“Så flink du er!”

 

Tenk deg at du nettopp har satt deg inn i en drosje…

Du strever litt med å få på sikkerhetsbeltet…

…fordi musklene dine ikke er helt samarbeidsvillige…

…men du klarer det relativt raskt likevel.

“Så flink du er!” ,sier drosjesjåføren.

 

Dette, og lignende episoder, har du opplevd utallige ganger gjennom livet…

 

Visst er det godt ment…

…så absolutt!!

Men…

…det at et menneske har noen utfordringer, i form av litt ukontrollerte bevegelser og noe utydelig tale…

…er ikke ensbetydende med at vedkommende er utviklingshemmet!

 

De siste månedene har jeg vært vitne til dette “fenomenet” på nært hold flere ganger.

I begynnelsen sa jeg gjerne: “Men det er jo godt ment, da!”

Jeg sier ikke det særlig ofte lenger…

For jeg skjønner at frustrasjonen kan ta litt overhånd, når dette (eller tilsvarende episoder) skjer nesten hver eneste dag!

 

Det er så fort gjort…

Jeg har også gått i den grøfta, på ulike måter!

 

Jeg tenker at vi ikke trenger å “pjatte” med noen!

Heller ikke med barn…

…eller personer som er utviklingshemmede.

 

Også personer som har nådd en viss alder kan oppleve lignende uttalelser:

“Næmmen!? Kjører du fortsatt bil?”

“Jøss, klarer du å skrive tekstmeldinger?”

 

Nei, det er ikke så vanlig at 90-åringer kjører bil og sender tekstmeldinger…

…men det er ingen selvfølge at de ikke er i stand til det heller.

 

Ingen av oss har noen garanti for at vi vil kunne opprettholde en alminnelig, god fysikk hele livet.

Jeg ville ha syntes det var temmelig frustrerende dersom folk begynte å snakke til meg som om jeg var et lite barn, fordi de fysiske funksjonene mine ikke lenger var såkalt “normale”.

 

Trolig ikke…

Jeg har i alle fall aldri opplevd det!

 

3 kommentarer
    1. Ja, det er ikke SYND på folk som er utviklingshemmet, fysisk eller psykisk, eller har et syndrom de er født med. Det er viktig å behandle alle med likeverd, det betyr mulighet til å delta på lik linje med andre. Å synes synd på dem, eller behandle dem som barn gir ikke følelsen av likeverd.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg