Kakefest med bismak….

 

For en stund siden skrev jeg om anstendighet……. En tur til Oslo…i all anstendighet… 

Jeg skrev blant annet om det å fråtse……..

En gang, for noen år tilbake, var jeg på besøk i en skoleklasse….Jeg var bare der for å observere – ikke for å undervise.

Akkurat denne dagen var litt spesiell….. De søte små hadde utmerket seg i forbindelse med en innsamlingsaksjon. Derfor skulle de få en påskjønnelse i form av en aldri så liten kakefest. Et par av foreldrene hadde bakt lekre kaker for anledningen.

Jeg fikk jobben med å hjelpe til med serveringen sammen med læreren og en assistent.

Da “partyet” skulle begynne, ble det ståk og tjohei! Flere av de ungene som fikk kake først langet innpå, og de hadde derfor nesten rukket å spise opp kakestykket sitt før alle elevene hadde fått kake på asjetten sin.

Så ropte og skrek de og maste om “mer”….. 

……….og framsto som ganske så egoistiske og ufordragelige….

……..mens læreren og assistenten sprang rundt og delte ut kakestykker i hytt og pine….

Jeg ble, etterhvert, ganske passiv og avventende…..

….dessuten litt forskrekket over at ungene fikk lov til å holde på slik uten at de voksne satte foten ned.

Da timen var slutt , sa læreren at de kunne gå, så skulle vi voksne rydde opp….. Ungene stormet ut døra, mens de fortsatt skrålte og skrek….. 

Kanskje ikke alle, men mange av dem….

Klasserommet var ikke noe trivelig syn. Det var fullt av smuler og søl både på pulter og gulv. På flere av asjettene lå det igjen både to og tre kakestykker der bare sjokoladekremen var skrapt av……..


Nei, du må spise opp før du får mer…… (Bilde fra Google)

 

Hva kunne de voksne ha gjort annerledes?

En rask gjennomgang av normal folkeskikk, FØR serveringen begynte, hadde nok vært på sin plass:

 

* Ingen begynner å spise før ALLE har fått kake på asjetten sin. (Og læreren har sagt : “Vær så god!”)

* Vil du ha et stykke til, må du først spise opp det stykket du har fått.

* Alle bretter sammen papp – asjett og kopp og kaster det i søpla før de forlater klasserommet. 

 

Det er vi voksne som må innse at vi har håndtert ting på en dårlig måte når ungene oppfører seg slik som dette…. Det var ungene som framsto som ufordragelige, men det var de voksne som ikke skjøttet sin jobb som gode veiledere.

Jeg opplevde også kaotiske tilstander i klasserommet da jeg jobbet som lærer. Det skjedde helst de gangene jeg ikke hadde tenkt godt nok i gjennom organiseringen forhånd. Da er det fort gjort å komme “På hæla”! Når man har fått en viss erfaring, unngår man som regel de aller verste grøftene……. Kommer man inn som vikar, uten å kjenne elevene i det hele tatt, er sjansen større for at det blir uro. 

Hva synes du? Er det “Gammeldags og Hurpete” å forlange at unger, som har kommet opp i skolealder, venter på tur og spiser opp det de har forsynt seg med?

 

12 kommentarer
    1. Nei, jeg er helt enig med deg. Og jeg hater kaos. Jeg har aldri nesten orket å være vikar, selv om det er små klasser. For jeg VIL at det skal være ro og organisert, og det er vanskelig å få til når man må hoppe inn i en klasse… Liker ikke.. De voksne er de som må lage rammene 🙂

    2. ja det er forskjellig man kan oppleve. Men jeg har ligget på hotell noen ganger sommerstid med halv ville buss turister som inntar frokostsalen med mord i blikket, og raserer den fullstendig oi løpet av noen minutter. Og DET er godt voksne folk,, jaggu meg ikke lett det der…

    3. Hjelpe meg, ja dette var virkelig kaos. Sånt er jo helt uholdbart.
      Jeg har jobbet med barn i over 20 år, og hadde dødd hvis det skulle være så kaotisk hver gang noe spesielt skjedde. Til og med barnehagebarn vet å ta imot en beskjed om å vente, og å rydde etter seg. Så her må det jo ha skjedd en glipp.
      Jeg var også dagmamma i flere år. Og da var jeg jo alene med opptil 4-5 barn. Men det var aldri noe problem, så lenge man var konsekvent, og satte grenser.
      Tror jeg hadde blitt litt svimmel av å være innom den klassen der ja 🙂

    4. Eva: Kan tenke meg at du satte grenser på en tydelig , men vennlig måte. Det er det ikke alltid denne Kjærringa HER har greid. Tydelig, ja, men litt for mye temperament noen ganger! 😉

    5. i høst var jeg i barnehagefest til vårt yngste barnebarn (3 år ) der var det også utdeling av kake etter fremføringane,men barnehagetantene sa høgt før servering att det var 1 stk kake på hver 🙂 der vanket det virkelig ro og harmoni og barna koste seg stort med det tykket dei fikk utdelt,det burde en skole elev også greid der er jeg helt enige

    6. fruensvilje: Ja, det handlet om mangel på styring. De hadde sjølsagt greid det hvis de hadde vært vant til det og hadde fått beskjed om det. Positivt at du var vitne til at treåringene klarte det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg