Tre…et “dumt” tall?

 

Jeg liker formen på tretallet.

Jeg liker også sekstallet og nitallet.

Alle disse tallene har runde, fine former.

I mine øyne representerer de noe mykt og feminint.

 

Fire, fem – og sjutallet er jeg ikke så glad i.

De er så skarpe og kantete.

 

Jeg har mange tretall i fødselsdatoen min. 

Mars er måneden jeg har bursdag.

Altså den tredje måneden i året.

 

Jeg er født i 1963. 

Her har jeg alle favoritt-tallene mine samlet!

 

I enkelte sammenhenger er ikke tretallet så gunstig.

En eller annen gang har noen uttalt:

 

”Tre er et dumt tall!”

 

For eksempel kan det være litt utfordrende

når tre venninner møtes.

 

Kanskje er det slik at det er en av dem

som er bindeleddet i gruppa?

Så ender de to andre opp med å (kanskje ubevisst)

konkurrere om hennes gunst?

 

Jeg opplevde å falle litt ut av et

“trekant”- venninneforhold på videregående.

 

I begynnelsen var jeg bindeleddet

i denne gruppa på tre.

Etter hvert fant de to andre tonen, 

og jeg endte med å være den

som havnet ut på sidelinja.

 

Det var litt sårt…

…men jeg konfronterte aldri de to andre med det.

 

I dag har jeg ingen problemer med å innse

at de to hadde mer til felles.

 

Derfor forstår jeg at det som skjedde var nokså naturlig. 

Det var bra at jeg aldri “tok det opp” og klaget min nød. 

 

Vi kan aldri tvinge noen til å være vennene våre. 

Det må være en form for gjensidig interesse

i det å vedlikeholde en relasjon.

 

Det som skjedde på videregående,

handlet ikke om at jeg ikke var “bra nok”. 

Like fullt er ikke slike scenarioer

så enkle å takle når man er 17-18 år,

og kanskje har følt seg som “Ensom Ulv”

i mange sammenhenger.

 

Det er vel ikke alltid så lett å se sånt klart

når man nærmer seg 58 heller?

Tryggheten i det å ha erfart

at enkelte venninneforhold har vart i veldig mange år,

gjør det imidlertid enklere å takle at noen vennskap avsluttes.

 

Kanskje går noen av de som har vært ganske nære venner

gradvis over til å bli “bekjente” i stedet?

(Eller motsatt!)

 

Tre individer i et kjæresteforhold

kan også bli temmelig komplisert…

Særlig hvis det er en som er “bindeleddet”

og de to andre ikke vet om hverandre!! 😉

 

Tre kan være et fint tall, også i relasjoner.

Tre mennesker kan utfylle hverandre.

Det vil si: 

Hvis de er bevisste på at de må unngå konkurranse

og sammenligning.

 

Noen ganger kan jeg lære mer av

å lytte til en samtale mellom to andre,

enn av å delta så veldig aktivt i dialogen.

 

At jeg ikke kommer så mye til orde,

betyr ikke at jeg blir holdt utenfor!

I stedet for å kjempe om plassen,

kan jeg finne min plass.

 

Det behøver ikke å være “Min faste plass”!

 

Tallet tre er mitt favoritt-tall!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Meg også som er født i mars måned. Ja, det å være utenfor noen ganger kan hver og en oppleve. Viktig å finne sin plass som du sier. Vi har jo hver sin rolle i alt.
      Ha en fin kveld.

    2. Ja, det er ingen god følelse å være utenfor i et treer -forhold, uansett alder eller konstellasjon. Av og til går det greit i en situasjon, men man liker ikke ha det sånn hele tiden. Men en liten avsporing: tallet tre, har du tenkt på om det er gutt eller jente? Når du sier ordet treere, hvilket kjønn har de? 😊 En liten assosiasjonslek jeg og søsters holder på med på ting 😂

    3. Fine funderinger som du kan det 😀 Jeg har vel kanskje aldri hatt noe sånt favoritt tall. Kanskje det har sammenheng med at det ikke er så mange venner som har fulgt meg på veien opp gjennom livet. Det har nok blitt mer og mer bekjentskaper etter som årene har gått. Hmm… nå fikk du meg jaggu til å spekulere på det også…. 😀

    4. God morgen 🙂
      Ja det å være tre er ikke alltid enkelt. Noen ganger fungerer det veldig bra – og andre tider ikke…. sånn er det bare…

      Favorittall? Hmmmmm har jeg det…. mine tall er jo 1 2 6 7 😀 Men åttetallet som lignet på briller…. det har jeg alltid likt 😀

      lag deg en fin dag 😀 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg