– Mora di er den tynneste mora på hele skola! (Om hetsing, slanking, sårbarhet….. og “fiksing” av utseende).

 

Nå har det vært en “sak” om Sophie Elise igjen.

En Dagbladjournalist har skrevet en artikkel der hun, blant annet kaller henne et dårlig forbilde for unge jenter…..

….mest på grunn av at hun har gjort kosmetiske inngrep…..

Hun gjør også narr av hennes engasjement i forhold til enkelte “saker”, for Sophie er jo kjøpt, betalt og reklamefinasiert!

Det vil si : Hun mener det hun er betalt for å mene!!

Utover det er hun et tomhodet, påkostet skall…….

…eller?

 

NEI, jeg ønsker ingen debatt eller diskusjon om de unge toppbloggerne i forbindelse med dette innlegget……

Jeg er bare så inderlig lei av at kritikken stadig utarter til ,nærmest, å bli HETSING!!

Disse jentene er unge…….de er sårbare……..som oss andre……

…..men de har FÅTT TIL noe…

De tjener penger på bloggene sine……

De tjener godt også…..

….for det er mange som leser bloggene deres!!

Dette må de også “betale for” i form av mye skittkasting fra surmagede , misunnelige(?) personer, som gjemmer seg bak en maske av “Sunn Kritisk Sans og Samfunnsbevissthet”.

Jeg leser av og til bloggene til både Mammatilmichelle og Sophie Elise….

….fordi jeg er nysgjerrig –  og litt imponert –  over at to så unge jenter har klart å gjøre bloggene sine til et levebrød.

Om min datter hadde vært 16 år …..

…….vært fryktelig opptatt av slanking…..

……sagt at hun ville legge inn  silikon i brystene og fikse på seg både her og der……..

……..så hadde jeg syntes det hadde vært leit…

….men jeg hadde ikke kastet ansvaret for det over på Sophie Elise eller Mammatilmichelle………

Jeg hadde følt at hovedansvaret hadde vært mitt !!

 

Jeg har vært både overvektig og anorektisk……og ingen av delene passer så godt til “Skjønnhetsidealet”……..

…..i alle fall ikke det første!

I tenårene ble jeg ertet for overvekt. Jeg fikk stadig slengt ordet “FETA” etter meg….. Det resulterte i uvettig slanking, for jeg tok meg veldig nær av å bli kalt opp. I begynnelsen fikk jeg skryt for vektnedgangen av mine jevnaldrende.

Jeg fikk også hyggelige kommentarer fra enkelte voksne……..

…….om at de så at jeg hadde blitt slankere……

Jeg prøvde å skjule det minimale matinntaket for foreldrene mine…….

…….men de hadde nok skjønt mer enn jeg trodde.

 

Det forsto jeg i etterkant………

……da jeg hadde klart å komme meg ut av den onde sirkelen, og begynt å spise normalt igjen.

(Det kom aldri dit at jeg ble veldig undervektig og måtte få hjelp av helsevesenet.)

 

Da dattera mi gikk på barneskolen, var det ei som sa til henne :

 – Mora di er den tynneste mora på hele skola!  

Den gangen skyldtes ikke min magre skrott at jeg slanket meg, eller ikke ville spise, men at jeg var deprimert…….

……og ikke KLARTE å spise!!

Jeg var tynn fordi jeg var sjuk!! (Det gjelder for øvrig for de aller fleste som har en form for spisevegring).

Jeg vet også at det har skjedd at jeg har kommentert min datters vekt/kropp på måter som jeg ikke burde……….

Hvis hun hadde ønsket å fikse på kroppen sin ved plastiske inngrep , eller begynt med uvettig slanking, så hadde altså JEG måttet ta min del av ansvaret for det……

…..for jeg var langt fra noe godt forbilde for henne da jeg var sjuk og deprimert…..

……og som mor er man et forbilde for døtrene sine……..

Heldigvis har det ikke skjedd!!!

 

Jeg har aldri “fikset” på meg, og er heller ikke spesielt utseendefiksert eller motebevisst……

……men jeg har ingen rett til å dømme dem som er veldig opptatt av utseende, kropp og klær.

All kroppsfikseringa er et symptom på at noe er veldig galt i samfunnet, men legg ikke skylda på de unge jentene som har de mest besøkte bloggene!

 De er ikke ÅRSAKEN til kroppshysteriet, men mer et RESULTAT av det!

De har tatt sine valg vedrørende sine kropper, og (så vidt jeg vet) har de aldri oppfordret andre til å gjøre det samme….. …….eller drevet direkte reklame for plastikkirurgene som har operert dem……..

Jeg har vel prøvd å si til unga mine (og meg sjøl) –  at det er det som er inni deg, og hvordan du oppfører deg, som er viktigst…..

…….når alt komme til alt!! 

Det er de generelle holdningene vi må gjøre noe med – i stedet for å gå til angrep på enkeltpersoner…..

Det har ikke gått så gæern’t med mine unger….sjøl om jeg har gjort og sagt mye GÆLI…….og dumt!!!

(Og DET har jeg ikke vært redd for å innrømme overfor dem!!)

  

Sophie Elise og Mammatilmichelle er på alder med dattera mi – faktisk noen år yngre også!

De gjør sine feiltrinn i all offentlighet….og de reiser seg igjen……..Det vitner om styrke….

NEI – jeg sier ikke at alt de gjør, sier og skriver er klokt, fornuftig og riktig…..

…….kanskje ikke alltid sympatisk en gang….

…….men slutt med å gjøre dem til Syndebukker for mye av det som er vrangt og skakt!!

 

Det samme gjelder for øvrig popidoler, idrettsstjerner og andre “Helter”.

De må også få gjøre sine feiltrinn uten å få skylda for at andre gjør som dem…

……fordi det “Forplikter å være et forbilde” 

Vi er vel ikke forpliktet til å gjøre som våre såkalte “forbilder”?

Som foreldre er vi forresten forpliktet til  å oppmuntre unga våre til “Å tenke sjæl og mene”.….

……..og våge å gå utenom strømmen, hvis det kjennes riktigst!

(Det er dessuten lov å skifte mening……

……det har JEG gjort, maaaaange ganger!)

 

Denne tegninga laget jeg i forbindelse med at jeg skrev et “Misunnelses – innlegg”

……..om rosabloggere….

Det innlegget kan du for øvrig lese  HER

(For ordens skyld –  “Misunnelses – innlegget” var ironisk ment!)

23 kommentarer
    1. Bloggerne som er så unge og lever livene sine ut i all offentlighet, regner jeg med har folk bak som hjelper de når de får for mye hets. Det er ganske dristig, og tøft å leve slik de gjør.. Jeg vil ikke synse så mye om de, men innrømmer at jeg av og til titter innom dem, er jo litt nysgjerrig. Synes begge de to, siden det er de du nevner, har litt å fare med , tross sin unge alder…
      All fokuseringen på utseendet og kropp, synes jeg er skremmende , fordi det er så mange , og veldig unge som gjør så mye drastisk. Men det er i tiden, jeg observerer det bare….
      Å gjøre topp bloggerne til syndebukker for alt mulig, synes heller ikke jeg er riktig, man får “tenke sjæl”

    2. For et fantastisk godt skrevet innlegg:) Det er aldri riktig å henge ut offentlig eller hetse synes jeg. Jeg vet ikke hvordan en føler seg da, føler en seg bedre av å dra andre ned i søla lissom? Det hadde jeg aldri hatt samvittighet til. Denne reporteren burde egentlig skamme seg spør du meg.

    3. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har vært innom så mange blogger utenom de jeg følger. Men har jo lagt merke til at det er en ung jente som holder førsteplassen konstant på lista for Bodø.. jeg må vel antagelig ta meg en tur innom og se hva hun har fokus på 🙂

    4. du har så veldig rett i dette innlegget ditt,hvordan barn formes og blir, er det foreldrenes hovedansvar for og ingen andres.Mange tar etter all reklamen dei ser,men med gode grunnverdier i bunnen burde dei fleste greie å styre unna med hode hevet.Og hva andre skriver og hvordan dei ser ut har ingen av oss lov å krittisere,vi må lære å respektere alle mennesker for den dei er ))

    5. Ja, de har kommet seg langt de jentene. Og det er beundringsverdig, men jeg er glad jeg ikke er i deres sko. For all oppmerksomheten rundt dem, det hadde ikke jeg orket rundt meg. Men det er prisen de må betale, de er kjendiser. Og kjendiser blir jaktet på.
      Men det er ingen unnskyldning, at siden de er kjendiser, så har folk å være stygge mot dem. For sånt er det ikke. Ingen har lov til å være stygge med noen, samme hvem det handler om. Jeg synes det er en ufattelig dårlig folkeskikk blant en del mennesker. De mesker seg i alt som er sårt og vondt, som om det vil gjøre dem selv lykkelige å ødelegge for andre. Merkelig holdning spør du meg.
      Jeg leser aldri de bloggene. Men har tittet innom via min datter, som leser dem. Og jeg ser jo at det er ordentlig gjort. Og er ikke overrasket over at de har så mange lesere. Det er bra de har ben i nesen. De beviser at ting går an 🙂
      Og jeg tror at våre barn har vokst seg til å bli fornuftige mennesker, som skjønner folkeskikk. Og holder seg sunne og friske 🙂

    6. maiken: Generelt bør vi bruke tida vår på annet enn å kritisere andre mennesker! Det er lov å si fra og sette grenser hvis man blir tråkket på tærne, men denne typen kritikk som jeg skriver om i innlegget synes jeg lite om. Vi kan observere og tenke vårt, men vi MÅ ikke synse høyt om alt og alle støtt! 🙂

    7. birdbay: Tusen takk! Ja, det blir så mye synsing….og det meste går på kritikk ved hjelp av “Fine ord og intellektuelle vendinger”! Hvorfor skal vi være så mye FOR og I MOT alt mulig?? VI kan vel bare finne ut hva som føles riktig for oss sjøl og støtte andre på den måten vi synes er best. 🙂

    8. dedicat: I blant synes jeg det er interessant å svippe innom blogger jeg ikke følger. Det er jo et mangfold…..og jeg “utvider” horisonten, også ved å lese blogger som kanskje ikke er helt i “min gate” – sånn til vanlig!. Det er greit å se hva ungdommer skriver om også. Det er så fort gjort å ende opp med kun dem som er noenlunde på ens eget stadie i livet. 🙂

    9. fruensvilje: Veldig enig i det om grunnverdier. Vår oppgave er jo å hjelpe unga å bygge opp såpass sjølfølelse at de TØR å gå litt utenom flokken – i stedet for bare å la seg suge inn i gjengen og mene det samme som “alle andre”…… for hvem er “alle andre”? 🙂

    10. Eva: Jeg hadde aldri taklet et slikt mediestyr verken da jeg var 20 eller nå. Det skal sterk rygg til for å tåle all skittkastinga fra folk – som attpåtil kanskje er dobbelt så gamle som deg! Ja, sjøl om jeg har gjort mange tabber i barneoppdragelsen, så ser jeg at noe har blitt “Riktig” også! Vi er ikke perfekte , men vi er bra nok! 😀

    11. Hei 🙂
      For et godt innlegg !
      Jeg er SÅ enig med deg. Forhåpentligvis så lærer de fleste av de feil man gjør…. tar de til ettertanke 🙂 Noen må alltid ha noen å hakke på, finne feil, lete etter tabber også henge de ut i all offentlighet. Det er egentlig bare trist. Hadde folket visst hva de gjør med et menneskesinn når de hetser/mobber så hadde de kanskje tenkt seg om noen ganger……

    12. etdiktomdagen: Jeg tror de aller fleste av oss har kjent på den vonde følelsen av å bli gjort narr av, eller få ubehagelige bemerkninger/kommentarer rettet mot seg…..men så er det akkurat som om vi ikke greier å se oss sjøl fullt ut om vi snur på flisa…… Noen ganger er det kanskje den som har lettest for å la seg såre sjøl sjøl, som slenger med leppa….. Noen av de som kritiserer, føler kanskje at de gjør en “god gjerning” : “Folk, nå må dere våkne her , altså – denne personen FORTJENER……..blablabla!” ……

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg