Åh, GID…..jeg har visst punktert…..!

 

Ja, akkurat sånn følte jeg meg i går….

Som en hjelpeløs blondine som ikke har peiling……

Rett før jeg fikk blondinefølelsen, hadde jeg merket at bilen ble så tung på rattet. Det føltes litt snålt å svinge til den ene siden….liksom….

Jeg var nettopp ferdig på jobb, og skulle bare svippe innom biblioteket før jeg dro hjem .

Da jeg kom ut fra biblioteket, skjønte jeg hvorfor bilen hadde oppført seg så rart……

Det høyre dekket foran var nemlig helt flatt!

 

Og så jeg…………. som ikke har skiftet dekk på 25 år……..!!!

Etter at jeg giftet meg, var det nemlig Gubben som tok seg av den slags…….. Etter at jeg ble skilt, har enten sønnen min skiftet dekk, eller så har jeg reist til Dekklåven i Furnes………

 

Dessuten hadde jeg på meg en lysegrønn tunika som jeg var redd for å skitne til…..

(Ja, det høres litt jålete ut, men jeg ville absolutt ikke “ofre” den for et dekkskift!)

Så kom det en dame, omtrent på min alder. Hun hadde med seg en bitteliten bissevov som trippet pent ved siden av henne.

Hun oppfattet straks situasjonen :

– Har du noen som kan hjelpe deg?

– Nei, nå må jeg nok ringe til sønnen min………sukket jeg……… 

– Jeg kan skifte dekk, sa damen!

– Hæ?????

– Jeg kan skifte dekk, sjøl om jeg er DAME!

– Eh ….å ja….?  Jeg kastet et stjålent blikk bort på den vesle vofsen……..

Kan voksne damer som leier på selskapshunder skifte dekk…?

Her måtte jeg visst ta noen av fordommene mine opp til vurdering……

 

Damen var ikke sen med å brette opp ermene…….

Mens hun skiftet dekket, forklarte hun hva som var viktig å huske på underveis i et dekkskift…..

Og der sto jeg, nærmest til pynt……… og passet på den mikroskopiske, storøyde bissevovven hennes……


Omtrent slik så vofsen ut….

(Bilde fra google)

 

Plutselig kom jeg på noe VESENTLIG :

Jeg er jo BLOGGER for svingende!!

– Eh er det greit at jeg tar et bilde av deg med mobilen – fra siden eller bakfra….

….du skjønner jeg skriver blogg…….

….og dette må jeg lage et innlegg om!

Damen ble litt stille………..

Eh…..fortsatte jeg….. Det er jo litt spesielt da ….at det dukker opp en DAME som kan hjelpe meg….!

Det siste kunne jeg kanskje ha spart meg???

Da fortalte damen at hun nærmest hadde vokst opp på et bilverksted og at hun hadde vært med og konkurrert om å være den raskeste til å skifte dekk (med MANNFOLK som konkurrenter til og med!)

Det viste seg at damen også het Kari….

…..men der sluttet også likheten mellom oss…..

….i alle fall når det gjaldt å være HANDY!

Moralen er :

Man skal ikke skue hunder (og damer) på hårene!

Grepa Kvinnfolk! Blid og hjelpsom også!

 

 

24 kommentarer
    1. Mariann Sæther Tokle: Ja, da er vi litt blonde begge to på det området. Men tenk om vi punkterer langt ut i ødemarka! DA står vi der. (Hadde nok satt ALT inn på å få det til da!;)

    2. Tar hatten av for henne. Jeg hadde aldri gjort det, tenk om det ikke hadde vært skikkelig på og jeg hadde kjørt fort….Nei , uff, noe er bare sånn man trenger en mann til. Men jammen var du heldig!

    3. Så heldig du var er det første jeg vil si. Og så artig å lære…eller få lov til å snuble i fordommene sine. Det er egentlig det som er spennende, få lov til å oppleve at verden ikke er slik en tror. For da blir horisonten større :))).

    4. Så bra du fikk hjelp da. Må innrømme at jeg ikke har skiftet dekk på mange år. Jeg kan om jeg vil, men kjører Caravelle og den er så stor og tung at jeg foretrekker å få det gjort på verksted heller.

    5. Jeg holdt nesten,, altså bare nesten,, å si så hyggelig 🙂 Du skjønner at sønnen min og familien kom fra Syden i forgårs, og punkterte på tur fra Gardermoen til Skedsmokorset der de bor. Og måtte tømme bilen i veikanten,, og Sydenvarme unger måtte balles inn i pledd når de omsider kom seg hjem 🙂 Så det var jo litt hyggelig å tenke på at de ikke var alene om sånne hendelser 😀

    6. maiken: Ja,…….litt motstrebende er jeg delvis enig. Men om vi er langt ut i huttaheita et sted, så er det jammen greit å kunne det sjøl! Så jeg fikk meg en vekker! 😀

    7. Miss Imperfektum:Jeg kjørte også caravelle i noen år. Jeg skiftet aldri dekk på den, og jeg bulket et par ganger også. Det var god oversikt i den foran, men desto dårligere bak! 😉

    8. Siv Svanem: Ja, det hadde vært mye enklere for henne å bare gå rett forbi og si “Huffda!”. HUN ble jo skitten, mens JEG stort sett slapp unna med å passe vofsen…;)

    9. dedicat: Felles skjebne……. Synes mer synd på dem. Når det er med unger i bilen og man bare lengter etter å komme hjem etter en lang flyreise……..DA er det dritt å punktere da! 😛

    10. Det med oversikt bak kjenner jeg meg igjen i ja, ler. Vi har type lang i tillegg, så svingradiusen er ganske stor, hender jeg kjører over noen fortauskanter for å si det sånn. Stort sett så går det greit, men må nok innrømme at jeg har dunket borti et par ganger jeg også. Uten store skader heldigvis 😉

    11. Jeg skjønte alt dette her 🙂 Jeg er også veldig blond på akkurat det, men skulle nok fått det til. Men jeg ville tenkt som deg, ikke ofre klærne for et dekkskift. Og grunnen til det, er at jeg er så vond i hender, armer og skuldre, at jeg ikke ville klart å løfte dekket, uten å bruke kroppen også. Så jeg MÅ ha hjelp jeg. For nå er smertene så permanente, at tunge intrikate løft ikke er for meg mer. Og dekk er ganske tunge.
      Kjempetøft av hun dama da synes jeg 🙂 Og tøft av deg å ta imot den hjelpen. Og enda tøffere å spørre om å få skrive om det i bloggen med bilde 🙂 Jeg tror ikke jeg hadde turt det jeg…Så sjenert er jeg 😉
      Jeg har en venninne som skifter dekk. Men ellers tror jeg de fleste damevennene mine tyr til hjelp 🙂 Jeg pleier å spørre enten broren min, eller eksmannen min 🙂

    12. Eva: Ja, dekk er ganske tunge, og den “tre-innpå” – biten er den verste! Ja, tror mange damer ber om hjelp. VI MÅ ikke klare alt sjøl støtt, men det er praktisk å være sjølhjulpen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg