Et Bittelite Miniskjørt……..og om Mobilbruk på jobb…..

 

Den siste lærerjobben jeg hadde før jeg gikk over til å jobbe i helsevesenet…….

……. var ved ei skole litt utenom det vanlige……

 

Det var (og er) en gard der det blir gitt et allsidig tilbud til elever med særskilte behov.

Ved denne skolen var det tilsynelatende ingen regler for hvordan de ansatte skulle gå kledd. Det var mye praktisk arbeid – og noen ansatte gikk derfor i arbeidsklær.

(De hadde for eksempel med seg elever i fjøs og i snekkerverksted – da nytter det ikke med “Fine” klær!)

 

Karidansen jobbet som norsklærer ved denne skolen.

Derfor gikk jeg i vanlige klær.

 

Eller det vil si : I Karidansen-klær….

…….og DET kan jo være litt av hvert!

 

Jeg synes elastiske miniskjørt er gode å gå i.

Jeg fikk aldri noe tilbakemelding om at jeg ikke kunne bruke det mens jeg jobbet ved denne skolen.

(Nå snakker jeg ikke om LÅRKORT altså…….

…….mer sånn “Litt ovenfor knærne”!)

 

Da jeg begynte å jobbe som assistent i helsevesenet, tenkte jeg ikke over at det var andre regler som gjaldt. De ansatte brukte jo ikke uniform, for det er ikke en institusjon eller et sjukehjem vi jobber på.

 

Da jeg hadde vært i boligen i noen måneder, ba leder meg en dag om å komme for en liten prat.

Jeg fikk vite at noen hadde klaget over måten jeg gikk kledd på.

Det var skjørtelengden som var problemet……

 

Først ble jeg litt irritert. Hvorfor kunne de ikke si det rett til meg i stedet for å “Gå bak ryggen”?

 

Men……..

…..så er det jo gjerne litt “enklere” å ta det “ad omveier” enn  å si det direkte til den det gjelder.

(NB : De som hadde “sagt fra” er IKKE blant mine kolleger i dag. Dette er noen år siden!)

 

Det som kanskje gjorde meg ekstra irritert var at noen av “angiverne” sjøl…………

………. kunne finne på møte opp på jobb i shorts og singlet…….

………..på en ekstra varm dag.

 

Jeg synes de samme reglene bør gjelde for alle.

Om man er “Ung og fager”, skal man likevel følge klesinstruksen på arbeidsplassen.

 

 

Her er skjørtet jeg ofte brukte……..

 

Når jeg står rett opp og ned virker det ikke så kort……

…..men når jeg bøyer meg, (noe man ofte må i helsevesenet)……….

……kan det nok bli litt vel mye “innsyn” oppunder stakken.

 

Jeg skjønner jo det………

 

 

Nå fikk jeg forresten lyst til å komme med et lite sitat fra ei Vidar Sandbeck – vise :


“Og ho Anna I Lund trødde gali og datt…..

….ho synte fram slikt som var gjømt da ho satt!”

 

Nå vet jeg ikke om a’ Anna brukte miniskjørt akkurat…….

……. men var stakken løs og ledig……..

……..så kunne det jo bli litt “innsyn” hos a’ Anna og …….

……. om a’ datt!

 

 

Det er gjerne en del “uskrevne lover” på en arbeidsplass.

Når det gjelder f. eks mobilbruk, har vi en regel om at vi ikke skal sitte på fellesarealet med mobilene våre.

Mobiler skal oppbevares på kontoret.

Skal vi sjekke dem, så gjør vi det der.

 

Det er ikke noe poeng i å være “nazi” – altså pirke på hverandre for både dette og hint.

Litt romslighet bør det være…….

 

Likevel :

Kommer det “nye” folk/vikarer som sitter veldig mye med mobilen på fellesarealet, har jeg begynt å si i fra om “Hva som gjelder”.

 

Alle tar ikke sånt like pent……

……og jeg kan sikkert risikere å bli litt uglesett og “passet på” tilbake.

 

“Pass dine egne saker ……

……. di j…. føkkings hurp’kjærring!”

 

(Å jada – jeg har jo kjent på DEN hevngjerrig – følelsen sjøl……..

…….når jeg har blitt “korrigert”  – enten det ha dreid seg om mini – skjørt eller noe annet.

Og det til tross for at jeg VET at det er en forsvarsmekanisme –  og TEMMELIG barnslig av meg.)

 

For…….JEG sjekker jo også mobilen min (både meldinger og e-post) noen ganger i løpet av en arbeidsdag.

 

Det dreier seg imidlertid om en SVÆRT liten del av tida – kanskje til sammen  rundt ti minutter i løpet av ei vakt.

 

Særlig mye mer bør det heller ikke være synes jeg………..

………… når man har betalt lunsjpause og derfor skal være tilgjengelig hele tida.

 

 

For 20 år siden hadde de færreste av oss mobil……..

Hvordan klarte vi oss da……..

…..egentlig???

 

 

Jeg synes uansett det er mye mer realt å gjøre en ny kollega/vikar oppmerksom på “husreglene”……….

…….enn å ergre seg over særdeles flittig mobilbruk (Eller “feil” klesdrakt)……

 

…….og kanskje velge å “tiske i krokene” i stedet!

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Man må da kunne snakke sammen ja…uten å måtte gå til sjefen..Ikke noe hyggelig det..for som du sier..så tenker man som regel ikke over at det er et problem! Syns det var veldig fint det antrekket og ikke for utfordrende spør du meg….Kan tenke meg at mobil bruk blir et problem rundt om nå ja..og hva gjorde vi før?? hihih

    2. Hei!
      Herlig og artig innlegg, karidansen 🙂 Og dette med mobilbruk…………ja vi sitter alle med de men bruken bør være minimal i arbeidstiden – så regler er jo til for å holdes 😀 hehehe
      Du er fin i skjørtet og det var jo veldig fin lengde på det………….. så jeg forstår egentlig ikke hva som var gale der ………..???? som du sier, noen gjekk i shorts og singlett på varme dager…………
      Ønsker deg en herlig fredag!!!

    3. Det med klær blir man vel mer vant med etter man blir eldre. Jeg kledde meg alltid “feil” før. Men det skjørtet ditt så jo veldig ufarlig ut. Spesielt om du brukte tights etc? Best å si fra om noe er feil, direkte 🙂

    4. Hehe…. nå måtte jeg bare le litt her! Synes skjørtet ditt var helt innafor jeg! Når det gjelder mobilbruk på jobb er jeg helt enig. Da jeg var i Helsevesenet var det forbudt å ha de med. Fordi noen unge, som aldri har levd uten mobilen, satt på Facebook mens de mata de eldre som ikke klarte seg selv… da er det ille!!

    5. Uansett en uting når folk ikke kan legge fra seg mobilen.. Viktige korte beskjeder , ellers får man vente til man ikke er på jobb eller sammen med andre.. Fint å si i fra på en real måte.. :)) Fin du er med skjørt.. det der var jo ikke snuppekort da.. fin anstendig lengde på det :)) God helg <3

    6. annebe: Fort gjort å bli “Mobilavhengig” . Jeg liker det slett ikke de gangene jeg har glemt igjen mobilen hjemme og må klare meg uten den en HEL dag……men før så var det jo ingen som hadde mobil. Veldig kjekt og forenklende på noen måter med den duppeditten…og kompliserende og avstandsskapende på andre måter!

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: I helsevesenet så gjelder visst regelen : “Nedenfor knærne” og “tildekkede skuldre” – og det må man jo respektere. Eller synes jeg også at dette er et helt kurant antrekk! 🙂

    8. Etdiktomdagen: Greit å følge reglene med hensyn til klesdrakt – og det skal være likt for alle uansett alder. Ja, vi bør vel begrense mobilbruken – alle sammen! 🙂

    9. frodith: Jeg brukte tjukk strømpebukse….men med en tights under hadde det nok kanskje blitt vel så anstendig -og da hadde det ikke vært noen som kunne ha “Plukket” på det tror jeg. Nå bruker jeg alltid langbukser på jobb – eller “Capri-bukse” om det er veldig varmt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg