Jeg snører min sekk, jeg spenner mine ski…….??

Dattera mi la nylig ut dette sitatet av Jens Bjørneboe på facebook ……….

Da jeg vokste opp, var hele familien ofte på skitur…….

Det var om vinteren det var mest tid til familieaktiviteter i helgene.

Slik er det gjerne når man bor og jobber på en gard.

I ryggsekken hass far hadde mor lagt :

Appelsiner, termos med kakao, brødskiver med bronost og æljpølse………

……..og KANSKJE en kvikklunsj!

Sånn kunne det se ut når hele familien ( Minus bror’ min som var fotograf) var på skitur!

Karidansen ligger her i vogna……..som for anledningen er gjort om til  “pulk”……..

Jeg husker at jeg SUTRET en del…..og syntes at vi som regel gikk for laaaaaaaaangt….

(Det var sjølsagt ETTER at jeg var blitt jaget ut av vogna og hadde blitt “Sjølgående”!)

I dag ser jeg med glede tilbake på disse skiturene!

Min eks og jeg var nesten aldri på skitur med unga…….

Han stilte i samme kategori som Jens Bjørneboe….

……..og priset seg lykkelig over å slippe bakglatte ski og medfølgende ubehageligheter…….

……. etter at han hadde blitt voksen!

……..mens Karidansen gjorde noen spede forsøk på å få avkommet til å ville gå på ski…….

Dattera mi var lite interessert…….

….for å si det pent!

Karidansen : –  Kom nå da!!  Dænna bakken er ITTE  bratt –  bære slæpp deg i veien!

(Tålmodighet har ALDRI vært min sterke side!)

Jeg ble møtt av et rasende blikk………

……….og en sammenknepet munn……..

……….fra en SVÆRT uvillig 5-6 åring…….

Hun gikk sidelengs nedover det……

……….som bare kan karakteriseres som…….

……….ei lita kneik…………

Det var DEN skikarrieren!

Blid som ei lerke….(Her UTEN ski på bena!!)

Det er ingen selvfølge at man er ski-entusiast fordi om man har vokst opp i Norge……

Karidansen fikk også “metta si” med hensyn til skigåing da hun hadde en kjæreste…….

…….som hadde vært aktiv konkurranseløper i ungdommen…..

Her kan du lese et innlegg jeg tidligere har skrevet om DEN saken…….

Din hobby er Min hobby…….?

1. Så koselig bildet det øverste!! SE den pulken da…. herlig! 🙂 Mange som har gode og dårlige minner om skigåing i barnealder..

2. Tenk hvordan det var før, med å ligge sånn i en omgjort vogn. Nå er det pulker med isolasjon og polstring og alt i mente, for at det ikke skal skje det minste 😀 Når vi vokste opp så røykte pappa i bilen når vi dro på ferie i mange mil. Helt alminnelig liksom 😀 He-he

3. frodith: Ja, vi levde nok litt “farligere” før, og vi hadde vel blitt stoppet med den “pulken” i dag! 😉 Mine foreldre røykte bare “Til selskapsbruk” fordi det var “in”, så jeg slapp heldigvis å sitte i en røykfylt bil til vanlig! 🙂 Røyking i bil er jo farlig også, med tanke på drivstoffet, men det tenkte ingen på i gamle dager!! Røykeloven er ellers et stort framskritt synes jeg! 🙂

4. Etdiktomdagen: Takk! Jada, vi var mye ute på ski. De siste åra har jeg gått lite på ski, men egentlig er det jo en veldig fin form for trim! 🙂

5. foreignerat50: Nei, det er ikke enkelt å tilegne seg ferdigheten i voksen alder! Det er vel ikke så ofte det er skiføre i den delen av verden som du kommer fra! 🙂

6. Jeg kan telle på én finger hvor mange ganger jeg har hatt ski på beina, og det var i voksen alder- jeg får meg liksom ikke til å like det. Var aldri interessert som liten heller, så det at foreldre og slikt aldri har tatt seg bryet til å gå på ski er ingenting jeg ser på som negativt for min del 😛 he he.. Derimot var vi på telttur og padleturer rett som det er (pappahelg), og det syns jeg er stas den dag i dag, selv om jeg har greid å finne meg en som er allergisk mot grønt. Ha ha

7. Vi gikk mye på skiturer da jeg var liten. Så kjenner igjen bildet på en måte. Men det var min bror som lå i pulken. Og pulken var en ordentlig en. Men prinsippet er jo det samme da 🙂 Jeg har aldri likt å gå på ski. Så jeg kjenner meg igjen i datteren din 🙂 Jeg har ikke hatt ski på bena siden jeg var 16 år gammel. Er litt nysgjerrig på å prøve litt nå. Men det har ikke noen hast 😉
      Koselige minner fra barndommen er det jo likevel 🙂

8. Så herlig et sitat fra jens Bjørneboe. Nei ikke alle liker å gå på ski. Og ikke alle forstår det 🙂 Så koselige bilder, da. 🙂

9. Elin Slåen: Det ene er ikke bedre enn det andre. Man MÅ ikke gå på ski hvis man ikke liker det En padletur med pappa er vel heller ikke å forakte! 🙂

10. Elin Slåen: Ha-ha…….Det er padling som er bra….det er padling som er best – tralalalala -la lalalla – trarallallalla…la-lalalaaaaa!!!;)

11. Så fine bilder, første gang jeg ser en vogn “stå på ski”.
      Jeg har aldri likt å stå på ski, men er glad to av barna mine, i det minste, liker det godt.
      Min eldste er på dine kanter nå….fikk snap-film av han på sparkstøtting også…:)

12. maiken: Takk! Ja, mor og far fant “løsninger” som ikke kostet stort, men forskriftsmessig var det vel ikke – i alle fall ikke etter dagens standard! Ja, her i traktene er det nok fint sparkføre nå. Da jeg skulle på jobb i går ettermiddag, hadde jeg for stor fart inn i ei rundkjøring…..Det var bra det var lite trafikk, for Kjerringa skjente til siden da hun skulle prøve å “Ta seg inn” igjen…..;)