“Vi skal være litt ekstra snille i julen!”

 

Karidansen står utenfor en Narvesen – kiosk litt utenfor Oslo sentrum. Hun har nettopp gått av T-banen, og er på vei til familieselskap.

Nå er det noen år siden hun var her sist…

Sjøl om hun har fått sms fra kusina, med utførlig veiforklaring, så er hun litt i villrede. Klokka er litt over tre, og det begynner å bli skumt.

En ung kvinne kommer ut fra Narvesen – kiosken.

Karidansen: “Unnskyld, je skar tel ……….vei 22. Vet du hen je skar gå da?”

Jenta tar opp mobilen og sjekker: “Det er ikke langt herfra. Jeg kan kjøre deg dit,  jeg!”

Karidansen: “HÆÆÆÆ?”

Jenta: “Jeg kan kjøre deg! Det går for det samme!”

 

Da de sitter i bilen, lurer jenta på hvor Karidansen kommer fra?

Karidansen: “Je bor i Oslo, je!”

Hun legger merke til at jenta stusser.

Ytterligere forklaring er visst på sin plass:

“Je kom hit i september da, så je er itte så vældi’ gøtt kjent her ennå!

 

Etter litt frem og tilbake finner de fram, og jenta kjører henne nesten til trammen!

Karidansen: “Du får ha tusen takk! Tenkj at du ville ta meg me’ i bilen. Je er jo helt fræmen! 

Jenta smiler: “Vi skal vel være litt ekstra snille i julen, skal vi ikke”?

Karidansen: “Det var i hvert fall vældi’ kos’li gjort tå deg. Je heter Kari, forresten!”

Jenta: “Jeg heter Victoria!”

Så snur hun bilen og forsvinner…

 

 

Det er ikke alltid så mye som skal til…

Jeg kommer til å huske dette lenge…

Det var en utrolig vennlig gest av en fremmed, ung kvinne!

 

 

10 kommentarer
    1. Kan man så koster det så lite å gjøre dagen bedre for noen andre, det fortjente du <3Jeg tror jeg føller deg på det blogloving siden, men alt er litt forvirrende enda. Du er der?

      1. Ja, jeg er der, men med mitt eget navn. Er litt usikker på de greiene der. Jeg følger noen der, men får ikke koblet det opp mot bloggen min. Det blir tungvint!Håper det blir annerledes etter hvert her på wordpress vedrørende den biten! 🙂

    2. Det var jo hyggelig gjort 🙂 Så fin tegning du har laget.. lenge siden jeg har tegna i Paint nå..kanskje på tide å prøve det igjen 🙂 Fin jul videre <3

    3. Fin tegning! Nesten så jeg får lyst å prøve meg…
      Snilt gjort av den fremmede, men også tøft gjort av deg… Men av og til får man bare stole på at alt går bra…
      Ønsker deg en fin romjul, og sier med det samme at jeg synes det er så godt du skriver om å være alene på selve julekvelden, for julen er så forskjellig for oss alle, og gjerne fra år til år… Og at du ikke forfekter noen selvmedlidenhet og ensomhetsfølelse ifht . hvordan du har det på julekvelden selv om du er alene. Som sagt, fin romjul til deg, kos deg masse!

    4. En herlig historie. 😊 Ikke vært så mye inne og lest i det siste. På tur hjem straks. Kos deg med Frodith i dag 😊 snakkes 😊

    5. Så koselig når sånt skjer. Ja, vi skal være litt snille i jula, men jeg synes jammen det er mye fint folk ellers i året også jeg.
      Ønsker deg fine romjulsdager! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg