Holde liv i basilikumen sin…

 

Jeg er veldig glad i krydderurter…

De setter en ekstra spiss på både gryter, wok og salater.

 

Basilikum er en favoritt hos meg.

Men:

Jeg synes det har vært så vanskelig å holde liv i dem.

De jeg har kjøpt på kolonialen

har ofte visnet hen i løpet av to-tre dager.

Når en urt koster ca 25 kr, og bare holder så kort tid,

så blir det jo “luksus”.

25 kr er jo ikke mye, men hvis man kjøper to potter i uka…

…og ganger med 52..så blir det penger av det.

(1300 kr for å være nøyaktig)😉

 

I vår fikk  jeg tips av ei venninne

som hadde ei veldig frisk og fin basilikumplante på kjøkkenet:

“Vær nøye med å holde den fuktig” sa hun.

 

Ok, det burde jeg kanskje ha tenkt på sjøl…

…men noen ganger kan jeg være temmelig “stutt i hue”

 

Etter at jeg ble mer påpasselig med jevnlig vanning,

ble basilikumplantene mine straks mer levedyktige.

Imidlertid syntes jeg fortsatt

at de hadde en tendens til å krepere litt vel fort.

 

Da jeg var på hytta hos kusine T. og mannen i sommer,

la jeg merke til at de hadde en veldig frodig basilikum på kjøkkenbenken. 

Den holdt seg nesten like flott i løpet av de fem dagene jeg var der.

“Åssen får du’n tel å hølle seg slik, a’?”, spurte jeg.

“Masse lys vil den gjerne ha”, sa kusine T.

 

Sjå her a’…hvem som trives i kjøkkenvinduet mitt!

 

Denne basilikum-planta har jeg hatt i fem dager nå.

Jeg har spist av den hver dag.

Den er fortsatt relativt stolt og spenstig.

 

I dag har jeg stelt litt ekstra med den,.

Jeg har nemlig frisert den,

og fortalt den hvor flott og velsmakende den er…

 

Det er slik med det meste, både planter, dyr og mennesker…

…de må stelles godt med for å trives…

Alle trives ikke med akkurat det samme heller…

 

Noe(n) vil stå litt i skyggen…

…mens andre vil fram i lyset…

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg