Sjarmert av Selgere

 

Vanligvis skygger jeg unna selgere.

I hvert fall telefonselgere, eller folk som stopper meg på gata,

i den hensikt å få meg til å tegne ett eller annet abonnement.

 

På formiddagen i dag ringte det på døra mi.

Når det er “inne-ringeklokka” (altså ikke den ved hovedinngangen)

vet jeg at det høyst sannsynlig er noen som bor i blokka her.

Da jeg tittet gjennom det vesle hullet i døra,

skimtet jeg noen små frøkner som jeg syntes jeg dro kjensel på.

 

“Vi selger ting for å samle penger til folk i Ukraina!”

“Å er det døkk sæl førr no’?”.

“Det er mest sånne “barneting” da. Du kan få se.

Vi har dem her i kofferten!”

 

“Je har dessverre itte kontanter…”

(Jeg har nesten aldri det!)

“Vi har Vipps!”

(Er det noen sak?)

 

 

Et lite, pent brukt handlenett med “pongponger” ble det på meg i dag…

Selgerne var ikke storforlangende (25 kr.)  så jeg prøvde ikke å prute…

Jeg synes imidlertid det var viktig at prisen

sto noenlunde i forhold til varen som ble solgt,

sjøl om pengene skulle gå til et godt formål. 

 

Jentene oppførte seg så høflig og profesjonelt at jeg smeltet helt…

For min del er det avgjørende hvis jeg skal handle noe…

…uansett hva det gjelder.

 

 

13 kommentarer

Siste innlegg