Finstemt og følsomt ………. eller veldig virtuost?

 

Søstra mi var knakende god på pianoet. Når jeg møtte på fremmede, og skulle presentere meg, fikk jeg ofte følgende spørsmål :

– Er du søstra til hun som spiller piano?

Ja, jeg var jo det………

Så kom neste spørsmål :

– Er du like musikalsk som søstra di kanskje……..??

DET var det litt vanskeligere å svare på.

For hvordan måler man musikalitet??

Det er jo så mye……….

Søstra mi har ekstremt godt gehør! Hun kan si hvilken tone som blir spilt på et finstemt piano.

Hos meg er rytmesansen ganske godt utviklet.

Det som utgjorde den aller største forskjellen mellom oss to søstrene når det gjaldt musikken, var nok viljen til å øve.

Mens søstra mi terpet, og terpet og TERPET mellom en og to timer nesten hver dag, tok jeg en liten halvtime i ny og ne….når det passet meg. (Og det passet meg ikke så veldig ofte, egentlig….)

Derfor kom jeg aldri lenger enn til “Sommervise” av Agathe Backer Grøndahl. Den spilte jeg til gjengjeld ganske godt…….

Søstra mi var god på Bach. Pianokonsert i F-moll (tror jeg det var) kan jeg nynne mye av den dag i dag. Kjempeviseslåtten av Harald Sæverud var også ett av glansnumrene hennes. Jeg husker at glassvasen, som sto på det svarte flygelet hos pianolærerinna, fikk kjørt seg skikkelig i den siste delen av Kjempeviseslåtten. Den ristet og skaket og beveget seg innimellom faretruende nær kanten av stupet…….. Søstra mi hadde et kraftig anslag når det trengtes  – det gikk så det gnistret (og dundret)!! 

Enkelte ganger, når jeg hører kjente pianister spille noen av stykkene hun spilte mest, tenker jeg :

– Astrid spilte den BEDRE…… Det hun eventuelt måtte mangle med hensyn til brillianse og virtuositet…………..

 

………….tok hun igjen i følsomhet og musikalitet.

 

(Jeg innser at jeg ikke er i stand til å vurdere dette på et nøytralt og upartisk grunnlag!)

 

 


Søstra mi spilte på ornt’li, mens  jeg spilte tullballeri…….

………og slik fortsatte vi….. Slik har det vøri slik vil det bli….

………………….i all vår ti’ !

 


 

 


6 kommentarer
    1. Heldigvis så er ikke vi mennesker skapt for å kunne det samme, ha samme anlegg og interesser og naturgitte gaver. Du allmektige så kjedelig og kranglete det ville vært 😀 Nei det er jo forskjeller som skaper spenninger. Jeg har jo som eneste i søskenflokken på fire som har spilt i korps, og i en alder av 63 begynte jeg i mannskor. Og jeg må si at jeg av og til ønsket jeg hadde skikkelig gehør. Men da er det ikke sikkert jeg hadde vært borti noe med musikk i det hele tatt 😀 Fortsatt god bursdag

    2. Gratulerer med Dagen igjen – pianomusik ker vakkert. Har to søstre som spilte endel fær og kaan nok litt enda. Ha en fin bursdag.

    3. dedicat: Takk! Jeg er imponert over din allsidighet. Du er tilsynelatende ikke redd for å prøve nye ting og tar deg seg sjøl sånn passe høytidelig. Du tør attpåtil å skrive kommentarer til En Sjølerklært Mannfolkhater. 😉 Vet du, jeg tror at den beste medisinen mot uforløst sinne er å oppleve Det Motsatte av de dårlige erfaringene. Nå har jeg fått kontakt med noen få menn på bloggen. Så kan vi diskutere og kommunisere på en vennskapelig og humoristisk måte! Det setter jeg veldig pris på. Etter hvert kan det til og med hende at jeg blir i stand til å se mye mer nyansert på mannfolka – legge vekk den Morske Kjerringa og ta fram kjernen i meg – som egentlig er ganske varm og kjærlig…… Må bare rydde opp litt her først! 😀

    4. Takk igjen , Helge. Ja, pianospill er vakkert. Jeg er ganske “altetende” når det gjelder musikk i grunnen, sjøl om jeg er svak for klassisk. Er også veldig glad i rytmer.

    5. Gratulerer med dagen her også Kari 🙂 Søsteren min spilte piano, og var piano-lærer, som 14-åring… Jeg har ikke kunnet spille særlig…Men jeg kan mye annet 😀 he-he

    6. frodith: Ja, det tror jeg på. Takk for blogg-innlegget i dag!. Har takket under sjølve innlegget også, men gjør det gjerne igjen. Satte pris på det! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg