Parforhold : Din hobby er Min hobby…….?

(Dette er lite tilbakeblikk på et blogginnlegg jeg skrev rett etter at jeg begynte å blogge for snart to år siden) :

 

Hva er det egentlig som skjer ……… med oss damer (og sikkert også en del menn)…….. når vi er nyforelsket..??

Da er vi (damene) tilsynelatende villige til å bli med på det meste, enten det dreier seg om :

Fisking i Valdres, Fjelltur i Flå eller Reinsdyrjakt i Rendal’n…….

 

– Kari – når var det egentlig du ble SÅ interessert i å gå på ski??

Det var ei venninne som spurte. Hun hadde kjent meg i mange år og visste vel (nesten) det meste som var verdt å vite om meg……..

Ja, DET kunne jeg tidfeste ganske så nøyaktig :

Det var nemlig omtrent i samme sekund som jeg ble kjæreste med en kar som var godt over gjennomsnittet glad i å gå på ski….

 

(Dramaet utspilte seg for en del år tilbake)

Den aller første helga jeg var på besøk hos ham fikk jeg en gave…….

SPLITTER NYE SKISKO!!!!

DA ble jeg glad, da!! 

HURRA!!!

Tuuuuusen Takk og Suss på Kjakan!!!

(Eller kanskje til og med Midt På Truten ……… jeg husker ikke alle detaljene….!)

 

Joda, jeg går gjerne en skitur……..i blant.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg har lyst til å gå en laaaaang tur på ski……..

……..BÅDE lørdag og søndag……..

……..omtrent HVER helg hele vinteren i gjennom!

 

I begynnelsen ble jeg med uten å mukke………

 

Etter noen måneder skjedde dette :

Han hadde, som vanlig, funnet fram kofferten med skismurning :

“No ska me’ ut på ski, Kari!’

Jeg var sår i halsen og rimelig snørrete. Jeg hadde over hodet ikke lyst!! Jeg mumlet noe om dårlig form………

“Jau, Kari – du ha’ berre gøtt tå å kåmmå de’ ut i frisk luft!”

 

Jasså – hva visste HAN om hva JEG hadde godt av????

Nå var det tid for å legge inn en klar og tydelig protest :

– Je VIL itte!! Je vil sitta på ræva ti en stol, læsa ukeblar og drekke varm te!

Du kan fell ta deg en tur alene i dag?!

 

Det ble ingen skitur på noen av oss…..

Han hadde ikke lyst til å gå alene……. 

Men litt trykket stemning …. det ble det……..

 

Din hobby er Min hobby

(Mel. “There’s no Business like Show Business…”..)

Din hobby er Min hobby, ja Din hobby er Min!

Sammen skal vi vandre opp i lia; nyte Norges vintereventyr.

Jeg spretter opp fra stol’n –  tar på meg skia,

nå er det ti’a  – for dagen gryr……..

Ja Din hobby er Min Hobby –  for Din Hobby er Min!

Jeg er selvutslettende til tusen jeg, la oss glemme meg, jeg vil tekkes deg!

MEN : Etter noen vintre går jeg drita lei!

Så ha takk – nå drar jeg min vei!!!

SANN!!

 

Det er ikke noe gæernt i å bli med kjæresten på hans eller hennes hobbier….. av og til….

Å vise interesse for det partneren holder på med, er en fin gest! 

Det må imidlertid være en viss balanse, slik at det ikke bare blir på den enes premisser. Da blir det forstillelse og selvutslettelse (og frustrasjon) ut av det i stedet. Det er ingen tjent med.

For ordens skyld :

Skiskoa leverte jeg tilbake……….

 

“Ut på tur – drita sur!”

(Arkivbilde fra min tid som “Skiløper -vedheng oppi Dalom”….)


 

Jeg følte meg litt som Bridget Jones……


 

Det gikk oppoverbakke….

 

 

 

 

 

 

Og nedoverbakke……

 

Til slutt nådde jeg bunnen……..

NOK ER NOK!!!

 

 

 

18 kommentarer
    1. Chrisbeeblack // Christine: Det er da vi må sette foten ned FØR vi går så lei! Det er jo det beste for begge parter. Sier vi ja uten egentlig å ville det, så ender vi jo til slutt opp med å bli sure på den andre. Jeg skulle ha sagt fra på en ordentlig måte lenge før. For eksempel at jeg syntes det var ok med EN lang skitur i løpet av helga i stedet for TO. Så er det denne evinnelige frykten for ikke å bli “Likt”, da…………

    2. Kjenner meg litt igjen her jeg også 🙂 Med min eks, var det sykling… Enten spinning på Elixia eller sykling i skogen. Flere ganger i uken… Hjelpe meg… 🙂
      Det er nok som du sier; frykt for ikke å bli likt, å bli godtatt…

    3. Hehe, er folk så svakt at de ikke klarer å si nei? Da er det vel strengt tatt deres problem og enkelte bør derfor ikke komme å klage i etterkant. 😉

    4. studentbe: Du har helt rett! Det er MYE bedre å si i fra i forkant. Det ville nok jeg også ha klart nå. Jeg velger å se humoristisk på hvordan det VAR, og mitt poeng er heller ikke å klage. Jeg hadde kun meg sjøl å takke fordi jeg ikke klarte å si i fra før jeg ble sint og lei! 🙂

    5. Bra du ga klar beskjed til slutt 🙂 Har lagt merke til det der hos folk jeg kjenner når de får ny kjæreste ja 🙂 Mann min har trent styrke /vekttrening i alle år..og det er fint han har en slik interesse..men den type trening har aldri fenga meg…men jeg har liksom ikke trengt å prøve å imponere heller…for vi har jo vært sammen siden vi var ca 16 år :))..men vi “henger”jo sammen på det meste av andre ting vi gjør da :)) Fin onsdag videre til deg <3

    6. annebe: Noe sammen og noe hver for seg. Ta vare på enkeltindividet OG parforholdet et er vel mye av oppskrifta, er det ikke?? Og så må hvert enkelt par finne ut hvordan DEN balansen er for akkurat dem! Du og mannen din har jo klart det! 😀

    7. Ja, klart det skal gå begge veier også, litt hans interesser..litt dine. Og hvis det blir MYE den ene veien så blir det feil. Og man skal ikke bare godta alt. Man må velge hva som er greit og hva som ikke er. Og litt også velge HVILKE kamper man skal gidde å ta 😀 Jeg og samboer har gjort mye hver for oss, og har hatt mye forskjellige interesser. Og det er andre ting også som gjør at vi ikke gjør alle ting sammen. Men da er det viktig at man lar den andre kose seg med det DEN har lyst til. Og det har det alltid vært rom for i forholdet vårt hvertfall 🙂

    8. frodith: Ja, nå er det noen år siden sist jeg var i et forhold. Jeg har derfor hatt tid til å reflektere litt over hvorfor ting ble som de ble – både i DET forholdet og i andre forhold jeg har vært i. Jeg vil nok klare å være ærligere med hensyn til hvor grensene mine går i framtida – enten jeg forblir single eller jeg går inn i et forhold igjen. Det er trygt å forholde seg til folk som er tydelige, og som tør å si hva de ønsker seg. Da slipper en å gå å lure på om ting er GREIT! Og JA – det er kjempeviktig Å UNNE den andre å drive med sine hobbyer. 😀

    9. Selv om går inn i et forhold, ekteskap eller samboere,,, eller kanskje nettopp fordi OM man gjør det – så betyr jo ikke det at begge skal klones og bli like. Man skal vel heller foredle og støtte oppunder hverandres interesser, men ikke på død og liv like og gjøre de samme tingene.

    10. Måtte le litt her. Jeg har gjort det samme, bare at da var det fluefisking det gjaldt, eller fisking i det hele tatt… Å fiske er gøy da, men man trenger jo ikke stoppe og prøve fiskelykken i hver j…a vannpytt man får øye på, når man er på kjøretur, da kommer man jo aldri fram jo. Og så overlate sløyinga til meg etterpå, bare fordi jeg tilfeldigvis kan det bedre….

    11. Miss Imperfektum: Ha-ha! Måtte bare le litt jeg også nå…. “Fisking i hver j…. vannpytt…” Også sløyet du fisken, attpåtil… Du stiller (Unnskyld, STILTE) nok i samme klasse som meg. For NÅ vet vi bedre, ikke sant!? 😉

    12. sølvi waage: Ja, en orker jo ikke spille skuespill til evig tid. Da er det bedre å la maska falle og være ærlig og oppriktig om hva man synes er ok. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg