Ekspeditt? “Je ha’ itte PEILING!”

 

Hvis noen har oppført seg ordentlig ufyselig overfor meg, har jeg mange ganger blitt så overrumplet at jeg har hatt en merkelig tendens til å “krype”………

…..rett og slett fordi jeg ikke har visst hvordan jeg ellers skulle oppføre meg.

– Det gjør itt’no å være jævli’ mot deg Kari, for du tar aldri att! 

Det var en medelev på ungdomsskolen som sa dette til meg.

Nei, det har ingen hensikt å “ta att”.

Det betyr langt fra at man skal finne seg i alt!

 

Mora mi har ofte brukt uttrykket “ekspeditt”……

…og jeg har “adoptert” det!

Den litt mer moderne varianten av ordet er : “Service – minded”

For en stund siden skrev jeg jo om punkteringa mi, – og den svært så hjelpsomme damen…. :

Åh, GID…..jeg har visst punktert…..!

 

Da jeg hadde fått på reservehjulet, dro jeg til en plass der man får reparert eller kjøpt dekk. Det er ikke den plassen jeg vanligvis pleier å bruke i slike sammenhenger, men jeg dro dit fordi det var rett i nærheten.

Da jeg kom inn der, satt det en kar bak disken. Jeg gikk bort til ham og forklarte at jeg hadde punktert.

Så kom det plutselig en ung mann inn døra til butikken…..

……..og så begynte han og mannen bak disken å snakke sammen……

….og Karidansen var plutselig bare luft…..virket det som…..

Etter noen minutter gikk den unge mannen….så da prøvde jeg på nytt å få kontakt med karen bak disken. Han ble med ut for å se på dekket. Han mente det var feil dimensjon på dekkene mine!

Åååååh?? Da har jeg altså kjørt med feil dekk i sju år – UTEN at den store dekkbedriften (der jeg vanligvis handler dekk) har skjønt det???

Så viste det seg at han ikke hadde samme type dekk på lager…….

….men han kunne prøve å reparere dekket………sjøl om jeg hadde kjørt litt på felgen……….

Jeg kunne komme tilbake dagen etter og hente det.

Jeg spurte forsiktig om han kunne være snill å sjekke om mutterne til reservehjulet var skrudd godt nok til…..??

Jeg fikk ikke noe svar…

Så da ventet jeg litt….før jeg spurte igjen……

Jeg fikk fortsatt ikke noe svar…….

Så spurte jeg en tredje gang….med samme resultat…..

Da dro jeg hjem…..og fikk sønnen min til å sjekke det i stedet….

Han ble litt oppgitt da han hørte hvor jeg hadde vært……….

…….det var visst ikke akkurat DIT han ville ha dratt….

……..men gjort var gjort……….

 


Har dekk dekk dekk , hell….


….er dekk helt på felgen….?

 

Da jeg var ferdig på jobb dagen etter, dro jeg tilbake for å hente dekket mitt……

Det var den samme fyren som sto bak disken…

– Hvordan gikk det med dekket?, spurte jeg.

– Je ha’ itte PEILING je,  for je ha’ itte sett på det ennå…….. men je skar gjøra det NÅ……. sa mannen før han forsvant inn på bakrommet.

Jeg skulle til å spørre om hvor lang tid han antok at det ville ta………men skjønte fort at det ikke hadde noen hensikt.

 Jeg hadde bare kommet til å måtte snakke for døve ører….enda en gang!

 

Da kjente jeg at jeg rett og slett ikke ORKET å stå der å vente.

Jeg gikk ut, satte meg i bilen og dro for å handle UTEN å varsle fyren om at jeg forduftet.

Vanligvis kan jeg ikke tenke meg å oppføre meg slik, men når jeg føler at jeg blir behandlet som ei møkkete, stinkende gølvfille.….så blir det til slutt……. NOK!

Da jeg kom tilbake, var dekket ferdig…….. Han trodde at det skulle “Holde ut sesongen”

Jeg betalte kr. 250,- , var rimelig ordknapp – og kom meg temmelig raskt ut, mens jeg trillet dekket foran meg! Denne gangen hadde jeg på meg klær som tålte en trøkk. Jeg var nemlig godt forberedt på at jeg ikke ville få noe ekstra service i form av bæring og lemping!

Jeg kommer aldri til å handle der igjen…….

Hvis det er slik han har for vane å behandle kundene sine, forstår jeg ikke hvordan han får bedriften til å gå………..

 

VI har kanskje laget oss litt for mange regler om hvordan man SKAL oppføre seg…..?

Kanskje hadde denne karen det godt med seg sjøl……..?

…….eller kanskje ikke…….?

Han ga i alle fall, tilsynelatende, fullstendig blaffen i hva andre tenkte om ham…..

Og han var i alle fall veldig lite…

………….EKSPEDITT!

Jeg har møtt på noen sånne typer gjennom livet! Både i mannlig og kvinnelig utgave…..

Denne gangen GADD jeg til slutt ikke å være høflig en gang………

Jeg sa ikke noe “Stygt”. Jeg anklaget ham ikke for noe som helst.

Jeg sluttet bare å “krype” …….og streve for å opptre noenlunde vennlig og høflig – og gjøre gode miner til slett spill……….

Og så tok jeg vare på meg sjøl i stedet….

…….da begeret var fullt!

 

Det var godt for sjela mi……….kjente jeg!

 

(Bildene er fra siden til “Dekklåven” der jeg vanligvis kjøper nye dekk. Der har servicen alltid vært veldig god……… Ikke noe å si på “Ekspeditt-ånden” der i gården!)

 

22 kommentarer
    1. Mariann Sæther Tokle: Helt klart en gavepakke! Jeg har fått noen slike i det siste, og det er godt å se endringen som er i ferd med å skje hos meg sjøl…Andre får vi ikke gjort noe med ….sjøl om vi kan ha skikkelig lyst til å “oppdra” i blant!! 😉

    2. Kanskje han var damehater….Noen er det ikke verdt å bli sint eller irritert på, men jeg innrømmer at jeg garantert ikke hadde greid å opptre særlig høflig eller venlig…Man forventer, og skal forvente en viss oppførsel i serviceyrker.

    3. Malene: Jeg tror ikke du har lest noe på bloggen min, Malene…… Jeg mener bestemt at jeg har fått en lignende “kommentar” fra deg tidligere. Den slettet jeg, for jeg har fått mange sånne fra ulike personer…og jeg er lite interessert i det. Det handler kun om å “kapre” lesere og kommentarer slik jeg oppfatter det.

    4. Å fysj jeg hadde blitt irritert 🙁 Jeg er jo vanligvis veldig så snill og grei, og tør ikke ta igjen så mye, men når folk er VIRKELIG dritt, som her, så har jeg begynt å SI FRA også. Rent verbalt, med sint stemme og alt….At her gidder jeg ikke kjøpe noe mer, og så setter jeg fra meg, og GÅR…Har gjort det et par ganger i det siste…Vanskelig, og føler meg helt rar når jeg gjør det, men veeeeldig deilig også 😀 Er nok mest uvant. Disse du snakker om hadde trengt seg en real oppstrammer! Fysj for oppførsel.

    5. da er du flinkere enn meg,etter så mye mass hadde denne dama her sagt noe uhøflig.Nei en må vist velge sine bedrifter med omhu,god serice er alfa og mega for att en kunde skal bruke nettopp den bedrifta

    6. frodith: Akkurat i dette tilfellet tror jeg at jeg gjorde det rette. Jeg kunne godt ha tenkt meg å si noen sannhetens ord, men det hadde nok ikke “Gått inn”! Hadde du sett fyren, hadde du skjønt hva jeg mener! 😉

    7. fruensvilje: Jeg går aldri inn dit frivillig igjen! Du ser nå ganske så rolig og behagelig ut, men du antyder jo at du kan være viljesterk med det bloggnavnet du har valgt. 😀

    8. Jaja,, sier jeg bare.. Noen mennesker er bare ikke skapt til å være ekspeditt som du kaller det 🙂 Det er jo i sånne situasjoner at man ønsker at personen var som et dekk,, med en sånn liten ventil på ,, som man stille og rolig kunne skru ut bittelitt.. og høre et sånt salig.. sssssssshhhhh – og se på at personen sakte men sikkert ble helt på felgen,…. 😛

    9. jeg hadde et annet bloggnavn først,men så ble det div snakk om bloggen så eg sletta den,men jeg bestemte meg for å ta et nytt navn og fortsette,det er tross alt min vilje ja og ikke skriver jeg noe som skader andre heller :))

    10. fruensvilje: Bra du gjorde det. Så lenge man “har rent mel i posen” så er det ingen grunn til å la seg “Kneble”! Synes det er et tøft navn på bloggen – og da har det også en historie!:D

    11. Det er helt utrulig hvordan den butikken kan gå i rundt….sjøl om de handler med hjul..ha, ha. Jeg skjønner ikke slikt. Men da jeg var lita og gikk på butikken, som senere ble lagt ned, fantes det noen fryktelige butikker damer der. De fikk deg…altså meg…til å føle meg helt låst. Ikke smilte de, og de kunne være veldig nedlatende. Det var ikke de som var grunnen til nedleggelse….men jeg husker den fæle følelsen de bragte fram av at en hadde liten verdi.
      BRA du gikk!!!!

    12. BforB: Ja, for meg var det viktig å bryte et mønster. Det er ingen grunn til å “hurpe” for bagateller, men dette ble i meste laget. Det koster så lite å vise vanlig høflighet – så lenge kunden ikke er direkte ufin og frekk. De butikkdamene du nevner hørtes lite trivelige ut! 😛

    13. Så ufyselig og så fryktelig irriterende med sånne typer. Jeg hadde heller ikke handlet mer der nei. Jeg opplevde det motsatte i våres da mitt ene dekk var flatt! De hjalp meg uten noe om og men. På toppen av det fikk jeg ikke betale!!!!! De fant nemlig ikke noe hull i slangen etter at de hadde sjekket ut og inn.De håpet vel at jeg skulle bruke dem siden, og det kommer jeg jo garantert til å gjøre.God ekspeditt er flotters reklame! Som takk svinge jeg innom dem en dag med en hjembakt kake. Heldigvis kan vi velge hvor vi vil gå.

    14. natheless: Ja, jeg velger ikke DET stedet igjen – det er sikkert. Det er viktig å påskjønne de som er greie og hjelpsomme også. Koselig av deg å stikke innom dem med kake. Du lager jo DE kakekunstverkene! Smaker de like godt som de ser ut – da er de himmelske! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg