Strykkarakter…og på nullpunktet?

 

Dommen har falt…

Jeg har gått gjennom manus- utkastet mitt sammen med lærer Joachim…

Han sier mye av det jeg sjøl nettopp har innsett:

Mitt manus er en litt langtekkelig historie…

..et slags Eventyr frå Dalom…

Litt “sidræve” og treigt!

(Nei, Joachim bruker ikke de ordene…

…de er mine egne.)

For: Jeg ser at dette er ikke standup…

…det kan mer beskrives som en salig miks av Alf Prøysen og Kjell Aukrust!

(Igjen : MINE ord)

Joachim setter et merke ved de sekvensene han synes er gode…

…de som har potensiale

De er ikke så mange…

…,men det er i alle fall noe å jobbe videre med!

Rett etter at jeg har fått en gjennomgang av manuset….

…er jeg glad for en ting…

At jeg IKKE har vært “flink pike” og lært meg teksten utenat…

…for det hadde vært mye bortkastet energi!

 

Etter gjennomgangen (Som foregår i et rom i andre etasje i Josefines vertshus) er det tid for å forflytte seg ned til 1. etasje for å se på kveldens standup-show:

Sammen med meg sitter disse to GROMjentene!!

Oda fra Hamar…nå bosatt i Oslo på sjette året…

Johanna fra Frankrike….

 

Begge disse jentene skal også stå på scenen på mandag!

 

Egentlig så er det å bli kjent med de andre nykommerne nesten den største bonusen ved dette!

En gjeng amatører…

…som tar spranget ut på scenen…

…sprenger grenser og utvider komfortsonen…

…langt utover smertegrensen!

 

Det er fem komikere som står på Josefine scenen nå i kveld…

Fire av dem er menn…

…altså kun en kvinne…

Den ene mannen er engelsk:

Ut fra reaksjonene i salen skjønner jeg at han er ganske  morsom…

…men jeg mister veldig mange av poengene…

Rett og slett fordi engelskkunnskapene mine er for dårlige.

Når det går fort unna, og det er mange raske skifter, klarer jeg ikke helt å henge med…

Jeg mister nyansene.

Så kan jeg jo LATE som at jeg får med meg poengene…

…le der de ANDRE ler…

…for å vise at jeg er skikkelig “intellektuell”, urban, språkmektig og “oppdatert” på alle vis…

Men :  Jeg er i alle fall såpass trygg på meg sjøl at jeg ikke orker å gjøre DET.

I stedet observerer jeg kroppspråk og mimikk…

Dette er en krevende idrettsgren…

…både maraton og sprint på en gang!

 

Lærer Joachim er siste mann ut;

Han kan faget!

Han er rask i replikken, poengene hagler…og publikum ler…

 

Proff …og med lang erfaring…

…men…

…det er NÅ jeg innser det fullt ut:

Jeg er nemlig tilbake der jeg var…

…da jeg nylig delte en video med noen tanker om hva humor er:

 

Humor er individuelt!

Jeg ler ikke så mye av Joachim .

Faktisk så ler jeg knapt nok i det hele tatt!

 

Jeg får satt ting i perspektiv:

Visst skal jeg lytte til rådene jeg fikk av min mentor…

…men jeg må uansett finne MITT uttrykk!

Jeg må beholde min egenart og mitt særpreg…

…sjøl om det kanskje betyr litt færre “Punchlines” under opptredenen.

 

Hva føles naturlig for MEG???

Hvis jeg ikke mestrer DEN  biten…

…så blir det i hvert fall ikke morsomt!

 

 

 

13 kommentarer
    1. Du har jo mye humor i dine blogginnlegg. Selv den med NAV er jo egentlig helt fantastisk og kan brukes på en scene. Det er jo det som er deg..jeg lo godt da du skrev at du ikke flyttet til Oslo for å søke jobb i Finnmark. Typisk NAV-krav.:) Det er så mye å bygge på, fortelle , fra ditt liv, din hverdag.

    2. Det der er nok ikke en enkel affære… men du skriver jo så veldig morsomt – som oftest hylende morsomt. Vær deg sjøl, og GØNN på! Klemmer <3

    3. Hei på deg!

      Det er riktig tenkt av deg tror jeg, Kari 😀 Hva som er riktig for deg! Jeg skulle vært der ja………… men jeg vet du klarer deg igjennom – og det blir også latter!!! 😀 Krysser fingre og sender klem

    4. jeg viste klippet ditt til mannen min i går og når jeg hørte det for andre gang greidde jeg ikke å holde meg,jeg lo så tårene trilla :=) så jeg er iallefall fan av deg hi hi ,så håper jeg du finner det rette manus etterhvert

    5. Tror du har helt rett, finn ditt uttrykk Kari <3 Hva får deg til å le? Det er det som gjelder, bonus er det om andre ler av de samme tingene. Jeg har det litt sånn jeg også. Jeg skriver låter og fremfører. Om jeg ikke tror på det jeg leverer gjør i alle fall ingen andre det. Ha en super dag, jeg tror på deg <3 Godklæmme

    6. Viktig at du er deg! Du har skrevet masse morsomt på bloggen om alt mulig rart, du vet jeg har laget blogg – anbefalinger gang på gang om deg, og det er ikke for ingenting 😂Ingen jeg har ledd SÅ mye av som deg på blogg 😂Kjør på med ditt 😊

    7. Det skal noe til å stille seg på en scene og være morsom. Det hadde ikke jeg klart 🙂 Men det er som du nevner på slutten, man må ha sin egen vri på ting. Det er jo en litt personlig sak, rett og slett.
      Jeg ønsker deg lykke til, og heier på deg ♥

    8. Du må finne ut hva som er rett for deg! Vi ler ikke av det samme (heldigvis) og jeg synes jeg ser og hører kombinasjonen av Prøysen og Aukrust. Men det er vel sånn at det må øvelse til, og om ikke alle ler første gangen så ler nok flere og flere etter hver ny opptreden får jeg håpe 🙂

    9. Dette mestrer du. Det blir som kritikerene som bedømmer teater og musikk. De triller terninger og sier EN, men så fylles lokalet av sånne som meg, og vi sier SEKS! Vær deg selv og lykke til. I helga spilte vi cd`n din hos moderen. Mamsen og søstrene mente du var like god som Prøysen og Kirsten Langbo, så det så!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg