Sjølklipp: Omtrent like langt på begge sider…

 

I forrige uke fant jeg ut at det var tid for å flikke litt på fasaden.

Mitt fjonete, tynne hår begynte nemlig å bli rimelig flisete og slitt.

 

Hos frisøren har jeg ikke vært siden i januar 2020.

Ei venninne hjalp meg med å “ta tuppene” utpå sensommeren.

Da var smittetallene fortsatt såpass lave

at vi tok sjansen på 5 minutter

med “nærkontakt av andre grad”.

 

Før den tid, hadde jeg klipt meg sjøl…

…et par ganger.

 

Med vekslende hell…

…vil jeg vel si…

 

Siden august har altså håret mitt fått gro.

 

Helt til jeg, omsider, tok beslutningen om

at en skjev klipp…

…var bedre enn ingen klipp.

 

“Frisersalongen” min…

 

Fram med saksa, tunga rett i munnen…

 

Jeg sto foran speilet,

tok en og en “tust” , tvinnet den mellom fingrende og klipte.

Så prøvde jeg å klippe omtrent like mye

av hver “tust” rundt hele topplokket.

 

Utstyrt med håndspeil sto jeg deretter

med ryggen mot det store speilet.

Dette i håp om å observere hårstrå

som hadde klart å unnslippe første runde med saksa.

Alle fjoner som hang mer enn to cm nedenfor resten av håret

ble det gjort kort prosess med.

(I dobbel forstand.)

 

Til slutt gjorde jeg sånn som frisørene gjør:

Jeg dro i håret på begge sider,

for å kjenne etter om det “glapp” omtrent på likt.

Det kjentes faktisk veldig bra ut!

 

 

Dette er definitivt min (hittil) mest vellykkede sjølklipp!

 

Jeg har ikke bestemt meg for

hvor mye jeg skal ta meg betalt ennå.

Jeg fortjener utvilsomt et høyere honorar nå

enn de to første gangene!

 

Noen svenneprøve i sjølklipp er jeg nok ikke klar for,

men jeg kan vel kalle meg “langtkommen lærling”?

 

Heldigvis sluttet jeg å bleke håret for flere år siden.

Jeg innser at “sjølstriping” hadde blitt

for avansert og tålmodighetskrevende for meg.

At jeg har min naturlige hårfarge,

har også medført

at jeg har sluppet unna problemet

med den mye omtalte “midtrabatten”.

 

Jeg er opprinnelig lys blond.

Nåværende hårfarge kan best beskrives som…

…”blass”…

Antagelig blir den gradvis mer og mer grå,

og det skal den få lov til å bli…

…uten noen for justering.

 

 

Når jeg (og mange flere med meg) er ferdig vaksinert,

er det ikke frisørbesøk som står øverst på lista mi…

 

Her er min “Topp Tre på Prioriteringslista”:

 

Bestille time hos min faste tannlege på Hamar.

(Hadde aldri trodd at jeg skulle sette det øverst på ei liste noen gang,

men jeg skulle ha vært hos tannlegen i august.

Dessuten har det gått et lite skall av ei jeksel.)

 

Bestille synstest hos optiker i Brumunddal.

(Han er dyktig, og jeg liker ikke å gå til “fremmede” hvis jeg ikke må!)

Jeg har hatt samme brillestyrke siden 2017.

Det merkes!

 

Gå til Elkjøp (eller kanskje til og med ta trikken!!)

og få fikset skriveren min.

(Her får Oslo duge. Jeg er fornøyd med Elkjøp i Torggata.)

 

Ellers er det jo sjølsagt det

å kunne være litt mer sosial igjen…

…men her må det nok skje en gradvis tilvenning:

Fra nærmest Fullstendig Folkesky…

…til litt mer Frisinnet og “Friendly”…

 

 

 

11 kommentarer
    1. Jeg ser hvor forskjellig vi lever, innenfor samme landet. Med covid og det hele. Alt på grunn av at smittetrykket er så forskjellig. Jeg har vært hos frisøren 2 ganger på den tiden. Og skal snart gå igjen. Men så kjenner jeg jo frisøren min godt da, har kjent henne siden den dagen hun ble født. Og moren hennes er en av mine beste venninner, og vi treffes en gang i uken. Hun er en av mine valgte nærkontakter, moren til frisøren min altså 😉
      Det blir bra når du er ferdig vaksinert, og kan begynne å leve litt mer utenfor den lille boblen som til nå har vært din hverdag.
      Og så må jeg jo si at jeg er skikkelig imponert over hårklippen din ♥ Øvelse gjør mester, det er det ingen tvil om. Du er knallflink jo ♥
      Selv skal jeg vaksineres nå i uken som kommer. Er veldig spent på akkurat det. Men ser frem til å få det overstått 🙂
      Håper du har en fin helg ♥

      1. Ja, det er store forskjeller ift hvor man bor, men de fleste har jo fått merke det på en eller flere måter. Jeg synes det er godt å vite at jeg har fått den første dosen, men jeg er like forsiktig som jeg har vært. Det er først når flertallet er vaksinert at det begynner å monne. Jeg håper og tror at vaksinering er et viktig skritt på veien ut av dette.

    2. fin på håret du ,jeg har klippet luggen min selv i dag :=) ikke for att jeg må for her er frisørane åpne ,mest for å spare 700 kr som det koster uansett hvor lite dei klipper :=)
      Får håpe Oslofolket snart får bedre dager ,her jeg bor har jeg merket lite til hele koronaen ,så det er store forskjeller i landet vårt

      1. Takk! :)Ja, 700 kr er mye for å få klippet luggen. Jeg har “spart” en del penger på grunn av pandemien. Ingen fornøyelser, reiser, ikke månedskort på buss/trikk. Knapt nok kjøp av nye klær. Jeg handler inn litt ekstra gode råvarer og lager meg god og sunn mat. Det er min “kompensasjon” for tida. Det gjør ikke noe om en må lære seg å leve litt enklere enn vanlig, men det må jo være en form for sirkulasjon og “Byttehandel”. Ellers stopper jo det meste opp etter hvert.

    3. God morgen 🙂

      Det går fint å klippe tuppene selv av og til…. men det er lenge siden jeg har gjort det. Jeg har vært til frisøren to ganger gjennom denne koronatiden… litt etterstriping og klipp av tupper… for med langt hår er man ikke SÅ avhengig av en frisyre 🙂
      Det er svindyrt… men prøver ikke gjøre det FOR ofte… men jeg er nok avhengig av denne etterstripingen – men snart går vel stripingen av seg selv?? hehehe når de gråe håra mine tar over 😀

      Lag deg en fin fin dag i dag!

      1. Du har jo masse krøller, så det synes ikke godt om det blir litt ujevnt. Jeg vil ikke farge mer. Det tærer for mye på det skjøre håret mitt. 🙂

    4. Gratulerer som egen frisør. Jeg klipper ofte håret mitt foran:)
      Jeg klipper også min man sin:)
      Vi sparer mye penger til frisør:)
      Ellers tannlegen har jeg nettopp vært og det var null hull heldigvis.
      Øyeklinniken har jeg vært sist fredag.
      Lykke til med deg:)

      1. Ja, det er mange penger spart på å klippe sjøl, men jeg tror frisørene overlever uansett. De aller fleste er veldig nøye på dette med håret. 🙂

    5. Så flink du er – jeg hadde jo aldri tort…..! Er skikkelig dårlig til å være frisør – både på meg sjøl og andre! Her blei det bare langt hår da alt var helt nedstengt i fjor – etter det har jeg klippet meg som vanlig! Stor forskjell på steder nå i korona-alderen……. du er flink til å fikse og ordne! Klem <3

      1. Du har jo tjukt hår med god fall, så det hadde sikkert gått bra om frisørene hadde stengt ned i Larvik. Da hadde du bare kunnet bruke tuste-metoden du også! 😉

    6. Henger meg på Margrethe her…
      Jeg hadde trengt sårt å gå til frisør nå og helst med en gang, men jeg blir ikke enig med meg selv om hvordan jeg vil ha det, så venter litt til…:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg