“Vi holder sammen”…

 

Under andre verdenskrig var en binders festet i jakkeslaget et symbol på:

“Vi holder sammen” (mot okkupasjonsmakten).

 

Vi omgir oss med symboler av ulike slag.

Et hjerte er symbolet for kjærlighet.❤

En giftering er et symbol på at to mennesker har valgt å leve sammen.

 

Da Frodith og jeg ruslet langs Akerselva på fredag, passerte vi ei bru full av hengelåser.

Jeg har sette dette fenomenet i utlandet, men ikke her i Norge før nå.

Disse hengelåsene er festet her som et symbol på at et forelsket par har gitt hverandre et løfte…

 

Litt romantisk er det jo! Jeg er jo svak for turkis, så jeg falt litt for disse variantene.

 

Jeg lurer på om parene, som en gang festet akkurat disse to hengelåsene her…

…fortsatt holder sammen?

For: Uansett hvor romantisk det er, så er jo en hengelås festet på et rekkverk ingen sikkerhet for at forholdet vil vare. 

Om ingen fjerner låsen, vil den fortsatt henge der…

…uavhengig av hva som skjer i etterkant mellom de to som en gang inngikk denne pakten.  

 

Det er kun vilje og en følelse av at relasjonen (på ett eller annet vis beriker tilværelsen) som avgjør om paret fortsetter å holde sammen.

Dette paret kjøpte jeg for noen år siden…

 

Veldig mange forhold sprekker. Så er det lett å dømme…

…si at det skyldes mangel på vilje og utholdenhet…

En skilsmisse eller et samlivsbrudd er sjelden bare “minste motstands vei”.

De fleste har vært gjennom mange runder, og mye fram og tilbake, før det kommer så langt.

 

“Om du elsker noen, slipp dem fri…”

 

Vi eier ingen…

Det er vondt å miste, eller føle seg avvist.

Men…

…jeg ville i alle fall ikke ha holdt ut å være i en relasjon med en som ikke hadde følelser for meg lenger…

…en som egentlig ønsket å avslutte forholdet.

 

Verken gifteringer eller hengelåser kan styre følelser.

Gifteringen (og hengelåsen på brua) er et symbol og en påminnelse om noe…

…men ingen “garanti” for noe som helst.

 

 

 

5 kommentarer
    1. Madammen og jeg hengte opp sånn hengelås på en bru i Paris. Jeg tror det var der det startet for mange år siden. Men det viste seg at det ble sånn tyngde på brua, at alt ble fjernet. Dette har jeg blogget om, på litt forskjellig måte et par ganger 🙂 Forøvrig helt greie betraktninger. Hengelåsen kan vel kanskje betraktes som en stadfestelse av ekteskapsinngåelsen. Men garantien er det bare vi selv som bærer i oss 🙂

    2. Sikkert mye rett i det du sier, men så kommer det litt an på hvor du legger terskelen også da. Har en følelse av at mange bruker prestekragen, du vet elsker,elsker ikke……………………..og den finner du ikke om vinteren.

    3. Ypsilon brua i Drammen har slike hengelåser..og noen på brua rett bak her vi bor.. mest dekorativ før det blir alt for mange syns jeg.. Jeg har ikke behov for å henge opp noe sånt.. Har gifteringer da.. men det viktigste er å ha det fint sammen..og ta en dag av gangen … Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg