Tenker du på Tarot som Skummel Spådomskunst?

 

Eller…

…kanskje som noe som er for sånne småskrullete, spirituelle folk

som lar seg styre av overtro?

 

Tarot-kortstokken er satt sammen av Den Lille Arkana og Den Store Arkana. 

Arkana kommer av det latinske ordet “arcane”,

som betyr “hemmelighet, mysterie eller Det skjulte.”

 

“Den Lille Arkana” belyser hva som skjer i våre liv,

altså situasjoner vi møter på vår vei.

Den Store Arkana viser oss hvorfor det skjer,

og er altså årsaksgivende,

mens den Den Lille Arkana viser hvordan.

(Sitat fra veiledningsheftet som følger med kortene.)

 

 

 

I veiledningsheftet til “Rider Waite Tarot”, skriver Vibeke Behrens, blant annet, dette:

“Vi på Lille Arkana ønsker å fokusere på tarot som et verktøy til selvutvikling, og går litt bort fra den tradisjonelle oppfatningen av tarot som et spådomsverktøy. Kortene kan ta deg med på en reise inn i ditt liv, både fortid og nåtid , og belyse det som skjer fra flere synsvinkler. Når det gjelder framtida, kan kortene vise deg hvordan du best kan nå dine mål, forvalte dine ressurser og hvilke utfordringer du kan møte på din vei. Dette vil gjøre deg mer bevisst og rustet til det som måtte dukke opp.

Flere og flere begynner å se sammenhengen mellom de energier vi sender ut, og det som reflekteres tilbake til våre liv. Universet er upartisk og det er også tarotkortene. Kortene speiler og tydeliggjør vårt indre og ytre univers. Livets magi, og det guddommelige aspektet av situasjonen vi befinner oss i, vil vise seg i kortene du trekker. Gjennom prinsippet “likt tiltrekker likt” vil du alltid trekke det kortet som kan gi deg den innsikten du trenger i enhver situasjon.”

 

Jeg trekker ofte kort for meg sjøl.

Stadig lar jeg meg forbløffe over

hvor godt det stemmer i den situasjonen jeg står i,

enten jeg liker det eller ei.

 

Kortene hjelper meg ofte til å bli mer bevisst min egen rolle i “dramaene” jeg står i.

(Særlig i de tilfellene der jeg går i offerrolle,

og synes at “De Andre” burde skjerpe seg! 😉 )

 

I dag trakk jeg disse kortene:

 

I veiledningsheftet står det følgende om dem:

 

Jordesset: (Fra “Den Lille Arkana”)

  • Noe du har ønsket lenge begynner å ta form.
  • motta en sum penger
  • ha god jordkontakt
  • bevege seg mot suksess i det verdslige liv og samtidig være i harmoni
  • et signal om å ta vare på kroppen og dens behov
  • begynne på diett og kjenne deg motivert til det
  • stabilitet i forhold til omgivelser
  • bruke egne evner til å oppnå resultater
  • bruke tankene til å skape det liv vi ønsker
  • ha tillit og tro på egne evner og muligheter
  • leve i pakt med naturen
  • tilgi oss selv de feil vi har begått
  • riktig tid for å sette i gang et prosjekt som har store muligheter til økonomisk avkastning
  • motta en gave det er viktig å verdsette

 

Luftknekten: (Hoffkort fra Den Lille Arkana)

  • Dette er en person som har gode lederegenskaper.
  • prøver å utnytte sitt talent etter beste evne
  • er flink til å tenke intuitivt
  • kan være dominerende
  • ønsker å leve opp til idealet “å være flink nok”
  • bruker alle ressurser til å få fram progresjon og utvikling
  • trenger tid til å reflektere over livet
  • ønsker å få fram det beste i andre
  • liker å ha mange prosjekter gående på samme tid
  • kan oppleves som inkonsekvent
  • ønsker å bringe fred der det er konflikter
  • kan ha en litt forutsigelig kreativitet
  • noen ganger går for fort fram til at andre klarer å følge med
  • er en tilhenger av opplyste ideer og og filosofer
  • kan være utålmodig
  • er ærlig og rett på sak i sin måte å kommunisere på
  • noen ganger kan føle seg overveldet og utmattet når det blir for mange ting som skjer på en gang
  • er tapper og har stor kapasitet til å tåle motgang
  • er generelt opptatt av kommunikasjon på alle plan

(Jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen, “på godt og vondt”.

Likevel behøver jeg ikke å tolke kortet dithen

at dette er en beskrivelse av meg som person, sånn rent generelt.

Det kan like mye være meg som person i en bestemt situasjon)

 

 

Styrke:  (Fra Den Store Arkana)

  • Hva føler du, frykt eller kjærlighet?
  • forstå at kjærlighet er den største styrke et menneske kan ha
  • mot (være tapper)
  • en enhetlig balanse mellom følelser og intellekt
  • selvdisiplin
  • kontroll av lavere instinkter
  • finne sin kraft
  • en som tar ledelse og er godt egnet til det
  • overkomme frykt
  • forstå årsaken til egen fobier
  • ha tillit til gudommelige krefter
  • utrykke kreativitet (som et speilbilde av indre styrke)
  • en velutviklet selvfølelse
  • kjærlighet til dyr
  • møte utfordringer som livet gir – de er gaver og muligheter

 

I videoen under snakker jeg litt om mitt forhold til tarotkort og orakelkort.

Dessuten viser jeg hvor ulikt to Tarot-kortstokker kan fremstå.

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg