Om digitale “klemmer”, ømhet og nærhet….

 

Jeg leste nylig en artikkel i Aftenposten. “Digitale klemmer duger ikke.”

Det er den direkte kontakten, altså å se, høre og føle hverandre som virkelig gjelder.

I artikkelen sto det at det var spesielt viktig med nærhet til kvinner. Det gjaldt både for kvinner og menn! Nå tror jeg absolutt at det er viktig for menn å være sammen med andre menn. Jeg tror også det er viktig for kvinner å være sammen med menn.….

….men det er noe med den nærheten……på godt og vondt sjølsagt……som vi kvinner har oss i mellom.

Mange menn sier at de ikke kan snakke med menn på samme måte som med kvinner. Det blir mer den “Tøffe Tonen”. Det gjelder også med hensyn til fysisk kontakt.

(Det finnes sikkert unntak her også).

Den ømme, omsorgsfulle nærheten….som ikke har noe med begjær og sex å gjøre…..den er UTROLIG viktig……..

….også i et parforhold…..

Tid for ømhet og omsorg….


Jeg husker den spesielle nærheten jeg følte til unga i forbindelse med amminga…. ømheten jeg kjente for det vesle nurket som var så avhengig av meg og min omsorg…..

…..sjøl om jeg var kjempesliten mange ganger…….og lengtet etter å blir mer fri igjen….

For noen dager siden var jeg på en liten samling med sju – åtte andre kvinner.

Det var adgang for menn også, men det er sjelden at det kommer menn på slike samlinger……

Det var et GODT møte….  Vi snakket om det som lå oss på hjertet, UTEN at det ble et sånt:

 “Venninneklubben Grei “- opplegg Altså ikke sånn :  – Usjameg så urettferdig og fælt alt er…… og mannfolk er no’ herk” – prat.

Vi snakket også om artikkelen som gikk rundt på Facebook for noen dager siden; den om kvinnen som innså hvor mye hun hadde hakket på og kritisert mannen sin….

Det var flere av oss som kjente seg igjen i det hun skrev……..

 

Jeg har skrevet en del om Agapeinstituttet. Også der er kvinner i absolutt flertall. Det er imidlertid noen menn som har våget seg dit.

Det er flott!!

Jeg vekslet noen ord med en av de yngre mennene da jeg var innom Agapeinstituttet for kort tid siden. Han sa at han ikke lenger klarte å delta i den delen av mannfolkpraten som gikk på sånn “Tøff i Trynet – Kjekkas – Jekkas”. Han sa at han ønsket at han og hans “medbrødre” kunne opptre mer Ridderlig !

Men altså : Digitale klemmer duger ikke….?

Jo, jeg synes det er hyggelig å ha kontakt med folk på nettet. Samtidig merker jeg at det stjeler en del tid. Jeg er en ivrig blogger og jeg tar meg også noen snarturer innom Facebook (nesten) hver dag.

…..men….. de digitale klemmene kan nok ikke erstatte det å møte andre mennesker ansikt til ansikt…..

I lengden blir det tomt…….

Ja takk, begge deler……..

…….både “digitale klemmer” og “ansikt til ansikt” !

 


14 kommentarer
    1. frodith: Ja, jeg blir forundret om jeg ikke treffer noen av dere bloggvennene ansikt til ansikt etter hvert… Tiden vil vise OM eller NÅR. Det er (nesten) aldri for sent å utvide nettverket sitt! Klem til deg også! <3

    2. irenglede: Ja, jeg syntes den tegningen var så fin. Fant den på google og “pyntet” litt på den. Masse ømhet og omsorg i den! ha en fin søndag du også! 😀

    3. ja takk begge deler her også 🙂 mange gode innlegg og komentarer her inne gjør meg glad og i godt humør:) i vår familie er guttene skikkelig kosebasser og elsker å bli kleia som vi sier hi hi,ja ene barnebarnet sovner tilogmed ved den type berøring,det er jo et bevis på att selv gutter/mannfolk liker og har behov for nærhet

    4. fruensvilje: Ja, gutter og menn har jo også det, og når de blir voksne så får de det gjennom kjæresten. Da gutta mine var små, likte de å bli rufset litt forsiktig i håret. De skal jo gjerne være litt “tøffe” da, så det er vel ikke så enkelt støtt.:D

    5. Klemmer er viktige, enten de er digitale eller hud mot hud. Det at noen tenker tanken på å gi meg en klem, er mentalt, omtrent en like god følelse som å få en i virkeligheten. Men helt klart så er det ingenting som slår den ekte klemmen. Det er noe som er utrolig viktig. Jeg har heldigvis en klemmete datter. Men sønnen min er ikke helt der, for å si det sånn. Så da passer jeg på å stryke han forsiktig på armen av og til 🙂 Han går alltid i T-skjorte 😉
      Så da avslutter jeg med glede denne kommentaren, med å sende deg en digital KLEM fra meg <3

    6. Eva: TUSEN TAKK: Jeg sender en stor klem tilbake!! Jeg er ikke så “Klemmete” av meg rent fysisk. Jeg er litt tilbakeholden, men det betyr ikke at jeg ikke kan sette pris på en god klem fra mennesker jeg er trygg på! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg