Gratis juletre?

 

I og med at jeg har en landbrukseiendom, har jeg også en del skog……

…..og når man har det, så får man kanskje noen henvendelser før jul….

….fra folk som gjerne vil gå i skogen min og finne seg…….

……et gratis juletre….

På lørdag kveld var det en som ringte meg………(Han har aldri noen sinne ringt meg før!)

Han unnskylde seg fordi han forstyrret på en lørdagskveld……

….og så kom spørsmålet :

Om han kunne få gå å finne seg et juletre i skogen min….?

Joda, jeg vet hvem han er…….

Jeg vet hvem kona hans er også….

…….men vi er “på hils”……… og ikke så mye mer…..

Nå er det ikke sikkert at vi er DET en gang……..

…..for Karidansen sa NEI, hun!

 

Jeg tror jeg gjør sønn og svigerdatter en tjeneste…..

Når jeg sier NEI, så er det enklere for dem å gjøre det når de tar over…..

…..for da slipper de å være “Slemmere” enn meg!!

 

Nei, jeg er ikke spesielt gjerrig…..jeg kan faktisk være ganske raus…

…….men jeg har opplevd å bli utnyttet ganske mange ganger…..

….både i forbindelse med at jeg har gard….og ellers!

For jeg har vært DUMSNILL…………… og redd for ikke å bli likt…..

Ingen har takket meg av den grunn…..for å si det pent……

Det er heller slik at det har blitt tatt som en selvfølge!

 

Slikt blir jeg LEI…..

….så nå sier jeg NEI! 

Slik sett er disse henvendelsene en gavepakke – fordi jeg ser at jeg er blitt tøffere.

Det er ikke lenger så farlig om noen surmuler bak ryggen min………..

………og synes at jeg er ei slem, hurpete MEGGE!

 

Jeg har ganske store utlegg i skogen…..

Planting, suppleringsplanting, ungskogpleie,  tynning og grøfting …….. er langt fra gratis!

Jeg har nettopp betalt titusenvis av kroner for planting……..

Jeg tror neppe at noen av de som spør om “Å få gå og finne seg et juletre” vil være med og dele regninga med meg…….

Jeg har for øvrig ikke for vane å gå inn i folks hager og spørre om jeg kan få forsyne meg i blomsterbedene deres. Prinsippet blir det samme, men det er fort gjort å tenke :

“Hun kan vel gi bort noen trær, hun som har så mange?”

 

Om noen går i skogen min og stjeler seg et juletre…….

…..så får de bare gjøre det…..

Jeg har jo ingen mulighet til å kontrollere det……

…..men de får ikke min velsignelse til å hogge!

Jeg skal ikke forsyne hele bygda med gratis juletre!

ENKELT OG GREIT!

 

 

 Nå er første søndag i advent over for denne gang. Sloknet på sofaen etter jobb i dag, så da ble det et natt-innlegg i kveld også!

 

Adventskrans som jeg laget da jeg gikk på Vea. Jeg satte den i peisen, for den var ganske “brennbar”!

I år har jeg funnet fram “Englestaken” i metall! 


Den står visst skakt på fatet….

……men hvorfor skal alt være symmetrisk støtt! 

Jeg er visst litt symmetrisk av meg i og med at jeg ser det…….

Det var Junior som hadde satt den fram lørdag kveld mens jeg var på jobb……..

……og han henger seg ikke opp i sånt!

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Smiler.. ja nå ble jeg usikker på hva jeg egentlig skulle kommentere.. Antagelig burde jeg ikke kommentert i det hele tatt så sent som det er.. så da sier jeg enkelt og greit.. at jeg er alt for langt unna til å tuske til meg juletre hos deg.. men gudbedre så godt det hadde vært om et advents tre hadde stått på trappa hjemme.. 🙂

    2. Så skjønn sønn du har da som finner frem adventsstaken, og fin var den, både adventstake og- krans.
      Det er ikke lite frekt da, å spørre om å få hogge juletre….jammen godt du sa nei!

    3. Her var det mye bra! Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne…
      Utrolig bra din refleksjon over det å unngå at de som overtar skal oppleves som “slemmere” enn deg. Viser ansvar overfor de som skal overta. Bra og godt sett!
      Også god din observasjon om at slike henvendelser egentlig er en velsignelse. For da trener du på å bli tøff. Ja, vonde opplevelser er ofte velsignelser som gjør oss sterkere.
      Og til slutt: Du lar junior og hans asymmetri bestemme litt. Og ikke symmetrien. Så bra!
      God natt videre!

    4. Å så enig med deg. . Det er merkelig at noen ringer og spør om sånt…. De tror vel at skauen bare vokser av seg selv???? Og øser ut dyre gaver og har ikke råd til å kjøpe et juletre????? Makan…… stå på 😉

    5. Bra å sette grenser.Ikke sikkert han hadde tenkt så mye før han ringte? Ei det er slettes ikke gratis å drive gård. Tror de fleste ikke tenker over utgifter og hvor mange arbeidstimer som ligger bak. Flott adventsstake.

    6. Det er ikke normalt å be om å få hugge et tre gratis,men en kan godt få hugge seelvutvalgt for så å betale for det,det gjorde vi ofte da barna var små ) selv her inne på bygda får bonden som gir tre til ungdomshuset sin juletrefest betaling for treet,tror vi fikk 400 kr i fjor )) så om du får flere henvendelser kan du svare at ja men det koster xantall kroner ))
      du hadde en fin og enkel adventstake,nei alt skal ikke stå loddrett,det skal synes att det bor folk i en heim ))

    7. syns vel det er i det frekkeste laget jeg da, en ting hvis folk ringer å spør om de kan få hogge et tre å betale for det, har kansje noe med tradisjon og nostalgi tenker jeg, her i huset har vi plast tre, enklere enn det blir det ikke, så slipper vi å tenke på å få kjørt det bort i januar, Her er det kun opp og ned av loftet som gjelder. har samme adventstaken som deg, men med stjerner istedet 🙂 Ha en koselig dag

    8. Nei, man kan ikke bare gi folk lov til å ta trær, for vær sikker, de tar det fineste som kunne vokst seg stort! Jeg er fra gård selv, så det der vet jeg alt om kan man si. Du er ikke vanskelig i det hele tatt. Koselig å hente treet selv, men vi har gjort det i samråd med bonden vi kjenner her. Felles hogst for alle, mot betaling, på et fint juletrehogstfelt! Blir fine bilder av sånt vet du!!!! Nydelig krans du hadde og den i sølv likte jeg også. Kos deg i den siste dagen i november!

    9. Folk er nå ganske frekke også da. Herlighet. Men, men godt du sa nei:) Synes ikke adventstaken din så det minste skjev ut jeg:) Kjempe fin var den:) Ha en herlig dag fineste du:)

    10. Bra du klarer å si nei…jeg kunne aldri tenkt meg å spurt noen om å få noe fordi om de har mye av det..men å kjøpe et tre hadde vært greit å spørre om syns jeg :))
      Koselig adventsstake og krans du har… .:) Jeg legger bare merke til ting som står skakt eller er skrukkete på egne bilder..og det der var jo minimalt… Ha en fin mandagkveld :))

    11. tepausen.blogg.no: Takk! Det er rester etter en “uskikk” som henger igjen fra gammelt av , tror jeg.. Det er greit å få juletre hvis man har gjort noe for det, men ikke bare ringe til nærmest fremmede og be om det – uten videre! 🙂

    12. fruensvilje: Han her tenkte nok ikke på å betale, for da jeg sa at jeg ikke ønsket å gi gratis juletre til “kreti og pleti”, så la han ikke inn protest. Hadde han tenkt å betale, så kunne han jo ha sagt det i den forbindelsen! 🙂

    13. annebe: Takk og det samme. Ja, spørre om å få hogge – og bli enige om en sum, DET er noe helt annet enn å be om å få hogge seg et tre gratis! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg