Trauste, Treige Totninger?

 

Totninger har ord på seg for å være litt trauste og treige.

 

Strengt tatt tror jeg vel at totninger

er like individuelle som andre “folkeslag”.

 

Bestevenninna mi er jo totning.

Jeg vil nok ikke gå så langt som til å si at hun er “Typisk Totning”

i form av at hun er utpreget “treig” eller “traust”.

 

Litt tilbakeholden, lugn og behagelig

er vel mer passende karakteristikker på henne.

 

“Treig” (eller “treg” som jeg sier) er noe jeg forbinder

med å være “tung” eller kjedelig.

Litt “sidræve'”, rett og slett!

 

I dag tok jeg siste etappe av min korte “Innlandsturné”.

 

Den etappen gikk til nettopp…

 

…Toten!

 

Jeg kjøpte bussbillett fra Brumunddal til Toten via Innlandsappen.

Det funket veldig fint, helt til jeg skulle skifte buss på Gjøvik.

Sjøl om billetten var gyldig, med god tidsmargin,

fikk jeg den ikke fram da jeg skulle scanne den inne på bussen.

 

Jeg ble litt fortvilet, for jeg visste at jeg hadde mitt på det tørre.

 

Da sa den røslige, trauste bussjåføren:

“Gå og sætt deg, du!”

 

Og så ble det ikke noe mer styr med det !

 

Tenk om jeg hadde sittet på en buss eller trikk i Oslo,

og kontrollørene plutselig hadde dukket opp?

Jeg er stygt redd for at jeg hadde fått ei klekkelig bot.

 

Ikke vet jeg om denne bussjåføren var “Ækte Totning”…

…men om han var det, så var han ikke bare “traust og treig”:

 

Han var skikkelig trivelig i tillegg!

 

Her smiler ei lettet kjerring bak maska! 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg