Glidemiddel mellom tenna?

 

For tre år siden hadde Karidansen en litt guffen opplevelse hos tannlegen……

For ei som har tannlegeskrekk, kan sånt bli fatalt!!

 

Karidansen valgte å gjøre som strutsen……..

……….LATE som om tannleger er noe man bare kan droppe!

Det gikk helt fint det, for hun hadde ingen fast innkallingsavtale……..

 

MEN : For to uker siden, spiste Karidansen noe som var VELDIG hardt…….

Det skulle hun ikke ha gjort……..

…….for plutselig kjente hun at det skjedde noe rart et stykke bak i munnen……….

 

Når man har gått med tunga i et krater i tre dager og kjent på begynnende ising…….

………..DA skjønner man at slaget er tapt………….

………..og man må finne seg en ny tannlege,

(For tilbake til den hun var hos sist vil Karidansen definitivt IKKE!!!!!!!!)

 

 

Da hun kommer til venteværelset, går hun rett til luka :
 

“Je vil bære si i frå at jeg åkke vil sitta i stol’n hell gapa FØR je har fått tala ved tannlegen!!!”

Karidansen er så bestemt hun bare kan, for dette er SÅ viktig for henne!!

Nå MÅ hun bare ha full kontroll over situasjonen!!

 

Mannen i luka ser på henne med store øyne. Så skyver han et ark foran henne.

“Du får fylle ut dette helseskjemaet før du går inn til tannlegen, da!”, sier han.

“Nei, det vil je vente med tel je har fønni ut om je vil væra her!” sier Karidansen.

Når man er skrekkslagen nok, så står man på krava!!!

 

Da blir mannen i luka om mulig ENDA større i øynene!

Så nikker han og forsvinner innover i lokalet.

Da Karidansen blir ropt inn, legger hun merke til at det er flere hvitkledde inne i lokalet……

Er det full kriseberedskap, mon tro?

 

En ung, blid tannlege kommer mot henne med utstrakt hånd! 

“Hei, jeg er Torstein!”, sier han!

 

Torstein har tydeligvis blitt informert om at dette er et vanskelig tilfelle……

Han sier at i dag skal vi bare SNAKKE!

 

Da Karidansen går ut, har hun ikke åpnet munnen for NOE annet enn for å øse ut av seg all begredelighet og frykt…….

 

Men i GÅR…………

…….DA var det alvor!!!

 

Karidansen er igjen livredd. Hun har nemlig studert den skadede tanna i speilet…….

…………og det temmelig INNGÅENDE!

Dessuten har hun snakket med flere om har bitt skall av tenner………

……..og de har endt opp med både rotfyllinger, kroner………..

……..eller kanskje til og med IMPLANTATER!!!

 

Karidansen har aldri rotfylt, og hun har verken kroner eller implantater………..

………og hun er HELT sikker på at det er forferdelig å få det!!

Fryktelig vondt gjør det nok; DET har hun hørt FLERE skrekkhistorier om……..

 

Tenk om Torstein finner ut at hun snart må sette inn……….

 

……….GEBISS???


 

Da Torstein har sjekket røntgenbildene, snur han seg mot Karidansen :


“Hva er det du er så redd for?” Du har jo sterke, flotte tenner, friskt tannkjøtt og god bentetthet i kjeven??” Har du stått foran speilet og vært din egen tannlege, kanskje…….?

 

HVA!! Er han KLARSYNT!?? Står det skrevet i panna hennes, eller???

 

“Jeg kan nærmest garantere at det ikke er veldig mye som må gjøres her”sier Torstein

Karidansen ber pent om bedøvelse likevel….og det får hun…….

 

Så blir det LITT problemer likevel…..

Jekslene til Karidansen sitter nemlig så tett at tannlegen sliter med å få festet bånd rundt tanna før han skal legge på nytt materiale. Til slutt må han hente en fil.

 

Når man er nervøs, har kjeften ekstra lett for å gå på tomgang……..

……..og det kan komme ut veldig mye “rariteter”……

 

Karidansen vil trøste tannlegen som filer og strever……………..

“Je vet det er trångt om plassen. Je lyt bruke glidemiddel mellom tenna”! sier hun.

(Hun mener selvfølgelig at hun må bruke ekstra GLATT tanntråd!!)

 

Tannlegen snur ryggen til et øyeblikk………..

“Jaså, så du må bruke glidemiddel!”, sier han……

Aner hun en litt spøkefull undertone i stemmen hans…..?

 

Uansett : Det er en lettet Karidansen som går ut fra tannlegekontoret.

 

Neste gang skal hun antagelig bare pusse over, og fjerne litt tannstein.

Dessuten skal kjeveortopeden se om det er noe som kan gjøres i forhold til et bitt som ikke helt fungerer…..

 

Torstein antyder tannregulering………

……..men Karidansen vet ikke om hun er så lysten på DET akkurat!!

54 åring med tannregulering……..!!

 

Det blir ikke lett å dra på kjæreste – jakt……….

……..med munnen full av piggtråd!!!

 

 

 

 

36 kommentarer
    1. Minste lille “hakk”i tenna så er tunga der hele tida..men jeg gruer meg heldigvis ikke for tannlegen. Har hatt den samme i maaange år ..flink og rolig fyr 🙂 ikke bare bare med piggtråd og glidemiddel mellom tenna…hehe… :))

    2. uff..ja det er som å høre meg..men jeg sier ikke så mye, og står ikke på krava..jeg bare dilter etter og gaper! Buhhuuu..hater det! og går sjeldent..har nå en knekt tann..men den iser ikke..og har slipt seg til…så da skal den få være sånn..hihihi..ja, vet det dumt..men orker ikke..tør ikke..har ikke råd!! Men jeg har også trekt to tenner..så du trenger ikke innplantat sånn med engang..jeg har det stå trangt..så det var bare bra å bli kvitt to..kanskje jeg også skulle begynne med glidemiddel!!! hahahah..syns jeg ser han..han lo nok godt!! Lykke til! og flink er du som tok tak i problemet.. 🙂 Ha en god kveld!

    3. Du verden så fornøyelig 🙂 Kan Karidansen takle tannlegeskrekken slik så er det kanskje håp for meg også…
      Og du… Få Torstein til å sette ståltråden på baksida av tenna, da oppdages den ikke før vær skikkelig nærkontakt 😉

    4. Du gode min!!!!! Du er bare så herlig til å skrive. Tannregulering? Om bittet gir deg hodepine og problemer kanskje? Stålkjeve er vel ikke videre fristende nå. Men kanskje ungdommen kommer tilbake med regulering? Kviser,fnising og diverse! Morsom tanke. Nyt dagen med dine friske tenner i behold.

    5. Å du herlige! Dette er lesing som anbefales alle! Tusen takk for at du deler med oss – og du…. jeg har også tannlegeskrekk, min nye tannlege heter Faruk og var sååååå forsiktig, hyggelig om omtenksom! Klemmer 🙂

    6. Jeg må innrømme at jeg fikk meg en god latter når jeg leste innlegget, ikke på en ondskapsfull måte, for det er ikke gøy å ha tannlegeskrekk. Du har bare skrevet om dette på en så morsom måte. Har Tannlege Torstein kurert deg for tannlegeskrekken?

    7. annebe: Jeg tror det skal gå bra med “Torstein og meg!” Han er en blid og humoristisk ung mann som kan kunsten å behandle engstelige damer! 😀

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Ja, jeg ble TVUNGET til det, for jeg ble så sår på tunga fordi den automatisk måtte innom tanna ca hvert tiende sekund!!! Før sto jeg ikke på krava jeg heller, men nå var jeg så panisk at jeg ikke skydde noenting!! Heretter skal jeg gå en gang i året, for å få oppfølging. Jeg har tillit til disse folka! 🙂

    9. fruensvilje: Ja, det er jo opp til meg….om jeg synes ubehaget med bittproblemene er stort nok til at jeg vil gå med regulering for å få rettet det opp! 🙂

    10. Helga Sriskantharajah: Ha-ha…får se da – om det BLIR ståltråd!! “Dype” kyss blir vel uaktuelt i så fall, og det er like greit, for sånt liker jeg ikke uansett!:P

    11. He, he…ikke greit meg tannlegevegring……men glidemiddel….he,he. Jeg fikk meg en god latter på tampen av en søndag.
      Men angående regulering….det kan kanskje fungere som et skikkelig sjekkemiddel….

    12. Hehe, så herlig! Med “piggtråd” blir du jo rene ungdommen igjen, – jeg gikk med regulering fra jeg var 19 til 21 år, fordi jeg fikk tenner så seint. Artig å snakke med tannlegen om glidemiddel da, hihi. Jeg har begynt som regnskapsfører på landbruk og kom over et bilag med ei 5-liters kanne med glidemiddel (det blir visst brukt under lamminga), – kanskje jeg burde spørre om noe skal føres på privat… 😉

    13. Hanne Beate: Ha-ha! Jeg hadde regulering i et knapt år da jeg var 10-11, men det skled tilbake etterpå, så jeg er like langt. Jeg vet ikke om det vil funke nå heller. Kanskje jeg må ha regulering på livstid? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg