Støvfjerning med Strutsefjær?(Om bruk av animalske produkter)

 

Det er kjedelig å tørke støv…

Det fungerer liksom så dårlig med den fuktige kluten. Støvet har en tendens til å legge seg i gjenstridige striper i vinduskarmer og hyller.

Nylig bestemte jeg meg for at det var på tide å anskaffe noe som var mer effektivt i kampen mot hybelkaninene.

Derfor gikk jeg inn på nettet for å sjekke utvalget.

 

I nettbutikken til en av de kjente kjedene fant jeg en støvkost som var laget av…

…strutsefjær!

Strutsemoppen hadde fått høy score av anmelderne.

Men:

I forbindelse med at jeg leste anmeldelsene som sto under produktet, så jeg også at flere hadde skrevet at dette var et resultat av grovt dyreplageri.

Det sto at fjærene hadde blitt nappet ut fra levende struts, og at dette nærmest kunne sammenlignes med å få revet ut neglene.

Butikkjeden hadde gitt “svar på tiltale”:

Dette dreide seg om fjær som var nappet ut fra slakt, altså fra død fugl.

 

Jeg valgte å stole på det siste, og gikk sporenstreks til anskaffelse av støvfjerner laget av strutsefjær.

Foreløpig har jeg ikke prøvd ut hvordan den funker, men det blir nok minst en omgang med støvfjerning før jul.

 

Jeg er ingen innbitt motstander av å spise kjøtt, eller bruke andre produkter som kommer fra dyr.

Det har vel vi mennesker gjort så lenge vi har eksistert?

Vi tilhører vel den delen av næringskjeden som kalles “rovdyr”, gjør vi ikke?

 

Visst har det skjedd mye som langt fra er akseptabelt når det kommer til dyrehold!

Rovdyrene som lever i naturen er heller ikke spesielt skånsomme når de dreper sitt bytte. Jeg er glad i katter, og har hatt flere, men jeg likte ikke pusene mine, når de lekte seg med maten før de ga den det endelige nådestøtet.

Vi mennesker burde vite bedre…

…og behandle dyrene med respekt!

 

Jeg spiser relativt lite kjøttmat. 

Jeg bruker mye grønnsaker, frukt og korn. Dessuten, bønner, linser og plantebasert mjølk.

Meieriprodukter og egg bruker jeg også en del av, uten å skjemmes av den grunn.

 

Slik ser det ut i matskapet mitt…

 

I hylla over er det en boks med tunfisk.

Det er det eneste animalske produktet som er å oppdrive i mitt matskap.

I kjøleskapet er det noe annet, men også der er det overvekt av planteføde.

Jeg kjøper ikke nødvendigvis de billigste råvarene. Særlig ikke når det gjelder de animalske produktene. Jeg tenker at det er verdt å betale litt mer dersom det kan bidra til at dyrene får et bedre liv.

 

Noen velger å leve kun på planteføde. Jeg har full respekt for det, så lenge de som gjør det aksepterer at andre velger noe annet.

 

Vi har aldri noen garanti for at produkter vi kjøper ikke har medført lidelse for dyr.

Jeg tenker blant annet på kosmetikk.

 

Vi kan rope høyt om at dyr ikke må brukes i forskning…

…samtidig som vi “forlanger” at vitenskapen skal finne ut måter å helbrede alle sykdommene våre på.

Mange av behandlingsmetodene som blir brukt, for eksempel når det gjelder kreft, har jo vært prøvd ut på såkalte “forsøksdyr”. Det er ikke til å komme forbi at denne typen forskning må medføre en del ubehag for dyrene.

 

Så…jeg tenker at å lage støvkoster av fjær fra strutseslakt er nokså harmløst i denne sammenhengen…

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Dessverre så stemmer det svært sjelden det butikkene sier om slike ting. De vil jo bare selge. Har de lagt frem noe faktisk dokumentasjon? Dyreting som kommer fra Kina innbefatter i 99,99 prosent av tilfellene skikkelig dyreplageri. Falske dokumenter på hvor bra dyrene har det er like falskt som alt annet som kommer fra det landet.

      1. Det står “Made in Belgium” på den støvmoppen jeg kjøpte. Om det er en garanti for at strutsen har hatt det bra, vet jeg jo ikke. Grunnen til at det er så mye “made in China” er jo fordi det er billig å få produsert det der. Varer produsert i Norge blir dyre fordi vi har en helt annen levestandard. Merkelig dette: Når prisene på enkelte varer dumpes i matbutikkene er det “blåst” etter kort tid. Nordmenn sikrer seg og hamstrer,sjøl om de færreste av min generasjon (og yngre) som er født og oppvokst her har opplevd alvorlig matmangel.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg