Treg mage og Truseinnlegg…

 

Jeg har vært “avhengig” av truseinnlegg de siste årene.

Frykten for “en dråpe i trusa” har vært årsaken til dette.

 

Men…

…i vinter opplevde jeg en del kløe og svie i underlivet, samt økt utflod som luktet mer enn vanlig.

Det ante meg at truseinnleggene medførte at det ble for tett og klamt, og at det var årsaken til plagene.

Kjekke å ha, men…

 

Etter at jeg kom i overgangsalderen, har jeg i perioder vært plaget av forstoppelse.

De siste månedene har jeg nesten kuttet ut brødmat.

I stedet har jeg vekselvis startet dagen med salat…

…eller frukt med cottage cheese og yoghurt naturell + nøtter eller mandler.

Innimellom har jeg også brukt ekstra tilskudd i form av kostfiber:

Dette er fibertilskuddet jeg kjøper.

(Blogginnlegget er ikke sponset.)

 

Om jeg har spist litt for mye “forstoppelses-mat” i form av f. eks gjærbakst og kaker,(eller er i fremmede omgivelser uten mulighet til “en stille stund i fred og ro på do”) så tar jeg en porsjon eller to av dette for å få fart på systemet igjen.

 

I tillegg har jeg vært mer fysisk aktiv etter at jeg droppet å kjøpe månedskort for å kunne bruke offentlig transport. Strengt tatt trenger jeg ikke månedskort, i og med at jeg har gangavstand (knapt to km) til jobb.

Slik situasjonen har vært de siste månedene, har jeg dessuten kun benyttet meg av offentlig transport når det har vært helt nødvendig.

Til sammen har alt dette bidratt til at jeg nesten ikke opplever forstoppelse mer.

 

En hyggelig “bieffekt” er…

 

…at faren for at jeg skvetter på meg er betydelig redusert.

Når man får forstoppelse, blir det jo mer press på blæra.

 

Nå bruker jeg bare truseinnlegg når jeg skal gå lange turer, eller jeg vet at jeg skal ferdes på områder der det verken er lettvint tilgang til toalett eller “Ei buske å gjemme seg bak”.

Truseinnlegg er en fin “oppfinnelse”, for da slipper man denne frykten for tissedråper i trusa, og for at man skal “lukte”.

 

Det er kanskje fortsatt litt tabu å snakke om slike ting?

Like fullt så er det mange kvinner som har kjent på dette problemet.

 

Om du sliter med “skvetting”, så kan altså problemet lindres ved at du får skikk på magen; blant annet ved å begrense inntaket av visse matvarer. 

 

Det er jeg et bevis på!

 

10 kommentarer
    1. Leit at sånt skal være tabu å snakke om. Men veldig bra når det endelig skjer 🙂
      Truseinnlegg har jeg også hatt som fast venn i mange år. Og jeg merker stor forbedring når vekta reduseres. Så nå for tiden er mye bra akkurat på den fronten 🙂
      Kostholdet har ikke hatt så mye å si for meg. Det er medisiner som har vært “urokråka” for min kropp, og nå har det blitt en endring på det og, som jeg nyter veldig godt av på flere måter 🙂
      Glad for at du også har funnet en løsning ♥

    2. Jeg tenker ikke at det er så tabu lenger, men jeg bare små-humret litt. Her er det verken forstoppelse eller truseinnlegg 😀 Ler så tårene renner 😀

      1. Og så jeg som trodde at jeg nærmest hadde skrevet noe “vitenskapelig” og samfunnsnyttig! Måtte flire litt sjøl også nå. Ser jo det komiske i det! 😂

    3. Dæsken ta, hva man lærer på bloggen. Her fant jeg en link til deg inne hos Frodith, så havnet jeg,, nå holdt jeg på å si “rett i trusa”,, men DET blir jo fulllstendig feil. Pjuhh… Såvidt jeg vet så er det ikke laget Mannetruse innlegg ennå. Men jeg er ganske så sikker på dryppinga hos de er vel så aktiv. Kanskje en plastpose og en tapebit hadde gjort nytten… neiii.. gudbedre. Nå stopper vi der… 😀 Men så utrolig bra at du fant en løsning som funker helt perfekt 🙂

      1. Det fins innlegg for menn òg, de er mer trekantformet enn avlange (mtp. fysiologisk utforming). Dråper hos menn er et velkjent problem 😉

        1. Ja, det er nok en del menn som merker det med alderen men jeg tror ikke menn så lett skvetter på seg om de løper, nyser eller hoster. De har jo lengre urinrør. 🙂

    4. Hmmm – her må det takkes for tips! Og – nei det skal ikke være tabu å snakke om dette! Truseinnlegg er jo et must for meg… må skiftes ofte, så går det greit….. 🙂 takk for innlegget!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg