Er jeg i ferd med å bli….usosial…?

 

I går skrev jeg om stillhet……

…og i mai skrev jeg dette innlegget : Om digitale “klemmer”, ømhet og nærhet….

Ja, takk begge deler……….. konkluderte jeg med da……….

Ja, for de digitale klemmene kan ikke erstatte ansikt –  til – ansikt -møtene!

…..men de siste månedene har jeg tatt meg i at jeg stadig oftere velger å bli hjemme alene framfor å finne på noe sosialt. Jeg har ikke lyst til å “dra i gang noe” eller være initiativtager til sosiale sammenkomster. Det er en god stund siden sist jeg hadde det…

Nei, jeg er ikke deprimert…….

……absolutt ikke………. for jeg har jo erfart hvordan DET kan arte seg!

Det er bare det at jeg generelt ikke har så stort behov for å være sammen med andre. 

Litt sær, vil noen sikkert si!

Nesten litt skremmende……tenker jeg. Er jeg i ferd med å utvikle meg til å bli en skikkelig eremitt??

Det er så lettvint å sette seg foran skjermen og dyrke den nye hobbien-  altså blogginga! Litt “sosialt” er det jo også – på sitt vis!

Jeg møtte dessuten disse flotte damene nå nylig!

 


Frodith og Eva….. Her har jeg eksperimentert og lekt meg litt med en tegning jeg brukte i et innlegg rett etter at jeg møtte dem….Det er uante muligheter når man kombinerer paint og fotoredigeringsprogrammer……. Har blitt inspirert av Frodithen på det feltet….og både hun og Eva tar mange, flotte bilder!

Den ettermiddagen/kvelden kjente jeg virkelig på hvor godt det var å møte blikk…og høre stemmene til noen jeg følte at jeg hadde kjent lenge………

…..og vi to som overnattet på hotellet,satt og småpratet til det ble ganske sent……

Vi rakk innom mange ulike tema i løpet av den kvelden!

 

Det er altså ganske stille på den sosiale arenaen i mitt liv for tida….. 

Det er en del endringer på gang, i alle fall på sikt.

Jeg skal, etter hvert, flytte på meg….og vet ennå ikke helt hvor…..

Jeg må finne en mer stabil jobb enn den jeg har nå. (Vikarierende assistent innenfor helsevesenet). Dessuten en jobb som er innenfor et felt der jeg har mer faglig kompetanse og mulighet til å ha mer innflytelse………

….sjøl om det er greit som det er…akkurat nå…..

Kanskje jeg må ta mer utdannelse på mine eldre dager?

 

Det kjennes ut som om jeg tar farvel med noe av det gamle…….

…….og melder meg litt ut for en periode!

 

Festing og hurramegrundt har ikke tiltalt meg på lenge…… Jeg har vel egentlig aldri vært noen typisk festløve. Jeg trives bedre i settinger med færre mennesker…….. uten så veldig mye ståk rundt meg…….

Kanskje har det med alder å gjøre?

Overfladisk snakk – eller “Smalltalk” orker jeg bare i små porsjoner av gangen…..

….men jeg vil gjerne tøyse og le …..og kanskje til og med danse…..

………sammen med mennesker  jeg føler at jeg har et godt fellesskap med!

 

 Og så kan jeg gradvis ønske det nye velkommen…….

…..for jeg tror nok ikke at jeg ikke vil trives med å ha det sånn som nå…… på sikt….. Det vil antagelig bli både tomt og ensomt i lengden.

….men akkurat nå…

………er jeg visst, jevnt over, ganske usosial……..

 

 Akkurat i dag skal jeg forresten treffe ei venninne som har fulgt meg i maaaaaange år! 

Så……..det er nok håp for Eremitt-Karidansen, lell!

 

 

 

26 kommentarer
    1. kan nok være bra å ha litt sosial omgang,ei venninne sa til meg en gang att det ikke er en selvfølge att vennene står der og venter,en må gi litt innimellom.
      Håper du får en hyggelig møte med din venninne,for jeg tror ikke att du er en eremitt

    2. Hei! Du har en flott blogg. Har lest litt. Kjenner igjen det med å kunne synes det er herlig å slå av kjøkkenvifta ved ferdiglaget mat. Ah så herlig stilt det ble. Mens andre ikke legger merke til det. Og så spennende med 4 dagers stillet! Av og til føler en at en er verdens mest usosiale – men så kommer en inn igjen og blir sosial. Det er godt å være usosial til tider. Jeg trives godt i mitt eget selskap og er glad i det sosiale – etter behov 🙂 Ha en flott dag!

    3. Ja, men det er godt og være for seg sjøl…kjenner meg så igjen. Og på et vis blir blogging en passe erstatning for det sosiale har jeg tenkt. Men samtidig får en utløp for kreative tendenser med ord/bilder/paint. Og den en “snakker” med deler denne interessen. En kan fabulere rundt i sin egen hjerne.
      Har tenkt på dette temaet, om at jeg er lite sosial….mest blir det familien som får den biten….om hvor bra er det å leve slik….?
      Jeg har nok slått meg til ro med at slik er det nå, og jeg trives med og ha det slik. Tror kanskje at når det er NOK gjør en noe med det. Alt til sin tid liksom.
      Men du kommer til å virvle opp mye “støv”, og da vil det skje masse. Mest sannsynlig vil livet ditt være fullstendig omkalfatra et stykke fram i tid. Det er vel egentlig en veldig spennende tanke, hvor går livsreisa og hva har du av opplevelser foran deg.
      Akkurat det syns jeg sjøl er en spennende tanke, akkurat nå er det slik – men det er så mange muligheter. Og det er fint å nyte sitt eget selskap…og inn i mellom møter en folk som gir en stor glede og dele tid med. Alt til sin tid, ta i mot livet og nyte og glede seg og lære.
      Ha en super fredag :).

    4. Jeg tror man trenger å være litt “usosial” iblant jeg. Jeg trenger det selv. I perioder “stenger” jeg folk ute. Jeg vil helst være alene. Men så kommer periodene hvor jeg elsker å være sosial, og hvor jeg føler meg vital og levende når jeg er med på noe.
      Du er jo i en periode hvor du står foran en forandring. Mye som skal skje, mye du funderer på, og mange planer i tankene. Det kan ofte være nok det. Man trenger kanskje ikke så mange sosiale ting da. Har liksom nok med dette i øyeblikket.
      Alt til sin tid pleier jeg å tenke. Og det er jo noe med det også.
      Jeg synes også det var så fint å møte dere to. Det var virkelig en hyggelig stund, hvor alt liksom stemte 🙂 Og at vi hadde mye og snakke om, det var veldig kjekt. Tiden fløy avgårde 😀 Jeg satte veldig stor pris på det selv. Det å bli kjent med, bli hørt, bli sett, og ikke minst, få høre og se selv. Man trenger den rolige samtalen. Og vi så jo at vi hadde en del like erfaringer fra livets scene 🙂 Da gjør det ekstra godt å prate, for man har mulighet til å forstå hverandre skikkelig 🙂
      Fin tegning synes jeg. Like imponert hver gang jeg ser sånne tegninger. Må kanskje gjøre et forsøk selv også en vakker dag 🙂

    5. Så fine Frodith og Eva ble..og at de er hyggelige er jeg ikke i tvil om…du også :)) Jeg har blitt veldig usosial etter jeg ble syk..og jeg har heller ikke angst eller depresjon…synes bare det blir masete med mye folk..men å møte en venninne å ta en kaffe en gang i blant er koselig da..men går flere uker mellom hver gang. ..men jeg har jo mann min jeg da 🙂
      Jeg var med på mye hytteturer, fester da jeg jobba..men likte egentlig aldri å sitte å “skravle”..jeg underholdt mest og sang jeg..hehe…
      Trives også med å være “sosial”på bloggen….da kan man hvile seg når og hvor ofte en ønsker ..det passer meg bra nå for tiden :)) Blir nok ei ganske usosial helg her ..hehe..

    6. Her var det mange morgentanker som ble samlet sammen 🙂 Det er vel sånn i enkelte faser av livet , at det stopper opp litt og samles og må sorteres og kjennes litt på før valg blir tatt. Men ståstedet er jo ofte forskjellig. Men jeg kan fortelle deg en ting i alle fall. At det å ta utdannelse i voksen alder er bare helt herlig. Det er ikke sikkert jeg er ferdig ennå.. men tok to år på universitetet da jeg ble pensjonist 🙂

    7. Noen perioder er det faktisk godt å ikke være alt for sosial på fritiden. I alle fall når man jobber med mennesker. Jeg synes det er så deilig når jeg har en uke uten for mye planer.
      Så moro at du har møtt Frodith og Eva 😀 Det blir jo nesten så man blir venner med de en blir kjent med på blogg. Håper du har hatt en fin sommer og at helgen blir fin 😀

    8. Ja da, det er håp for deg i massevis. Tror vi noen ganger trenger å melde oss litt ut for å finne oss selv igjen. Så ta tiden du trenger. Masse å tenke på har du jo med jobb, flytting og diverse. Lykke til videre med en klem på veien videre fra meg.

    9. Jeg tenker det har litt å gjøre med alder. I alle fall for min del , for jeg trenger en del alenetid. Kanskje det er nattevaktsjobbing også som gjør meg ekstra usosial i perioder… Men det er en balanse mellom å være sammen med folk og alene. Og jeg forsøker å balansere det så godt jeg kan. tror at for oss single med store barn som går sine egne veier, er det lurt , som du gjør her, å tenke gjennom det. Du står jo overfor store forandringer også nå, så mye kan skje.
      Men er du nå helt sikker på at du er ferdig med skolevesenet? Kunne du ikke vært lærer for disse unge lærerstudentene f.eks?

    10. Jeg er superglad for at du er BITTELITT asosial, og kommer inn her på besøk i stedet for. For man kan jo ikke kalle det asosial heller, når faktisk blogg og nett skaffer deg nye venner UTE også 🙂 Ikke sant? 🙂 OG jeg ELSKER simpelthen at du har begynt å bli glad i Paint, og du blir fort flinkere 🙂 Klem <3

    11. Margrethe: Har alltid hatt behov for å trekke meg litt tilbake, men kan være “Talatrengt” og sosial innimellom! 🙂 Har hatt en kjemepkoselig dag! Ha en fortsattfin kveld! 😀

    12. etdiktomdagen: Takk! Ja litt begge deler er det beste! Hvis man ikke har noen å være sammen med i det hele tatt, så blir det jo stusselig i lengden. 🙂

    13. BforB: Takk og i like måte! Ja, det er spennende tider nå…..Hvor bor jeg om ett til to år? Hva jobber jeg med …osv… Ingen av oss vet jo SIKKERT framover, men jeg VET at jeg står rett foran store endringer. Ja, muligheter er det mange av – det er vi sjøl som skaper de fleste begrensingene! 🙂

    14. Eva: ja, den painten like jeg godt å drive med! Jeg tror du har rett i at man blir mindre sosial når det er mye som skjer i livet. Da må man gå innover og finne ut av hva man vil. Vi hadde et kjempetrivelig møte som ga mersmak! Følte at jeg hadde kjent dere lenge. Rart at man kan bli så godt kjent via det skrevne ord kombinert med bilder! 😀

    15. annebe: Ja det sosiale livet på bloggen kan man skru av og på ettersom det passer. Du har jo mannen din som du sier, og behovet for venninner blir jo kanskje mindre da enn for ei som er single. Overskuddet må også være der. Kanskje du også vil legge ut en liten sangsnutt en dag? 😉

    16. dedicat: Jeg må finne mer ut av det i løpet av vinteren. Tøff du som har satt deg på skolebenken etter at du ble pensjonist! Kan jo få mye godt påfyll i ny lærdom! Jeg synes nesten jeg har fått en liten utdannelse her på bloggen. Jeg var grønn som en eplekart da jeg begynte, og dattera mi måtte hjelpe meg å lage bloggprofilen….Nå mikser og trikser jeg sjøl , og jeg lærer stadig noe nytt! (Akkurat som du!) 😀

    17. Åse Helen: Ja vi møttes for noen uker siden! Når en jobber med mennesker så har en ekstra behov for å trekke seg litt tilbake på fritida. Det er annerledes for den som driver i et fjøs eller står ved et samlebånd. Ha ei fortsatt fin helg! 😀

    18. natheless: Tusen takk for det! Ja, det blir litt vakuum her de kommende månedene. Prosessen har så vidt begynt og det er bra, men det blir nok en stund til jeg flytter. Kanskje jeg er på plass i ny bolig om ett år! Har ikke kniven på strupen, men det er greit å bruke litt tid på å finne seg noe. 🙂

    19. maiken: Ja, jeg tror også at det har litt med alder å gjøre. Hvis jeg skulle ha jobbet med lærerstudenter måtte jeg ha tatt mer utdannelse. Er nok ferdig med lærergjerningen tror jeg, men vil jobbe med mennesker i en eller annen sammenheng. 🙂

    20. Ja, det ga absolutt mersmak å møtes 😀 Og jeg tror vi blir godt kjent på bloggen, fordi vi er dønn ærlige. Det er jo livet bloggene våre handler om. Og vi skriver jo ut i fra hvordan vi opplever livet selv. Og på den måten blir man jo godt kjent 🙂
      Jeg er veldig glad for at jeg har funnet denne plassen, denne bloggverdenen. Det er nesten så jeg ville følt meg litt fattig nå, uten den liksom 😉
      God klem til deg <3

    21. Eva: Ja, jeg føler det samme. Hvis blogginga, og det som fører med den, hadde blitt fjernet fra tilværelsen min nå, så hadde det etterlatt et stort tomrom! Stor klem til deg også! <3

    22. I perioder av livet er det godt å trekke seg litt tilbake å bare være med seg selv, særlig når man har mye å snakke med seg selv om, som nye dreininger i livet. 🙂 Godt å ha kontakt med venner og folk på nett da, sosialt det også men ikke på en så direkte måte som ansikt til ansikt. Det er en tid for alt…. 🙂 Lykke til med alle nye tankeprosesser og avgjørelser. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg