Vi som aldri utrettet noe stort…

 

Det er jo ganske mange av oss…

 

Jeg mener…

…alle vi som antagelig aldri får noen plass i historiebøkene.

 

Noen har blitt berømte fordi de har spredd frykt og redsel;

despoter og herskere som har misbrukt sin makt på det groveste.

 

Det har jo vært en del av dem…

 

Så har vi heltene…

…og heltinnene…

 

Pionérene…

Oppfinnerne…

Idrettsutøverne…

Kunstnerne…

 

Johann Hermann Wessel er en av dem som har fått en plass i historiebøkene.

 

Han hadde definitivt ordet i sin makt.

Han hadde utvilsomt også et skarpt hode. 

(Og en skarp penn!)

 

Ut fra det som står om ham i boken “Digte”, var han imidlertid usigelig doven.

 

Diktet nedenfor står i boken…

…under det han har kalt “Gravskrifter”:

 

Denne “gravskriften” handler visstnok om ham selv.

 

Her er et annet:

 

Under digterens Portrait

(skrevet av ham selv)

Han syntes fød til Bagateller,

Og noget stort han blev ei heller.

 

Antagelig hadde Wessel seg sjøl i tankene her også…?

 

 

Berømmelse kan så absolutt ha sine baksider.

Mange (kanskje særlig kunstnere og oppfinnere) har først blitt anerkjent etter sin død…

Da de levde, ble de kanskje sett på som særinger…

Noen merkelige skruer, som hadde utrolig mye rart for seg?

 

Jeg tenker at ingen er “Født til Bagateller”.

Sjøl om de færreste opplever Den Store Berømmelsen…

(som kanskje ikke er så mye å hige etter?)

…så har de aller, aller fleste av oss betydd noe for noen.

 

(Det heter vel å “stå på stas”, men her ligger jeg jo, da…😉 )

 

Nå skal jeg ikke spekulere så mye i hva som vil bli mitt “ettermæle”…

 

Jeg kan nok ikke måle meg med Johann Herman Wessel…

…men jeg måtte bare prøve meg på et aldri så lite rim!

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Å være landskjent, for ikke snakke om verdensberømt tror jeg nok ikke er all verden å trakte etter når alt kommer til alt. Men sånn typ C eller D -kjendis kunne jeg vel imidlertid sett for meg ville passet meg veldig fint. Her ser jeg nemlig for meg at en har en posisjon er sterk nok til at en har en stemme som virkelig blir ‘hørt’, samtidig som en slipper slikt som gale folk som lusker rundt husveggene, og kan gå fritt og uforstyrret på gaten uten å bli nedrent 🙂

      1. Jeg hadde nok ikke trivdes så godt med å være C- eller D-kjendis heller. Jeg måtte nok ha satset på en plass enda lenger ut i alfabetet tror jeg. Om jeg vil bli hørt, må jeg dessuten ha god kunnskap og opptre saklig – gjerne på vegne av andre enn bare meg sjøl. Er det kun egoet som vil bli sett og hørt, så er det nokså gjennomskuelig. 🙂

    2. Han kom, ble svett, og dett var dett. Signert Fleksnes. Jeg synes det var mer schwung over Wessels skriblerier. Vi andre får ta ansvar for eget liv og levnet. Ingen av oss egner oss for å være noen andre. God kveld! 😊

      1. Vi vil jo alltid kopiere hverandre på ett eller annet vis. Det er jo mye gjennom å gjøre nettopp det at vi lærer. Så handler det også om å kjenne etter hva som føles rett – ta sjølstendige valg i en del sammenhenger. Jeg ha litt sansen for de som våger å gå sine egne veier. Det er jo ofte de som tilfører verden noe nytt – for eksempel i form av nye oppfinnelser. Uten slike personer hadde det blitt stillstand. Vi trenger mangfoldet. 🙂

    3. Å herlig! Berømt blir jeg nok ei…. men jeg setter iallfall spor etter meg (tror jeg)…… et flott innlegg, Kari! Gjorde meg litt glad…. klemmer <3

      1. Tusen takk!<3 Ja, du setter spor etter deg. Blant annet gjennom bloggen din! Fine bilder og korte tekster – ofte med en lun undertone! Du setter vel noen spor etter deg i skog og mark også, men de varer ikke så lenge da! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg