Video-intervju med Sarabjit: “Jeg jobber fra sjelen”.

 

Sarabjit, og mannen, Surjinder, startet restauranten Jaipur i 1997.

I de første årene leide de et mindre lokale der det var plass til ca 45 gjester.

 

I 2006 flyttet de restauranten dit den nå ligger, rett ved Egertorget midt i Oslo sentrum.

 

 

I intervjuet forteller Sarabjit litt om årsaken til at hun og mannen valgte å starte en restaurant i Oslo…

…til tross for at begge i utgangspunktet har andre utdannelser og annen yrkesbakgrunn.

Hun forklarer også hva hun mener med “Å jobbe fra sjelen:”

 

Sarabjit er en aktiv og engasjert kvinne.

De siste 17 årene har hun vært drivkraften bak arrangementet “Oslo Summer Mela”.

Det er en kvinnefestival med plass til ca 600 deltagere.

Arrangementet blir filmet og sendt på tv i India!

 

 

“Restauranten er Vårt tredje Barn”…

 

 

Dette bildet er tatt i restauranten.

Turbanen Surjinder bruker, forteller hvilket område han kommer fra (Punjab) og at han er sikh.

Sikh betyr student;  eller som Sarabjits mann, fortalte: “En som alltid lærer”.

For ham handler imidlertid ikke turbanen om religion, men om kultur.

 

Både han og Sarabjit er av den oppfatningen at ingen er “Født inn i en religion”.

De mener at barn selv skal få velge.

 

Jeg ble invitert til å spise middag sammen med Sarabjit og mannen da jeg besøkte Jaipur i forkant av videointervjuet.

Under måltidet fikk jeg vite mer om indisk mat.

 

I forgrunnen på bildet ser du min favoritt-rett. Det er en vegetar-rett som kalles “Navrattan Korma” .

Dette er en rett som opprinnelig kun ble servert til konger, dronninger eller det som gjerne blir kalt “Overklassen”.

Den inneholder nemlig ingredienser som tidligere ikke var tilgjengelige for hvem som helst; som for eksempel cashewnøtter.

De fattige måtte nøye seg med enklere retter, som gjerne var basert på linser. (Den bakerste skåla på bildet.)

 

 

Dette bildet henger på veggen hjemme hos Sarabjit og Surjinder.

 

Vakkert, ikke sant?

 

 

(Innlegget er ikke sponset.)

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hun er en flott dame 🙂 Og var så gøy når jeg plutselig oppdaget deg der nede den dagen 🙂 Jeg skal høre på selve intervjuet en annen dag, for det har jeg lyst til <3 Hun virket så fin 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg