Alene …på en høytidsdag….?

 

Det er mange som har opplevd det…….og det føles gjerne ekstra sårt å sitte alene på en festdag der flertallet har noen å feire sammen med..

For noen år siden “hoppet jeg over” 17. mai to år på rad. Det var rett og slett fordi jeg ikke taklet store folkemengder. Så ble det skogstur med kjæresten i stedet. (Ja, DA hadde jeg kjæreste! 😉 )  Jeg har aldri feiret en hel 17. mai alene.

I går leste jeg et innlegg skrevet av ei ung jente (Jeg tror i alle fall det var ei jente). Det kunne virke som om hun hadde flyttet hjemmefra, så antagelig var hun i 20-årene. Hun følte på en sårhet fordi hun ikke hadde noen jevnaldrende venner å være sammen med på 17.mai. Hadde det ikke vært for familien, så hadde hun måttet sitte alene, skrev hun. Det var nemlig ingen jevnaldrende som hadde spurt om hun ville være med på noe, og sjøl turte hun ikke spørre…….av frykt for å få nei.

Det er forståelig at hun syntes det var leit. Samtidig er verden slik at vi ikke alltid kan forvente at andre skal “Ta seg av oss og sørge for at vi har et sosialt liv. “ I alle fall ikke så lenge vi er friske og oppegående og må regnes som voksne. Det er fort gjort å gå i en offerrolle og synes synd på seg sjøl, fordi andre ikke stiller opp slik vi synes at de “burde”. 

Den første nyttårskvelden etter at jeg ble skilt, var jeg helt alene. Jeg skal ikke påstå at det var den triveligste nyttårsfeiringa jeg har hatt i mitt liv! Det rant noen vemodige tårer den kvelden, sjøl om jeg visste at avgjørelsen om skilsmisse var riktig. Likevel….det er rart med det, når en alltid har vært vant til å feire sammen med noen. Uansett var det en nyttig erfaring.

Jeg vet nemlig at det langt fra føles som noen katastrofe for meg om jeg sitter alene på en høytidsdag. Jeg er vel en av dem som slett ikke har behov for å være sammen med andre mennesker støtt og stadig. Etter hvert som jeg har blitt eldre, har jeg funnet ut at jeg trives godt med å ha en god del alenetid.

Hadde jeg vært sjuk og lite mobil, hadde det stilt seg annerledes.  Enten det er hverdag eller fest : Å sitte mutters alene i en leilighet dag ut og dag inn og kanskje bare få et hastig besøk av helsepersonell en eller to ganger om dagen; DET må være stusselig……

Dessverre er det mange som har det slik……

 

Disse to bildene kan tolkes veldig ulikt, alt ettersom hva slags forhold man har til det å tilbringe tid alene.

Noen vil tenke at disse personene ser ensomme ut……..

Andre vil tenke at de sitter og slapper av og har en fredelig stund for seg sjøl…..

Jeg tilhører sistnevnte gruppe………

 

(Bilder fra Google)

26 kommentarer
    1. Jeg synes det ser ut som de slapper av og koser seg 🙂 Vi har vært skikkelig tosomme her i dag, bare lurka inne med pysj og is og tv og wordfeud, og latt regnet, blåsten, og alle menneskemassene styre på som de vil. Jeg har ikke hatt så mange sånne høytidsdager helt alene, men jeg liker å bare være meg og Hr Frodith 🙂 Og nå hører jeg Tommy Tokyo og det gir meg VELDIG mye..sjelden jeg faller så pladask for noen artister..

    2. Min matgale verden: Takk! Jeg liker godt å ha alenetid… og tid sammen med dyr. Det er så lite stress og mas med dem! Jeg kan jo også stresse og mase, men når jeg er sammen med en hund eller en katt, (eller et annet husdyr) føler jeg gjerne på en egen ro. Ser ut til at DU trives sammen med hunden din…og det er sikkert gjensidig! 😀

    3. frodith: Ja, Tommy er ujålete, og direkte. Samtidig er det noe veldig vart over ham. Jeg har vært hjemme alene etter jobb. Begge sønnene mine + svigerdatter er i kaffelag hos eksens familie og dattera mi er i Trondheim. Jeg har det deilig her hjemme, og synes det er godt at det ikke er noe jeg MÅ i kveld. Kos deg i pysjen sammen med hr Frodith resten av kvelden! Jeg har fått på meg treningsoverallen og tasser børrføtt! 😉 😀 <3

    4. friskematgleder: Ja, jeg er alene nå i kveld. Tok på meg ei ekstravakt i dag, og det var helt greit. Dessuten er det godt betalt på “røde” dager. Det er en egen frihet i det å tåle alenehet…. Kos deg videre i maikvelden! 😀

    5. Verona Tore’sdotter: Ja, de fleste gjør vel det, men det er greit å vite at man også takler å være alene hvis man ikke har noen å være sammen med! 🙂 Den eneste personen vi ALLTID har med oss….er oss sjøl. Derfor er det viktig at vi har evnen til å trives i eget selskap! 🙂

    6. Det er vel ikke alle som takler alenetid like godt, vi er jo så forskjellige 🙂 Men som du sier, det kan like gjerne være kvalitetstid som å være ensomhet. Vi har i alle fall vært oppe på sykehjemmet to ganger i dag til min gamle mor, og tatt henne med ut og sett både på barne- og borgertoget. Det stopper jo alltid utenfor sykehjemmet. Så ble det kaffe og bløtkake og sosialt på hjemmet etterpå 🙂

    7. Jeg har vært aleine hver jul, nyttårsaften og 17. mai de siste 4 årene- helt frivillig. Jeg har ingen problemer med å være sosial, men jeg slipper helst hvis jeg kan, og på slike dager føler jeg absolutt ikke noe behov å være sammen med venner og familie. Før “måtte” jeg, på en måte, fordi alle forventet det. Men nå når jeg har vært så lur å flyttet over 40 mil unna alle sammen, så er det så deilig å ikke ha det “presset” på seg til å måtte feire disse dagene. 17. mai er i og for seg greit nok- det er jo en spesiell feiring, men jul har jeg i grunn ikke så mye forhold til, så den hopper jeg glatt over. På nyttårsaften vil jeg heller være sammen med dyrene mine, enn å fly rundt til alle og enhver 🙂
      Jeg har sånn ca. 10-20 innbydelser hvert år av kolleger og venner her nede om at jeg kan komme til dem på jul og nyttår, fordi de trur jeg er så ensom. Men, som jeg sier, hadde jeg vært ensom så hadde jeg reist hjem i feriene og feiret sammen med venner og familie der, og jeg hadde i utgangspunktet heller aldri flyttet over 40 mil unna hvis jeg var ensom- da hadde jeg blitt boende der jeg kommer i fra. Jeg nyter hvert sekund av den aleinetiden jeg har.
      Jeg har kjæreste, så jeg er ikke akkurat ensom, selv om vi ikke bor sammen, enda 🙂 Og jeg er sosial når jeg vil 🙂 Jeg trives utmerket godt i mitt eget selskap 😉 He he..
      Men jeg er enig som du sier: Man kan ikke sitte hjemme og vente på at noen skal be deg, noen ganger må man faktisk ta initiativet selv. Hvis man er redd for å få nei, så hjelper det heller ikke å stå frem “anonym”, for det virker jo som at disse vennene ikke veit at vedkommende er ensom. Selvfølgelig er det trist å føle seg ensom, men for å forandre det må man ta noen grep, og da hjelper det ikke å stå frem som “anonym”. Jeg kan ikke vite om naboen min er ensom eller ikke så lenge de ikke sier noe.

    8. Jeg har feiret min første 17. mai alene. Som deg trives jeg med alenetid. Så jeg har hatt en toppers dag. Litt rart og sårt er det likevel, fordi jeg veit jentene mine syntes det var trist at jeg ikke delte dagen med dem.
      Men både du og jeg er heldige som trives slik, og så kan vi sikkert begge ha valgt annerledes, om vi ville….regner jeg med.
      Noe helt annet er det, som du skriver, om vi ikke har hatt noe valg.
      Og av og til er livet slik at vi trenger noen til å ta seg av oss, fordi vi ikke er i en situasjon der vi ikke klarer det…..da får en håpe at de fleste har noen som kan det…. Men slik er det dessverre ikke.
      I en perfekt verden……

    9. dedicat: Det er godt at din mor har noen som stikker innom, enten det er for å bli med henne på bingo eller følge henne ut for å se på 17. mai-tog.:D Min mor er mye alene, men hun er sprek og sjølhjulpen i en alder av 84. Hun steller i huset sitt og kjører fortsatt bil. I dag har hun vært bedt i bursdag til det ene oldebarnet. Nei, vi takler ikke alenetid like godt alle sammen. Da unga var små var det luksus å ha noen minutter for seg sjøl i blant. Det var stort sett da jeg kjørte til og fra jobb. Da var det bare slik det var, og da måtte man innrette seg etter det! 😀

    10. Elin Slåen: Veldig enig i det meste av det du sier. Tror du har et godt utgangspunkt når det gjelder parforholdet ditt også, I alle fall hvis kjæresten også trives godt med mye alenentid. “Avhengighetsforhold” fungerer som regel dårlig på sikt Vi må gjøre det som er mest riktig for oss sjøl. Av og til kan imidlertid det som er mest riktig for oss være noe annet enn det egoet vårt har mest lyst til. Vi kommer ikke utenom at vi, EN GANG I BLANT, må la hensynet til andre gå foran våre egne, innerste ønsker! 🙂

    11. BforB: Ja, det hadde vel bare blitt mas for deg å dra hjem i dag? Vet ikke hvor langt det er fra hjemmet ditt til Muritunet, men har fått inntrykk av at det er et stykke! Nei, i en Perfekt verden har nok mye av omtanken blitt borte. Alt var ikke bedre før, men kvaliteten på omsorgen for gamle og syke har gått motsatt vei av den generelle velstanden i Norge! Jeg VET at jeg hadde hatt noen å feire med i dag hvis jeg absolutt hadde villet, men jeg har vært på jobb fra 7.30 – 15.00, og syntes det var godt å bare slappe av da jeg kom hjem! Ønsker deg en fredelig kveld. Kanskje du tar deg en kveldstur på “Bedringens vei”?:D

    12. Nå jobber han såpass tidlig på morgenen at han kun er her i helgene, og det fungerer supert for oss begge. Han har maks tid til vennene sine i ukedagene- da er han typ aldri aleine- og så slapper vi for det meste av i helgene sammen 🙂 Selvfølgelig er vi sosiale sammen med andre hvis det er noe spesielt, men vi er som regel veldig bedagelige og bruker tid på hverandre når vi først er sammen 🙂
      Og jeg liker jo å ha litt aleinetid, noe jeg da får hver ukedag. Han liker å være sosial, så den dagen vi flytter sammen kan han fortsatt være sammen med vennene sine og jeg kan slappe av noen timer aleine 😉 he he.. I perioder er jeg så sosial at jeg blir sliten av meg selv 😛 ha ha..
      Men ja, noen ganger må man ta hensyn til andre. Jeg reiser alltid oppover når det er dåp, konfirmasjon og spesielle bursdager for å være sammen med familien. Ikke favorittsysselsetningen min, men selvfølgelig stiller jeg opp 🙂 Jeg skal oppover i konfirmasjon om to helger- til søskenbarnet mitt, som jeg også er “gudmor” til 🙂

    13. Elin Slåen: Det er jo enkelte anledninger som er spesielt viktige. For en Konfirmant er det kanskje spesielt sårende hvis nærmeste familie lar være å stille (Hvis de ikke har en veldig god grunn for å si nei!) Vi trenger å føle oss viktige i blant alle sammen; bli sett og “vørt” som vi sier herover! 😀

    14. Ja, slike dager kunne jeg aldri ha funnet på å gå glipp av, med mindre det var en meget spesiell grunn- men den skulle ha vært meget spesiell altså 🙂

    15. Turen her i fra og hjem tar en 4-5 timer og to ferger…så valget var enkelt. Må forresten reparere bilen før lang kjøring. Det var godt og bare være i “bobla”. Og det ble både en lang gåtur på meg og basseng i kveld (med masse prat), så dagen har vært fin :).
      Og det er riktig bra at folk kan jobbe slike dager som i dag.
      Riktig fin kveld til deg også :))).

    16. Sikkert ikke lett å føle på den aleneensomheten. Jeg snakket med en i helga som hadde blitt enke i ung aldre og skulle feire alene for første gang. Synes hun var modig som gikk ut alene for å se barna sine gå i barnetoget. Men som hun sa, det nytter ikke å stenge seg inne. Ungene skulle da få en vanlig 17,mai.Vondt hadde hun det, men det hadde hun hatt hjemme alene også, på en sånn dag. Men det finnes faktisk de som er ensomme sammen med sine også.Et viktig tema du tar opp her, vi må BRY oss om hverandre, men ikke “ta oss av” de som er alene.

    17. Da jeg var ung, ville jeg tilbringe sånne dager med andre, enten med familie eller venner. Hadde jeg måtte være alene i dag på sånne dager, hadde det vært helt greit. Jeg synes det er deilig med alenetid, og er ikke så avhengig av andres selskap. Å være alene er ikke det samme som å være ensom, og de to bildene tolker jeg som deilig alenetid, og la tankene vandre, og bare nyte stillheten og roen 🙂

    18. Mariann Sæther Tokle: Ja, både kjenne på dem og anerkjenne dem, men ikke la dem ta overhånd og forsure tilværelsen- både for seg sjøl og andre!

    19. Den Blå Steinbukk: Ja, jeg hadde nok syntes det var vanskelig å feire en slik dag alene da jeg var ung. Det handler om å opparbeide seg en viss trygghet! Da føler vi likt i forhold til de to bildene! 🙂

    20. natheless: Tror det var helt riktig av denne kvinnen at hun prøvde å la ungene få en noenlunde vanlig opplevelse av 17. mai! Det hjelper ikke å mure seg inne med sorgen. Ja, BRY seg om er mye bedre enn “ta seg av”. Det blir stakkarslig – gjøring, og kanskje en følelse av å ofre seg for andre hvis man tenker “Ta seg av”…..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg