En tur til Oslo…i all anstendighet…

 

Jeg har nettopp vært på “Gamle Trakter”, nærmere bestemt på Agapeinstituttet. Jeg har skrevet om stedet i et tidligere innlegg.

 Denne gangen var temaet : “Anstendighet”.

Det er et ord som har alltid hatt en negativ klang for meg. Jeg har automatisk assosiert det med moralske pekefingre, snerpethet og “Synd og Skam” – prekener….


Jeg har ofte tenkt på ordet “anstendig” i forbindelse med klesdrakt. :  “Å være anstendig antrukket”
Damene på bildet var “anstendige” ut i fra datidens motebilde. Her skulle man være mest mulig tildekket……….

 

Jeg fikk en aldri så liten (eller faktisk ganske stor) aha-opplevelse i løpet av de timene jeg var på Agape!

For hva er egentlig anstendighet??

Vi kan vise anstendighet (eller mangel på det) i mange sammenhenger…..

Hvis jeg ønsker å være et anstendig menneske, opptrer jeg høflig, vennlig og respektfullt overfor mine medmennesker. Jeg bestreber meg for eksempel på å holde avtaler eller svare på henvendelser på en ordentlig måte. Blir jeg gjort oppmerksom på at jeg har såret noen, gjør jeg mitt beste for å rette opp skaden.

Når jeg er på jobb, gjør jeg det jeg kan for å utføre jobben min på best mulig måte. Jeg kommer på jobb i rett tid, og respekterer reglene på arbeidsplassen min.

Når jeg kjører bil, er jeg påpasselig, hensynsfull og ansvarlig.

Jeg sorterer søpla mi, og rydder opp etter meg der jeg ferdes. Jeg tar vare på det jeg har og unnlater å sløse vilt og uhemmet. Jeg innser at jeg er en del av et fellesskap, og at jeg ikke alltid bare kan tenke på hva som er mest behagelig og lettvint for meg sjøl.

Jeg unnlater å bidra til sladder, baksnakking eller “hetsing”.

Er det anstendig at vi som bor i Norge kan fråtse i mat og kjøpe billige klær, mens folk i andre deler av verden jobber for luselønn for å produsere denne maten eller disse klærne?

Jeg opptrer ikke alltid anstendig…. Jeg kan være både tankeløs og snever….mange ganger…….

Jeg tror ingen av oss alltid  klarer å opptre anstendig…… men vi har alltids mulighet til å utvikle oss og bli en bedre utgave av oss sjøl.

 Ordet anstendighet kan nok brukes i mange flere sammenhenger enn det jeg har antydet her.

Poenget mitt er imidlertid : I løpet av noen korte timer fikk jeg et helt annet syn på hva som er ….

….anstendig……….

 

 

(Illustrasjon fra Google)

 

6 kommentarer
    1. Ja, det er et ord som ikke blir så mye brukt lenger, men det er helt klart et ord jeg kjenner til, og som man tenker noe i forhold til. Så gøy at dere snakker om sånne temaer 🙂 Og jeg er nok ikke anstendig alltid nei…Men jeg har nok også tenkt mer sånn i forhold til antrekk ja 🙂 Ha en fin lørdag 🙂 Klem

    2. Rakk ikke bli med på denne turen din 🙂 Men i anstendighetens navn, så gjorde det sikkert ingenting 🙂 Jeg har nok vært på et rimelig stort antall kurs,, satt faktisk å tenkte på om det var noen kurs som har preget meg mer enn andre.. hmmm.. har ikke funnet noen enda 🙂

    3. dedicat: Tida mi på Agape har betydd veldig mye for meg. Det er en “Annerledes” skole. Alternativt, men også veldig jordnært! Det liker Karidansen! Det er mest damer der, men de kara som har turt å begynne der, sier at det har endret på veldig mye for dem også!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg