Uakseptabel “klåing” og underlige reaksjonsmønstre i etterkant…

 

Hva slags mekanismer er det som gjør at vi kan ha lett for å klandre oss sjøl, dersom noen har “klådd”?

Jeg vet ikke om menn føler det på samme måte om kvinner opptrer nærgående (uten å innhente en form for samtykke), men jeg vil tro det.

 

I alle fall har jeg opplevd noen episoder, der jeg i etterkant har tatt meg i å fundere på…

…om jeg har oppført meg på en måte…

…som gjorde at mennene trodde det var “fritt fram”?

 

 

I videoen under forteller jeg om to episoder som var “gufne” på hver sin måte.

Fellestrekket for disse hendelsene, var mitt reaksjonsmønster:

 

Først reagerte jeg med nervøs fnising…

Da jeg hadde fått summet meg, ble jeg fly forbannet.

 

Så begynte jeg å lure på om jeg muligens hadde litt “skyld” i det som skjedde…?

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Tar tid å venne seg av med å føle skyld for sånt, når kvinner har blitt pådyttet ansvaret i tusen år…helt siden landet ble kristnet. 🙄 Feil klær, feil sminke, feil tid å være ute på, feil sted å være, feil alt mulig….
      Huffameg!

      1. Ja, de tingene du nevner er ikke formidlende omstendigheter for en overgriper. En annen ting er at vi dessverre må forholde oss til at overgrep skjer, og tenke i gjennom hvor vi beveger oss og hvordan vi opptrer.

    2. Jeg tror ikke menn har noe mindre problemer med folk som tar seg til rette enn kvinner, men at problemene bare fortoner seg litt annerledes.. Hva vi har å stri med er jo viden kjent, men det jeg har inntrykk av langt færre er klar over, er hvilke faktorer som gjelder for menn..
      Her ligger det èn sær uting i bunnen for dritten.. Mens samfunnet har uttrykt med all tydelighet at det ikke etr greit å presse på når hun sier nei, har han på ingen måte den samme støtten fra samfunnet i ryggen i hht hans rett til å si nei.. Om noen skulle plassere hånden i skrittet på ham, og han forsøker å uttrykke sin avsky for dette til omgivelsene, vil dama gå ut som vinneren i det hun kaster på hodet og fnyser ‘jævla homo’, mens han blandt sine ‘egne’ blir bedt om å holde kjeft for å få det alle ‘drømmer’ om.. Nei, det er pokker ikke noe lettere å være mann, ass..

      1. Det kan være utfordrende å være menneske, rett og slett! Å ta seg til rette i form av “klåing” er ikke ok uansett om det er kvinner eller menn som utfører det! Om man berører et annet menneske på en annen måte enn rent vennskapelig, skal man være var for signaler. Det vil si stoppe så fort den andre gir uttrykk for at dette ikke er ok! Vi har et ansvar både for å sette grenser, og å akseptere andres grenser.

    3. Kan være vanskelig å takle sånt.. og i utgangspunktet har jo ingen lov til å klå på andre ..og i allefall ikke fortsette om man blir avvist ! Kan huske før ute på byen og sånt..at jeg fikk noen “klaps” på rumpa e.l av ukjente.. jeg opplevde det ikke som ekkelt..så tok det ganske humoristisk som regel.. :)) Men i en slik en til en situasjon hadde det nok føltes mer ubehagelig.. Så fint og betenkt uttrykk på bildet..og alltid så bra videoer du har <3

      1. Takk! <3 Et humoristisk klaps på rumpa kan jo være helt greit! Kommer helt an på settingen. De episodene jeg refererer til i videoen var ikke noe trivelige, sjøl om det ikke dreide seg om veldig alvorlige "overgrep".

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg