Spisevinduer og hotellfrokoster

 

Det er fint å ha “vindusplass” når en skal spise.

Dette er spisebordet mitt.

 

Jeg er så heldig at jeg har vindusplass.

 

Ofte sitter jeg imidlertid i IKEA-sofaen min,

med bena oppunder meg, mens jeg spiser.

Bordet blir bare brukt når jeg har laget meg litt ekstra god mat,

eller når jeg har gjester.

 

Det siste året har det vært sørgelig lite av det siste…

 

Kan et vindu ved et spisebord kalles et “spisevindu”?

 

Vel…

Utrykket “spisevindu” betyr jo at man spiser innenfor et avgrenset tidsrom.

Jeg vet ikke om jeg synes det er en god betegnelse.

 

Mitt “spisevindu” er som regel innenfor åtte timer.

Siden jeg begynte med det kostholdet jeg (for det meste) holder meg til nå,

spiser jeg gjerne første måltid rundt kl 12 og det siste rundt kl 20.

 

Det fungerer fint for meg.

Det er ikke slik at jeg følger det slavisk.

Når jeg er hjemme alene, gjør jeg akkurat som det passer meg.

På “bortebane” må jeg gjerne tilpasse meg litt til omgivelsene.

 

Da Frodith og jeg bodde på hotell i Bergen, (for et par uker siden)

fikk vi tildelt frokosttid kl 8.15.

(Hotellene gjør det slik for å unngå at det blir stappfullt i matsalen

nå som det er ekstra smitthensyn å ta.)

 

Den ene morgenen spiste jeg frokost kl 8.15.

De to andre morgenene gjorde jeg en liten vri:

Jeg holdt Frodith med selskap ved bordet,

men jeg drakk bare kaffe og sitronvann.

 

Maten jeg hadde forsynt meg med,

skyflet jeg elegant(?) ned i medbragte lynlåsposer.

Deretter puttet jeg posene diskret ned i veska!

 

Omtrent slik… Egg og skinke i en pose og grønnfor i en annen.

(I tillegg spiste jeg ei skive av mitt hjemmebakte, medbragte nøttebrød.)

 

Det var sjølsagt ikke lov å smøre niste uten å betale for det,

men jeg spiste jo ikke noe til frokost!

 

Vi hadde ikke kjøleskap på rommet,

så jeg måtte spise opp maten løpet av et par timer.

Likevel syntes jeg det var en grei måte å løse “spisevindu”- opplegget på!

 

Frodithen er veldig raus overfor andres “rariteter”.

Det er jo hyggelig å spise god mat sammen,

men det spilte ikke så stor rolle for henne at jeg bare “drakk ved bordet”.

 

Om ettermiddagene/kveldene gikk vi selvfølgelig ut

og spiste middag sammen på orn’tli !

 

Da fikk vi selskap av Kjersti også!

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg må ha frokost når jeg står opp, og om været tillater det blir den inntatt på verandaen. Det beste jeg veit er å spise utendørs.

      1. Ja, mange synes frokosten er det viktigste måltidet. Jeg har aldri vært noe “matfrisk” m morgenen: Om ettermiddagen og kvelden derimot…Spisevindu kan også gjøres slik at man spiser tidlig frokost og dropper mat etter f. eks kl 17. Veldig store, sene måltider funker ikke for meg heller, så jeg pleier ikke spise etter kl 20. Til det første og det andre måltidet spiser jeg godt, og så et litt mindre måltid til kvelds. 🙂

      1. Ja, det kan godt hende. 🙂 Det er i alle fall enklere enn å veie mat og telle kalorier. I tillegg spiser jeg veldig lite sukker og kornprodukter. Karbohydrater får jeg mest gjennom grønnsaker og frukt. 🙂

    2. Ja vi har alle våre vaner😊
      Jeg MÅ ha frokost når jeg står opp. Og der er som regel før 08.00 😊 jeg spiser havregryn hver morgen med unntak av og til 😊

      1. Jeg har jo aldri vært noe frokostmenneske, men jeg har kvittet meg med noen overbevisninger underveis. Blant annet at jeg trodde jeg “måtte” spise hver tredje time i våken tilstand. Nå holder jeg fint i fire timer, fordi maten jeg spiser metter lenge. Småspising, og å “putte noe i munnen i full fart” er jeg også blitt bevisst på å (stort sett) la være. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg