

……….der Kjærringa er hest………

 

Det er mye som er endret vedrørende kjønnsrollemønsteret siden 50-tallet…….

……og det er mye som er endret bare de siste 20-30 årene……..

……både innenfor landbruket og ellers…..

 

21 kommentarer
    1. fruensvilje: Dette er jo veldig personavhengig også. Noen går man godt sammen med – og andre ikke. Det er fordeler og ulemper med det meste. Sjøl har jeg aldri hatt svigerforeldre. Svigermor døde mange år før jeg kom hit, og svigerfar døde rett etter at jeg ble kjent med ham jeg giftet meg med. Så – jeg har aldri prøvd det å være tett innpå i en slik sammenheng. Bor en i samme hus må, en respektere hverandres privatliv – og det må gå begge veier.

    2. Nei, denne disse menneskene hadde det nok ikke lett. Det kan bli for mange som skal bestemme når flere generasjoner bor sammen. Da er det viktig å lære seg å respektere hverandre, akkurat som vi må i dag! 🙂

    3. Uff og uff og jeg tenker på alle svigermødre har jo også vært svigerdøtre og fått kjent ting på kroppen. Skal liksom straffen for det de har opplevd gå til egen svigerdatter… det har jeg av og til tenkt. Heldigvis så er det unntak og jeg vil nesten tro at det var det på den tiden også
      Min onkel be pappa tidlig på 70 tallet og han avlastet sin kone ganske ofte for å si det sånn men han gjorde det i egen interesse for han var glad i barnet sitt men du og du det ble det snakket om, stakkars han som måtte ditt og datt.
      Nei du verden du verden..
      Ha en riktig flott fredag og ja jeg er glad jeg lever nå og ikke før og ikke som bondekone 100 år tilbake i tid

    4. natheless: I dag tror jeg ikke det er så mange som har et “Svigermor-problem”. De fleste svigerforeldre har vett på å la være å blande seg i tide og utide. Det eneste vi har “lov til” er å sette grenser for hva vi godtar i forhold til oss sjøl – og at vi ikke skal la oss utnytte. Unger, svigerbarn og eventuelle barnebarn skal også ta hensyn til den eldre generasjon. I dag har nok pendelen svingt slik at eldre mennesker er de som ofte blir behandlet dårlig og blir overkjørt.

    5. Etdiktomdagen: Jeg vet at for enkelte var det en kjærkommen pause å gå i fjøset, for der fikk de være alene med dyra og ta ting litt i sitt eget tempo! Mange hadde omsorgen for både unger og eldre slektninger.

    6. tepausen.blogg.no: Ja, det kan fort bli slik : “Du skal neimen ikke ha det bedre enn meg, og nå er det MIN tur til å bestemme!” Flott at din onkel var med på å ta ansvar, og ikke lot andres bemerkninger få styre! 🙂

    7. Ja, det var mye slit for kvinnene før i tiden! Dessuten var det på deres områder at teknikken kom sist, og så fort den kom overtok mennene, jfr. melkemaskinen m.m. Mange mente/mener at jenter ikke skulle få overta gård pga. at det var for tungt, men historien viser jo at det var kvinnene som tok mange av de tyngste takene på gården. Mannen kjørte mest traktor, mens kvinnene f.eks. måtte hesje, stå i siloen, plukke poteter osv. Nå er det ikke så mye så må gjøres for hånd lenger, så alt har blitt lettere. Bra innlegg, – jeg blir engasjert når det er snakk om kvinnene innsats i landbruket!👍😊

    8. Hanne Beate: Takk! Ja, det er mange kvinner som har tatt tunge tak. Heldigvis har vi jo kommet et stykke på vei med hensyn til likestilling og likeverd mellom kjønnene her til lands i forhold til det som er tilfelle mange andre steder i verden!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg