Je kjæm aldri tel å gå på glødende kull….. (trur je)…..

 
Jeg komme i alle fall aldri til å gjøre det FRIVILLIG! (trur je…….)

Jeg har møtt mennesker som har vært på kurs med Anthony Robbins.

De har blant annet gått på glødende kull UTEN å få brannsår under føttene……..

…..fordi de TRODDE at de ikke skulle får det!

Ja. tankens kraft er vanvittig stor, DET tror jeg absolutt på!

Det er vel det som er noe av hensikten med å vandre over det glødende kullet da…..å bevise dette……..???


En glødende kølbæta i fra vedovn’ min……..SÅ nære….men itte lenger……….. er itte sterk nok i trua…trur je……..

 

De aller fleste av oss som har vokst opp etter krigen har vel vært på sånne konserter som ALLE bare MÅ på….for ALLE er enige om at den/de artistene ER så bra, altså!!

For et par år siden –  skulle (nesten) ALLE jenter i begynnelsen av  tenårene på konsert med Dustin Bieber…….

Hyl, skrik…. og massesuggesjonseffekt de luxe…….

Kanskje vi mennesker er skapt slik at vi må ha NOE/NOEN å dyrke eller tilbe til enhver tid??

Det er langt fra første gang i historien det har skjedd…….

Jeg har knapt nok vært på den typen konserter…….. og jeg innser sjølsagt at denne Idol-dyrkinga stort sett er av det mildere slaget,……

…………..i alle fall sammenlignet med mye annet.

 

Jeg har imidlertid vært på enkelte kurs innenfor det alternative…..der jeg har følt på noe av det samme…..

…….og har (til dels) latt meg rive med….der og da….

I etterkant har jeg nesten kjent  på en slags vemmelse….uten at jeg kan si at det har foregått noe som har vært direkte galt…..

Jeg har bare følt at det har vært personer som har hatt behov for å opphøye seg sjøl, og bli bekreftet av andre, gjennom å fremstå som  en slags “Allviter”

…….som, tilsynelatende, sitter med den absolutte fasiten på det meste!

 

Den som VIRKELIG står støtt, trenger vel ikke å overbevise andre??

Den kan stille med et åpent sinn og si : – Ut fra det jeg har erfart….så TROR jeg…….

 

– Det einaste me’ veit –  e’ at me ikkje veit ein DRITT! (Bjørn Eidsvåg)

 

Noen ganger må vi prøve ut ting…..for å finne ut om det er noe som kjennes riktig for oss.

Den som stenger seg inne i sin egen stue, nærmest på heltid, får ikke med seg mange erfaringer på livets vei…….

 

Jeg er et følelsesmenneske……

Det er kort vei mellom latter og tårer, sinne og glede!

Noen ganger kan jeg være for rask på avtrekkeren!

(Nei Karidansen har ikke funnet fram geværet hun ikke har, så hankatten jeg nylig skrev om springer her fortsatt!)

…..men jeg har alltid vært ganske så impulsiv!

Når jeg innerst inne kjenner : – Dette passer ikke for meg…..

……….så skal jeg stole på det…..

….i større utstrekning enn det som tidligere har vært tilfelle!

Den første innskytelsen, har som oftest vist seg å stemme…

Kall det gjerne intuisjon!

Jeg MÅ ikke like/applaudere alt som andre liker…..for å være INNAFOR….

….. og andre kan gjerne være uenige med meg….så lenge de ikke opptrer direkte ufint!

 

Om vi har ulikt syn på mye……

……. kan  vi likevel være venner…..eller i alle fall respektere hverandre…….

Uenighet kan være en kilde til vekst – en mulighet til å få utvidet horisonten!

 

Jeg innser at jeg bearbeider mye via bloggen min…….

………og noen ganger gjentar jeg de samme tingene, bare i en litt annen variant!

Det er nok også en av de mange  grunnene til at bloggen er viktig for meg!

Min Tanke- og Undringsarena…….

 

Egentlig så er flere av innleggene mine slike at jeg bare kunne ha skrevet dem “På kammerset”……

…….men så er det noe med å kaste ball med andre……. utveksle og dele …OGSÅ!

Sjøl om det bare blir via det skrevne ord!

27 kommentarer
    1. Så fint skrevet:) Mye å tenke på der:) Gå på kull? Da kan du banne på at jeg ville vært den som fikk tredje grads forbrenning eller noe:) Ønsker deg en flott dag videre:)

    2. Jeg er så enig med deg med dette med bloggen. Man trenger et sted å titte på ting…Jeg skal love at jeg ikke hadde hatt SÅ mye undringer bare helt alene…Jeg FÅR en ide…og den triller ned på arket , jeg tenker på meg selv, på andre, på det rare.. Og akkurat det at jeg FÅR tilbakemeldinger og får undre meg litt MED noen, gjør at jeg får stadig nye ideer. Og fantasien blomstrer. Og hos meg kommer også ting om igjen, kanskje bare med en LITT ny vri.. :-)For sånn er jo livet, det er ting på repeat 🙂

    3. Uenighet kan være en kilde til vekst – en mulighet til å få utvidet horisonten!Det er så rett. Tenk om vi skulle alle tenke likt. Fy så kjedelig. Tror det er viktig å våge å være seg selv fullt ut! Ha en fin dag i høsten!

    4. Jeg måtte smile her.. for nå la jeg nettopp ut at du vant ved sekk konkurransen min,, så er du allerede i gang med å tenke på å gå på glødende kull. Eller det var vel heller det motsatte. Jeg har jo vært på seminarer og samlinger, med rimelig høy grad av “halleluja faktor”. Jeg har vel ikke prøvd så mye sånne alternative greier, og ikke vært på hysteri konserter. Men ære være det kicket som deles ut. Men jeg tror nå de aller fleste av oss bare må lære å stole på seg selv.. sine egne kvaliteter. Men jeg setter pris på de delinger du gjør med oss her inne.. det er mange refleksjoner som er verdt å tenke gjennom 🙂

    5. Ja, viktig å ikke gjøre ting som føles feil. Jeg kunne tenkt meg å gå på glødende kull for å prøve. Det er vel ikke tankens kraft som lar deg gå der, selv om du trenger den for å gjennomføre, men går du raskt og stødig over, vil ikke foten ha nok tid til å bli for varm…….tror jeg. Selskapsleker derimot, kan ikke jeg fordra, for da føler jeg at jeg ikke har kontroll,hehe

    6. Glødende kull tror jeg har veldig lite med tro å gjøre, men det er blitt fremstilt slik gjennom årtider at det er tankens kraft som gjør at man ikke brenner seg. Selv har jeg mer tro på vitenskapens forklaring som sier at man ikke brenner seg fordi man er såpass lite “nedpå” kullen at man ikke rekker å brenne seg. Akkurat som med de som legger seg på spikerseng. Å legge seg på én spiker er direkte livsfarlig, men å legge seg på flere hundre fordeler presset utover. Jeg har ikke prøvd noen av delene og har heller ingen planer om å prøve.
      Mange tema i dette innlegget. Jostein Bever har jeg knapt hørt og er vel musikk for the jilted generation. Men jeg hadde og har også mine “helter” fra 70-årene. Faktisk har jeg truffet mange av disse, bl.a. nå avdøde Jon Lord i Deep Purple som jeg faktisk satt og hadde en lengre samtale med da han spilte i Nidarosdomen for en tid siden. Jeg har også fått klem av Sissel Kyrkjebø og tatt bilder sammen med henne (det var HUN som ville!) og har også håndhilst på mine ungdomsidealer Ken Hensley (ex-Uriah Heep) og hammond-fantomet Joey DeFrancesco. Jeg har et veldig avslappet forhold til såkalte kjendiser, jeg ser på dem som helt ordinære personer, og man skal heller ikke se bort i fra at de rent faktisk er det. Jostein Bever tror jeg er en bortskjemt drittunge som har kommet litt for lett til det, så han har jeg intet forhold til, heller ikke musikalsk. Massesuggesjon er en sterk psykologisk effekt, og vi trenger ikke gå lengre enn til blogg.no for å se hva det kan gjøre med folk. Såffie Elise er en person som, til tross for sine fjasete kommentarer om “krigogfredogsånn…” har fått ufortjent heltestatus.
      I min ungdom var jeg på et (ufrivillig) kurs om transcedental meditasjon. Det var greit helt til lederen for kurset begynte å opplyse om at han så en aura rundt kroppene våre. Da meldte jeg pass, lo litt, sa jeg måtte på do, og forsvant deretter ut fra kurset. Jeg er så jordnær at det lukter jord av meg. Sånn er det – og sånn blir det. Jeg tror ikke på noe alternativt. En ekte jordens mann er jeg…eh, tror jeg.

    7. Margrethe: Tusen takk! Jeg får mye å tenke over sjøl også! dessuten setter jeg pris på små utvekslinger og tanker…om både det ene og det andre. Så er det godt med mangfoldet som er her på bloggen. Litt av hvert!! 🙂

    8. birdbay: Gjelder å springe fort over. har hørt rykter om at de puttet bena i vann før de gikk over,. og det hjelper sikkert også! Men jeg vil IKKE prøve…ser ikke hensikten når man ikke må! 🙂

    9. frodith: Ja, uten dette samspillet hadde jeg nok fort gått lei.”Og det verste for en blogger sku’ je mene….er å sitta der ved pc’en helt alene!” (Fritt etter Vidar Sandbeck) 😉

    10. Mariann Sæther Tokle: Ja, det gjelder nok å komme, seg fort over . Nei, selskapsleker er jeg heller ikke så glad i….men jeg er ikke så redd for kontrollen…det er mer det at jeg heller vil danse og prate med folk. Kort sagt stå noenlunde fritt når jeg er i selskap. Liker ikke for mye “styr” og “program”, når det er sosialt samvær som er hovedintensjonen ved det å møtes! 🙂

    11. rteworld: Du og jeg har nok ganske ulikt syn på mye….og uenighet er (som jeg sier i innlegget) ofte med på å utvide horisonten vår. Jeg tror på mye rart jeg…også innenfor det såkalt alternative….men jeg er blitt flinkere til å sortere. Dine musikkhelter er,til dels, ukjente for meg, men a’ Sissel har jeg jo en del kjennskap til. Jeg kjøpte noen CDer av henne for mange år siden. Ikke verst at hun ville gi deg klem! Jeg opphøyer ikke kjendiser, og jeg innser at også de er mennesker med følelser – akkurat som du og jeg. Kjendisstatusen kan medføre fordeler, men medaljen har gjerne en bakside som kan være tøff å takle for et ungt, sårbart menneske! Jeg har knapt hørt på musikken til Justin Bieber. Jeg har heller ikke vært noen flittig gjest på bloggen til Sophie Elise. Jeg har imidlertid ingen rett til å si at Justin er en bortskjemt drittunge som har kommet for lett til det. Jeg har nemlig svært lite greie på guttens privatliv.(ikke har jeg prøvd å finne ut noe heller)Om jeg hevdet at han var det, ville det kun være basert på mine antagelser og min høyst subjektive oppfatning. Hvorvidt Sophie Elise har heltestatus….og om den er ufortjent – det synes jeg heller ikke jeg har noen rett til å uttale meg om. Jeg har generelt lite sans for det å sette kallenavn på folk i det offentlige rommet.(Det hender seg imidlertid at jeg kaller opp folk inne i hodet mitt – særlig når jeg kjører bil, men det vet de jo ingen ting om!) Det kan godt hende at det er noen vittige tunger som kaller bloggen min for “Karidassen” Det lever jeg,i så fall, lykkelig uvitende om…..og i tilfelle sier det mer om den/de som gjør det – enn om meg! 😀

    12. Dersom gutten oppfører seg som en idiot har jeg ingen motforestillinger mot å kalle en spade for en spade. Jeg kunne også nevnt en annen kjendis – fra Norge – men skal ikke nevne navn – som på hotellbesøk i Trondheim for ikke lenge siden presterte å si til resepsjonen da han ikke fikk servert øl midt på natta etter stengetid i baren: “Si meg – vet dere ikke hvem jeg er eller..?”. Heldigvis møtte han en venninne av meg som sa til ham at – joda – det visste hun…”men de samme reglene gjelder vel for deg som for alle andre dødelige”.

    13. rteworld: Ufyselig oppførsel …er ufyselig oppførsel, uansett om man er kjendis eller ei. Jeg har hørt om flere slike tilfeller. Å tro at man har rett til å tråkke på andre eller ha særfordeler fordi om man er kjendis, (eller av andre årsaker føler seg høyt hevet over vanlige regler) er utrolig lite tiltalende.Bra din venninne hadde åndsnærværelse til å svare som hun gjorde. Det kan faktisk være vel så vanskelig å takle medgang…som motgang. kanskje særlig for en som er ung og uerfaren….. Om en person gjør suksess, vil mange bli misunnelige…og nærmest lete etter noe å “ta” vedkommende for. Hvem kan påberope seg å ALDRI ha kjent på den følelsen i NOEN sammenheng i livet?? Ikke Karidansen i hvert fall! En superkjendis eller en toppblogger (som gjerne får kjendisstatus)vil nesten uansett bli utsatt for dette fenomenet….tror jeg….. Så på blogg – som i livet for øvrig – er det på mange måter enklest å være “Lykkelig som liten!”

    14. Et godt innlegg!! <3
      man kan være uenige og være venner - man må tåle at ulike meninger kommer frem, men at man er enige om at det ikke er så farlig - om man ikke er enige 🙂 man trenger ikke bli uvenner. Det er godt med meningsutvekslinger på godt og vondt 🙂
      Jeg bruker mye mine dikt/vers for å få ut min undring/tanker. Det er min måte å bearbeide følelser på 🙂
      Vi er forskjellige og forksjellige behov. Men det er godt å være blogger og kunne dele av sitt indre og ytre alt etter som og få tilbakemeldinger på det. Også det å lese andre sitt og kunne gi positivt eller annen tilbakemelding på det.
      Ha en god kveld!

    15. etdiktomdagen: Jeg liker en diskusjon, så lenge den ikke blir usaklig og det ender opp med at partene slenger ufinheter til hverandre. Politiske debatter har hatt veldig lett for å ende opp slik! Ja, dikt/vers kan være en vei for å få utløp for tanker/følelser! 🙂

    16. det er godt att vi mennesker er født ulike,det gjør oss til fargerike mennesker,bare det å få tenke som en vil og ikke som alle andre vil gjør livet godt å leve 🙂

    17. Massesuggesjon synes jeg er ganske skummelt, uansett hvilke arena man er på….
      Men den dusten bieber må gjøre noe genialt, og han slipper i alle fall å jobbe nattevakter resten av livet…:) Jeg går forresten gjerne på en konsert med Robbie Williams….
      Jeg liker det å være enige om å være uenige i en diskusjon eller et problem som dukker opp, da trenger man ikke bli sur, for det er det verste som finns..
      og intuisjon…jeg er tilbøyelig til å tro på at det er noe vi damer? utvikler med alderen.., i alle fall for min del, får meg noen aha-opplevelser innimellom. Kan vi være enige om å følge intuisjonen vår….:)

    18. Ja, intuisjonen skal man stole på…..det er den ALLER først innskytelsen som dukker opp..FØR vi begynne rå vurdere og analysere.! Jeg synes litt synd på de unge pop-idolene. Det kan se ut som om de har fått ei sølvskje i munnen, og enkelte oppfører seg ufyselig. Justin Bieber er ung…..og han har tatt noen dårlige valg. Det gir oss likevel ikke rett til å bruke kallenavn på ham. Jeg tar meg i å nesten omtale ham som “Dustin” fordi jeg har hørt og sett det så mye….men jeg synes det er ufint å gi folk kallenavn uansett hvor tåpelig de oppfører seg. Det er en form for mobbing som har lett for å bli akseptert, fordi det er en person som alle “Har lov til å hate” Jeg skrev i en annen kommentar (Om samme tema) at noen(som synes jeg skriver mye tåpelig)kunne finne på å kalle bloggen min for Karidassen….Det blir litt i samme gate.

    19. Jeg bruker også bloggen som sorterings og delings arena. Jeg synes mye er greit å få noen innspill om, og i tillegg får jeg til å sortere bedre alt jeg går og funderer på. Og så synes jeg jo det er kjekt å dele det jeg setter pris på i livet mitt 🙂
      Uenighet er jo helt normalt det. Vi er alle forskjellige. Og det kan komme mye godt ut av en diskusjon hvor folk har forskjellig syn 🙂
      Fint skrevet dette her synes jeg <3

    20. Eva: Tusen takk! De mest solide vennskapene tåler uenighet og diskusjon. de venninnene som står meg aller nærmest i dag…har jeg hatt noen utblåsninger sammen med. Det er ikke noe mål i seg sjøl å ha en krangel, men når en kommer styrket ut av en konfrontasjon, har en opparbeidet et trygghet som er gull verdt! Det gjelder både i venne- og i kjæresterelasjoner…tenker jeg!:)

    21. Der sa du det; den som VIRKELIG står søtt, trenger vel ikke å overbevise andre. Tror at de som står støtt ikke trenger å være så skråsikre heller…..
      Bjørn Eidsvåg får sagt det. Forsett å tenke tanker sammen med andre, refleksjoner gjør en ikke bare godt, men også litt klokere. 🙂 ….tror jeg….. 🙂

    22. Tone: Takk! Ja, det er sant. Er vi trygge nok, så trenger vi ikke være så skråsikre…Da er det ikke så om å gjøre på bevise at en har RETT! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg