Skippertaksmenneske og Sektor-rydding.

 

Jeg har stort sett vært slik…

…at når jeg først skal rydde, så er det liksom ikke måte på!

Jeg sjauer og styrer til jeg nesten stuper.

Et skikkelig “Skippertaks-menneske”!

 

Så har det blitt til at det har hopet seg opp mellom slaga…

..og da gruer jeg meg veldig til å sette i gang igjen.

Jeg vet jo at jeg har en tendens til å bli nesten manisk når jeg først er i farta.

 

Denne “Alt eller intet”- tenkningen har slett ikke gavnet meg.

Visst har jeg fått rufset opp skikkelig i blant, både med oppussing og rydding, men det har kostet litt for mye krefter.

Jeg har ikke klart å stoppe i tide…

…ta pauser og si til meg sjøl:

“Nå holder det for ei stund, nyt det du har fått gjort!”

Da kan det fort ende med betente skuldre og stiv nakke!

 

Nå øver jeg på det jeg vil kalle “Sektor – rydding”.

Det vil for eksempel si at jeg ikke “må” rydde i hele klesskapet i løpet av en dag.

Jeg kan ta ei hylle nå og ei hylle da i stedet.

Jeg trenger faktisk ikke å vaske og rydde i alle kjøkkenskapene i løpet av en dag heller.

 

Før jeg dro på jobb i dag (har jobbet ettermiddag/kveld), ryddet jeg i sokkeskuffen.

Jeg kvittet meg med enslig-sokker, “slappe i strikken”- sokker og sokker med begynnende hull.

 

Dessuten ryddet jeg i ett av kjøkkenskapene.

Det ble åtte stettglass i minus i dag. 

De har sjelden vært i bruk, fordi de var så store og samtidig så skjøre.

Å vaske dem i oppvaskmaskina tok jeg ikke sjansen på.

 

Dette var noen billige glass som jeg kjøpte for mange år siden.

Derfor var det med nokså lett hjerte jeg kvittet meg med dem, sjøl om de var hele.

 

Ingen fare, jeg har fortsatt mer enn nok av glass!

 

Sokker har jeg fortsatt også nok av…

 

3 kommentarer
    1. Sektor-rydding… den likte jeg! Jeg har også tendens til å ta av når jeg rydder, og da blir jeg sååå sliten! Takk for tipset – god klem <3

    2. Nå har jeg lest igjennom mange av innlegga dine. Orker ikke kommenter alle, så det blir litt felleskommentar her. Det du skriver om her har jeg funnet ut er veldig lurt. For første gang i dag skiftet jeg kun på senga, og tørket lett støv. Venter med i morra til å støvsuge gulvet. Tror jeg skal bli enda flinkere til å dele opp slik du gjør også. Er mye bedre på det enn før, for jeg orker ikke lenger sånn sjauing. Du høres ut som sånn jeg holdt på før.
      Da skulle ihvertfall alle kjøkkenskapa vaskes, og helst bake brød ved siden av etc. etc. Men da var jeg ung og i bedre form, det går ikke lenger.
      Mange herlige innlegg, og du skriver artig. Fint bilde med lyspæra 😉 10 sek er lite. Har prøvd det selv når jeg bader. Blir mange nesten badebilder da 😉 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg