La ham være i fred…….

 

Jeg leste et innlegg på facebook i går. Det var et innlegg der noen hadde delt en blogg vedrørende Snåsamannen.

Bloggskriveren etterlyser en dokumentar der man stiller seg kritisk til Snåsamannens påståtte evner. Han mener at de programmene som er laget hittil, bærer preg av at produsentene har vært ukritiske til Snåsamannens virksomhet.

Det er helt greit å stille kritiske spørsmål.

Hvis noen vil bruke masse tid og energi på å “dokumentere” at Snåsamannen bare har drevet med tull og fanteri, ja så må de endelig vie seg til et slikt prosjekt.

Så spørs det om den dokumentaren vil bli noe mer objektiv og belysende enn de programmene som allerede har blitt laget.

Jeg har skrevet noen innlegg om alternative behandlingsformer tidligere. Jeg benyttet meg mye av det i en periode av livet da jeg var sjuk og hadde det vanskelig. En gang i blant bestiller jeg fortsatt  time hos personer som jobber innenfor det som blir kalt  “Det Alternative. Jeg er blitt flinkere til å stole på min egen intuisjon vedrørende hva som kjennes ok. Da jeg var sjuk, VILLE jeg ikke se at det var noe som ikke “stemte”, sjøl om jeg, innerst inne, kjente at det var noe som skurret  hos enkelte “behandlere”……..

Jeg har, blant annet, skrevet om dette i : Sjølutnevnte Guruer og Terapeut-avhengighet

 

 Blogginnlegget som var delt på facebook var for så vidt greit nok….

Det var kommentarene under innlegget som ikke var ok.

Spekulativt, ufyselig prat som ikke har noe som helst på offentlige medier å gjøre.

– Lurer på om han har betalt skatt av alle pengene han har tjent…..

– Han tror vel på dette våset sjøl….

Kommentarene var mange……


Hva er det med oss?

Hvorfor har vi (tilsynelatende) et så enormt behov for å rakke ned på og rette hets mot våre medmennesker?

Innerst inne i de aller fleste av oss finnes det et forurettet, såret og engstelig lite barn. Når noe eller noen trykker på de rette knappene, kan “gørra” komme tytende…..

Da slår vi oss gjerne sammen og roper høyt! Enten er vi VELDIG ENIGE……. eller så er vi VELDIG UENIGE!!!! Da bør vi velge vårt publikum med omhu. Da blir kanskje ikke skadevirkningene så store....verken for oss eller andre…..

Joralf Gjerstad fremstår som et lunt, klokt og varmt menneske i mine øyne…. Det han har gjort har han gjort i beste mening og uten noe ønske om å sko seg på andres ulykke. Jeg kan verken bevise eller motbevise at han har spesielle evner, men jeg tror at han har det.

Det er ikke alt som lar seg bevise…… eller motbevise…..

Joralf Gjerstad er en gammel mann i dag. Han har flyttet på hjem…

Vis ham respekt!

La ham være i fred………..

 

(Bilde fra google)


 

 

17 kommentarer
    1. Margrethe: Ja, det er det mye av det livet handler om. Respektere at vi er ulike og har forskjellig syn på ting. Vi trenger ikke være ENIGE om alt. Vi kommer langt med å godta at vi er uenige…… og så kan vi være venner likevel! 🙂

    2. natheless: Nei, vi har ikke det. Jeg har ikke vært hos ham Om jeg HADDE vært det, og følt at det IKKE hadde hjulpet meg, betyr ikke det at jeg har noen rett til å snakke stygt om ham – eller si at han ikke kan hjelpe NOEN. 🙂 Den skittkastinga som innimellom foregår på sosiale medier har jeg lite til overs for. Det gjelder å skille mellom SAKER og PERSONER.

    3. Samme hva man mener om hans evner..så er usaklige og stygge kommentarer aldri greit 🙂 Jeg synes også han virker som en trivelig fyr..om han har noen evner kan ikke jeg uttale meg om, for jeg har aldri møtt ham ..
      Jeg har så vidt prøvd noe “healing”greier en gang og akkupunktur…men ikke merket noe som helst ..så personlig har jeg ikke hatt hjelp av slike ting. Men søsteren min er stadig på noe alternativt og sier hun har veldig god hjelp av det..så da er det vel ulikt fra person til person..så velger en det en synes passer for seg :))) Kos deg videre i dag <3

    4. Jeg er helt enig. Faktisk har han aldri tatt betalt. Folk har gitt han penger eller annet hvis de ønsket. Noen “betalte med mat f.eks. Jeg har Vært hos han flere ganger, både for meg selv eller kjørt andre. Jeg ba om hjelp til å bli gravid og han sa det skulle gå bra. Gikk ca 10 år og partner bytte før jeg ble gravid. Han var en varm men bestemt person sånn som jeg opplevde han.
      Så lenge mennesker blir bra fra sine plager, så synes jeg det ikke spiller noen rolle hva de blir bra av. Så fremt de ikke markedsfører seg med fanteri. Snøsakalln har faktisk aldri markedsført seg eller lovet noen noe. Vi får se sa han.
      Jeg synes det er merkelig at noen kan bruke hele livet sitt til tjeneste for folket som han
      har gjort, men det var hans valg. Håper han sitter på sykehjemmet med fred og trivsel nå og at han blir skjermet fra diskusjonene om han.
      Og så ønsker jeg deg Karidansen en riktig fin kveld 🙂

    5. De som roper høyest mot alt som har med alternativ behandling å gjøre er oftest de som har satt seg minst inn i hva det er, og som av en eller annen grunn nekter å tro på noe som helst. De får bare min medlidenhet. Jeg har stor tro på både healere, medium, og synske, men selvsagt finnes det “grums” der som andre steder. Man får bare bruke intuisjonen litt. Jeg synes alt som man ikke kan forklare er spennende, og er åpen for det. Det er en berikelse i livet.

    6. Jeg husker den første jeg fikk kjennskap til som skulle ha spesielle legende evner. Da var jeg bare guttungen, og han bodde ikke så langt unna her. Og jeg så han ved flere anledninger. Og jeg kan huske at jeg følte at det var noe spesielt med den mannen. Det kom folk langveis fra for å besøke han. Mannen fikk masse respekt, men da fantes ikke sosiale medier. Og takk for det 🙂 Det er mer mellom himmel og jord enn det noen av oss kan påstå med sikkerhet 🙂

    7. annebe: Ja, vi er ulike… Det EN person opplever å få godt utbytte av, kan en annen føle er bortkastet. Så vi må finne ut hva som fungerer for oss sjøl. Nei, usaklige, stygge kommentarer er aldri greit! 🙂

    8. Åse Helen: Så koselig å høre om positive erfaringer vedrørende Snåsamannen. Han har ikke valgt et enkelt liv. Det er nok mange som sitter inne med mye kunnskap de ikke tør å dele av frykt for omgivelsenes reaksjoner. Det er tryggest å opptre litt sånn A4. Godt at ditt ønske om barn ble oppfylt til slutt! Ønsker deg en fortsatt fin kveld! 🙂

    9. maiken: Ja, jeg synes også det er spennende og berikende. Tror det bunner mye i frykt når enkelte blir så oppsatet på å bevise at noe er “Feil”. Har vi et åpent sinn, så kan vi få oppleve mye mer enn om vi “Stryker” alt som ikke passer inn i trossystemene våre der og da!

    10. dedicat: Ja, det tror jeg også! Det er egentlig ikke så mye som kan dokumenteres med 100% sikkerhet. Jeg tror at man får en snevrere tilværelse hvis man blir for opptatt av at alt skal være vitenskapelig dokumentert. Dessuten, så endrer “sannheter” seg etter hvert som vi får mer kunnskap! 🙂 “Sannheten er tidens datter” er et ordtak jeg har hørt. 🙂

    11. Veldig gode refleksjoner.
      Jeg forstår ikke heller at noen vil bruke negativ energi på noe de likevel ikke tror på.
      Hva er det eventuelt de frykter.
      Jeg ser fram til å se filmen om Snåsamannen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg