Margreth Olins film om Snåsamannen……

 

……….hadde premiere i går…. 

……og Karidansen hadde forhåndsbestilt billett…

Det var bra, for salen var fylt opp –  NESTEN til siste sete……….

 

Både latteren og gråten satt løst hos meg i går………….

……og jeg hørte både latter, snufsing og snyting ellers i salen også…………

 

Dette er ingen film FOR eller i MOT!

Jeg skjønner ikke hvorfor noen har følt seg kallet til å demonstrere foran enkelte kinoer på grunn av denne filmen!

Foran Hamar kino var det rolig – ingen demonstranter hadde funnet veien dit.

 

Filmen skildrer noen møter mellom Joralf Gjerstad og mennesker som kommer til ham for å få hjelp……..

 

Det er noe enkelt og liketil over denne karen………

Ingen store ord eller lovnader, men en tydelig tilstedeværelse…….

De som kommer blir SETT……

……..om de ikke alltid blir HØRT……..

……..for Joralf har fått problemer med hørselen på sine eldre dager.

Det fleiper han forresten med i en sekvens av filmen……..

…….der han er sammen med adoptivsønnen sin…..

 

Foruten denne sønnen får vi hilse på kona Signe som har kommet på hjem……..

Rent fysisk ser hun veldig sprek ut, men det har skjedd ting i hjernen hennes………

…….slik at hun har blitt avhengig av andres omsorg…….

En av de mest rørende sekvensene er når vi får bli med Joralf på besøk til kona på hjemmet…….

Det er tydelig at det er sterke bånd mellom disse to………..

….som verken sjukdom eller adskillelse kan bryte……

Dette bildet er ikke fra filmen. Derimot et bilde fra 2012, som jeg fant på nettet (Google)

 

Joralfs store sorg er at han ikke klarer å bruke evnene sine til å hjelpe kona til å bli frisk……

 

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Joralf Gjerstad.

Det kan du lese…….. HER 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Er glad jeg har fått sett den. Hjertevarme gjennom hele filmen. Som du sier, en film hverken for eller imot. Latter og tårer satt løst.

    2. Skal vei å se den neste lørdag. Må nok forhåndsbestille. Men det er rent merkelig dette hvordan mannen og filmen setter sinnene i kok hos noen. Ser på facebook der noen legger link etter link med sterkt, negative reaksjoner.

    3. BforB: Leit hvis noen er “Stygge”. Ser stadig oftere at folk blir “hengt ut” også. Kanskje har de gjort noe dumt, men det rettferdiggjør vel ikke all denne hetsen…?

    4. Ja, dette forundrer meg også, denne trangen til å demonstrere mot det andre tro på. Man kan vise de groveste voldsfilmer uten en eneste demonstrasjon men en dokumentar om en healer, da føler man at man må stille opp i protest. Merkelige greier. Dessuten er det snart så mange healere rundt om i Norges land at det kommer til å bli travelt. Heldig du som har fått se filmen 🙂

    5. Høres kjekt ut med en sånn film. Han virker som en flott kar uansett hva man “tror” på. Hvis han gjør noen godt, så hadde jeg ikke giddet spekulere i hvorfor osv. Nei, det må finnes annet å demonstrere mot :-p

    6. Hvorfor protester? Det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet, tror jeg. Synes mannen virker harmonisk og rolig. Han skaper tillit, og han lytter. Ja, filmen skal ses! 🙂 Ha en finfin dag! 🙂

    7. Nei, dette er ingen film FOR eller MOT.
      Nydelig varm hjertegod film – om å SE medmennesket og gi nærhet. Det var latter og tårer om en annen. Herlige mennesker og situasjoner. Joralf er en god mann.

    8. Jeg har såååå lyst til å se den filmen:) Så fint at du fikk gjort det:) Jeg så på et debatt program på tv angående den filmen her om dagen:) Mange meninger rundt omkring, og det må jo gjerne folk ha også da, alle trenger jo ikke å mene det samme, men de trenger heller ikke å overbevise alle andre til å skulle mene det samme som seg selv heller:) Jeg tror og jeg velger å tro, og det mener jeg er min rett:) Ha en flott søndag fine du:)

    9. fruensvilje: De som demonstrerer mot filmen tror vel at de gjør noe godt….litt sånn “Redde de stakkars godtroende menneskene som vil se på sånt!” 🙂

    10. Jeg også tenker se denne filmen.
      ja, er rart, det med alt engasjementet filmen har fått , fra de som ikke vil tro på noe som helst. Er det noe de er redde for? Hvorfor ikke bare undre seg i stedet?

    11. Den filmen tror jeg at jeg må se. Så debatten på TV og det var utrolig spennende å se for en energi den mannen omgav seg med i de klippene vi får se. Tror vi skulle hatt flere snåsamenn i verden.:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg