“Vi har en historie sammen du og jeg!”

 

Det var faktisk tannlegen min som sa dette til meg

da jeg satt i stolen i dag.

 

Ja, vi har en historie sammen han og jeg…

 

Den begynte for noen år siden.

 

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på tre -fire år.

Tannlegeskrekken hadde kulminert etter en ubehagelig opplevelse

hos en utrivelig, nyutdannet tannlege.

Det handlet ikke om smerter og fysisk ubehag,

men om mangel på empati og fintfølelse.

 

Ikke siden barneskolen hadde jeg vært bort i en så guffen tannlege.

 

Etter dette ville jeg ikke til tannlegen.

Jeg avbestilte da jeg ble innkalt, og lot være å bestille ny time.

Til slutt falt jeg ut av systemet.

 

Ikke særlig lurt, men den som er livredd,

tar gjerne dårlige valg…

 

Så kom dagen da jeg bet et stort skall av ei jeksel…

 

Da skjønte jeg at var det ingen bønn.

Jeg måtte bare se å komme meg til en tannlege.

 

Da jeg fortalte ei venninne om tannlegeskrekken,

(som altså hadde tatt helt av)

anbefalte hun tannlegesenteret der Torstein jobber.

Der hadde de nemlig spesialister på “sånne som meg”.

 

Den første timen hos Torstein sa jeg fra

at jeg ikke ville sitte i stolen.

 

Det fikk jeg slippe.

Vi snakket i stedet.

Da jeg skulle gå, sa han at denne første konsultasjonen var gratis.

Tilliten min hadde nemlig blitt stor nok til at vi hadde avtalt ny time.

 

Gradvis har jeg begynt å grue meg mindre og mindre

for å gå til tannlegen.

 

På grunn av pandemien var det nå to år siden forrige sjekk.

Vi som bor i Oslo, var lite populære ei stund.

Ingen i “provinsen” ville ha besøk av oss…

 

Frodithen har prøvd å overbevise meg om

at det finnes flinke, tålmodige tannleger her i Oslo også,

men jeg vil gå hos Torstein så lenge det er mulig.

Jeg er redd for at jeg skal bli like pinglete igjen

hvis jeg møter på noen som ikke tar meg på rette måten.

 

Torstein skryter veldig av meg og tannebissene mine.

“Flotte, sterke tenner”, sier han; og da blir jeg jo glad og stolt!

 

Hver gang jeg kommer får jeg dessuten “skryt” fordi jeg har så digert gap.

“Jeg har vel sagt det før, men du har et veldig stort og fint gap!” 

Det betyr jo romslige arbeidsforhold for tannlegen.

(Men det er vel bare hos tannlegen det er “fint” å ha et digert gap?)

 

Jeg kan gape mye høyere enn dette,

men jeg vil ikke legge ut drøvel’n min på nettet!

 

I dag fikk jeg jammen også skryt

fordi jeg ikke spyttet ut platene en eneste gang da vi skulle ta røntgen.

De første gangene jeg var der,

ble det mye styr i forbindelse med røntgenbildene.

 

Jeg har veldig lett for å brekke meg.

 

I og med at jeg var så anspent,

kom denne brekningsrefleksen automatisk

så fort plata ble plassert i munnen min.

 

Enten spyttet jeg ut plata,

eller så brakk jeg meg såpass mye

at den ikke ble liggende slik den skulle.

Derfor ble det en del “tagninger” før Torstein fikk brukbare bilder.

 

En føler seg ikke helt på høyden når tannlegen kommer inn igjen…

…og en har spyttet ut plata for tredje gang

 

Men…

…Torstein var veldig tålmodig…

 

Dette bildet tok jeg av Torstein Tannlege

i løpet av den første runden jeg gikk hos ham.

 

Jeg har delt det på bloggen tidligere (med hans tillatelse.)

 

I dag hadde han både munnbind og “visir”,

for nå er det jo oppblomstring av smitte både her og der.

 

Fasiten for denne gangen var:

“Null hull og alt vel”. 

Det var bare behov for litt pussing, polering

og fjerning av bittelitt tannstein.

 

Deilig å ha det unnagjort,

sjøl om jeg ikke gruet meg særlig mye i dag!

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg sleit med tenner og tannleger i mange år. Endre med å maxe kredittkort på klinikk i Budapest, en psykiatrisk sykepleier fant ut av dette og fikk meg inn hos en tannlege i Krokstadelva, han var helt fantastisk. Så ble det noe kommune og eller fylkesgrenser og systemet tok han fra meg. For 6-usj måneder siden var jeg hos ny tannlege. Marerittet er i gang igjen… hvorfor kan man ikke bare miste tenna og få nye igjen som vi gjorde da vi var barn? Evolusjon, jo takk!! 😂 glad du er fornøyd da 🥰

      1. Jeg håper jeg slipper flere tannfellinger. Det med å få nye tenne kan jo være kjekt på en måte, men det ville ha vært så kjedelig i den perioden da fortennene falt ut. Håper du finner en annen tannlege som du føler at du har god kjemi med! <3

    2. Heia Karidansen og Torstein tannlege!
      Mine foreldre hadde så dårlige erfaringer med “skoletannlegen” at de sendte meg og søstra mi til privat tannlege fra første stund. Innførte pusseregime og foret oss med fluor.
      Ikke vet jeg, men har en mistanke om at det bidro, men det har ført til at jeg i en alder av snaut 49 kun har hatt ett høl, ironisk nok grunnet en tannlegefeil, samt en rotfylling grunnet en jeksel som sprakk. Heldigvis. Tanngarden fungerer i alle fall 🙂

      1. Da fikk du en god start med tannhelsa. Jeg tror også at det er forskjell på hvor sterke tenner folk har, men god tannhygiene er nok en viktig faktor. 🙂

    3. Skjønner du vil gå til tannlegen du har opprettet et tillitsforhold til. Det å slippe til noen som skal inn i munne din, det er ikke bare bare. En gang fikk jeg vondt bare av å sitte på et venteværelse. Hadde også opphold i mange år. Men du er heldig som er utstyrt med både stort gap og sterke tenner. Gull verdt. Og så får en så brede smil av slikt :).

      1. Takk! 🙂 Ja, det blir nokså “tett på” når noen skal romstere inni munnen. Dessuten er det et veldig følsomt sted. Både slimhinner og tenner er ømtålige på hver sin måte. 🙂

    4. Han så veldig trivelig ut da 😊 Hvis han skulle gi deg, så lover jeg min dametannlege er akkurat samme typen 😊Gir beskjed om alt som skal gjøres. Til og med ta på vaselin på leppene. Ikke noe blir usagt og tiet om 😊Godt når man føler seg ivaretatt 😊

      1. Ja, det betyr mye. 🙂 Er de hardhendte og bryske, så er et utrivelig og ekkelt. Tror mange av oss som er “godt voksne” har hatt en del ubehagelige opplevelser hos skoletannlegen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg