Test-eksperimentering

 

Jeg er nokså nysgjerrig av meg…

 

Jeg liker å forske litt…

…eksperimentere…

…prøve å finne ut av…

 

 

For ei uke siden merket jeg at det var en forkjølelse på gang.

 

Derfor testet jeg meg (omhyggelig) før jeg dro på jobb

de tre første dagene etter at symptomene meldte seg.

 

Alle tre testene var negative.

 

Så…da slo jeg meg til ro med at dette bare var en vanlig forkjølelse.

Jeg fartet stort sett rundt som vanlig.

I grunnen følte jeg meg ganske pigg;

bortsett fra at stemmen var rusten og nesa rant litt mer enn vanlig.

 

På torsdag, mens jeg satt på trikken, så jeg en plakat:

“Her får du gratis coronatester!”

Jeg hoppet derfor av på første stoppested

for å sikre meg et par av pakkene

som Oslo kommune delte ut.

 

Disse testene var av et annet merke enn de jeg hadde prøvd før.

Nysgjerrig som jeg jo er,

måtte jeg bare åpne den ene pakka og prøve en test…

…sånn for moro skyld…

 

Da det ble rød strek ved T-punktet,

trodde jeg med det samme at jeg hadde gjort noe feil.

Men…så ble det rød strek ved C-punktet også!

 

Jeg fant fort en logisk forklaring:

Selvfølgelig skyldtes dette

at jeg hadde tatt nesespray med menthol noen timer før.

Den stakkars testen klarte sikkert ikke å skille mellom Otrivin og Corona!

 

Da jeg ringte jobben og fortalte om mulig smitte,

hadde de liten tro på nesespray-teorien min…

 

Noen timer (og to tester) senere, var det bare å resignere:

Jeg prøvde en av de testene jeg har brukt før,

og til og med den var positiv:

 

Alle gode ting er tre…

 

 

Det er ikke så veldig moro å tenke på

at man har vært på farten rundt omkring…

…i nesten ei uke…

…med Coronasmitten sin…

 

Men…gjort er gjort…

…og jeg var i god tro.

 

Da jeg fikk summet meg, gjorde jeg et lite eksperiment:

Jeg stakk testpinnen bare i halsen.

Da ble resultatet negativt.

 

Så tok jeg en test kun i nesa.

Da ble det knall positivt igjen.

Under ett av testforsøkene brukte jeg en Q-tips i stedet for testpinnen i pakka.

Q-tipsen fungerte like bra.

Dessuten var det mindre ubehagelig,

for testpinnene i pakkene er så tynne, og kiler veldig i nesa.

(Ja, jeg brukte til sammen fem tester på en kveld.

Ikke særlig fornuftig, eller miljøvennlig,

men er man sjølutnevnt vitenskapskvinne, så er man!)

 

I dag fikk jeg lyst til å prøve enda et eksperiment:

Jeg ville nemlig sjekke om testen ble like positiv i dag som på torsdag.

 

Her ser du resultatet:

Det tok lenger tid før det kom strek ved T’en. Dessuten ble streken svakere.

 

Jeg tar det som et tegn på at mengden virus i min nese er på vei nedover,

og at jeg temmelig sikkert har hatt corona i ca ei uke.

 

Det betyr at frihetens time er nær!

Jeg har begynt å få tilbake luktesansen.

(Som jeg faktisk ikke mistet før på torsdag kveld.)

 

Rart hvor mye luktesansen betyr.

I ettermiddag har jeg nytt smaken av kyllingsalat…

“Æftaskaffen” smakte ikke lenger bare noe ubestemmelig beskt og rart.

 

I går kjente jeg ikke lukta av min sterkeste parfyme en gang, 

enda jeg sniffet og snuste iherdig på flasketuten!

 

Jammen var det bra at jeg hoppet av trikken og sikret meg tester.

Hvis ikke hadde jeg fortsatt vært lykkelig uvitende om at jeg har hatt corona…

 

Jeg er sikkert ikke den eneste som har stolt på testene.

 

Nå skal de resterende testene få ligge i fred i pakka…

…i alle fall for ei stund…

 

Jeg håper virkelig at jeg har oppnådd en viss immunitet 

ved hjelp av tre Moderna-doser…

…pluss en runde med ekte smitte!

 

Faktisk ble jeg mye mer akutt sjaber av vaksinene enn av smitten,

(sjøl om det bare varte et drøyt døgn)

men kanskje kan jeg takke nettopp vaksinene for at det ble slik?

 

Det vil jeg aldri få noe sikkert svar på…

 

 

 

11 kommentarer
      1. Det henger litt i, men jeg har jo ikke vært særlig sjuk. Jeg har hørt om flere som har opplevd det samme: At testene ikke har slått ut før det har gått flere dager. Så…man kan tydeligvis ikke stole blindt på dem.

    1. Det er ikke noe poeng å teste seg sånn vi ed NESTEN slutt (etter en uke, eller 2) for testen KAN nemlig vise positiv i lang tid etterpå når man har hatt, uten å være smittsom. Fordi man har hatt sykdommen. Så etter 4-6 dager kan man regnes som ikke smittsom uten test. God bedring ❤️

      1. Jeg er klar over det. Testen jeg tok på lørdag var bare for å se om det var “på hell”, altså at jeg trolig hadde hatt det i nesten ei uke da jeg fikk den første positive testen.

    2. Godt du testet deg så mange ganger da… man kan bli litt forvirret av de testene…
      Men du har ikke tatt PCR test? Det er den som til slutt er den som dokumenterer at du har korona…tar 1-3 dager å få svar…
      God bedring til deg Kari 🙂 klem

      1. Takk! Nå er jeg nesten frisk. 🙂 Jeg vil ikke belaste helsevesenet med å ta en PCR-test. Så mange positive hjemmetester levner vel ingen tvil om at jeg har vært smittet.

    3. Ja, sånn er det. Vi aner jo ikke om vi smitter andre. Niesa mi hadde det som deg. Hun hadde vondt i halsen, testet og var negativ, men da hun begynte å bli bedre, da var testen positiv. Ikke lett dette her, men vi blir jo ikke så syke. Ja, jeg tror det har med vaksinen å gjøre. Glad du er i grei form. God bedring til deg.

      1. Kanskje du har tatt flere tester nå? Jeg er jo beviset på at man kan teste seg flere ganger uten å få utslag i starten. Det var bare tilfeldig at jeg testet meg så langt ut i forløpet. Håper du blir fort frisk igjen uansett om du har korona eller ei. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg