Rottentotter og andre Røvere…

 

Frodithen hadde nylig en aldri så liten skrekkopplevelse…

Hun observerte nemlig ei ekte rotte…

…dansende på stuegulvet i leiligheten der hun og Herr Frodith bor:

Fru Rotte – en skrekkopplevelse fra virkeligheten

 

Nå er jo Frodithen vant til rotter.

I tillegg til Herr Frodith,

bor hun nemlig også sammen med Salt og Pepper.

 

Men: Det er stor forskjell på tamme husrotter

og ubedte villdyr!

 

Da Frodithen og jeg gikk tur i dag,

ble det jo en del prat om dette med rotteinntrengeren.

Jeg hadde også fått hetta om jeg hadde møtt på ei rotte inne i leiligheten!

Jeg synes det er ille nok når jeg møter et eksemplar av arten ute på fortauet.

Det har nemlig hendt!

 

Foreløpig har jeg heldigvis sluppet unna innbruddsrotter.

 

Men…i går kveld hadde jeg også en litt skummel opplevelse…

 

Jeg hadde benket meg til med peanøttskål og PC,

for å se finalen i “Stjernekamp”.

 

Kjerringa kunne knapt ha hatt det bedre!

 

Midt i jodlinga til finalist Bjørn, hørte jeg plutselig helt andre lyder…

Noen gjorde gjorde iherdige forsøk på å låse seg inn i leiligheten!

 

Jeg gikk bort til døra…

Lydene av en nøkkel som romsterte i låsen ga seg ikke…

 

Jeg: “Hallo?”

Ikke noe svar…

…det eneste jeg hørte var fiklinga med låsen.

Jeg: “Åkken er det?”.

Fortsatt ikke noe svar…

 

Bjørn-Atle og Bolla tittet bare spørrende bort på meg,

der var det ingen hjelp å få…

 

Her var det jeg som måtte å ta ansvar…

…og ordne opp med inntrengeren!

 

Jeg slo knyttneven hardt i døra mens jeg ropte:

“Nei!! Slutt!!!

 

Da ble det omsider stille…

 

Noen ganger løper fantasien min litt løpsk…

Derfor var jeg ikke sen om å ringe til portneren…

Jeg tenkte det var best at flere fikk vite om skumlingen

som prøvde å låse seg inn hos folk på en lørdagskveld!!

 

– Hei! Det var akkurat noen som prøvde å låse seg inn hos meg!!

Portneren:

– Åååååh…?”

Meg:

– Ja, og da je sporte åkken det var, så svara’n itte.

Han bære fortsatte me’ å prøve å låse opp døra!!”

(Akkurat som om jeg kunne vite sikkert at det var en “han”.)

 

Portneren:

– Hmmm… Jeg skal ta meg en tur og sjekke.

Høyst sannsynlig er det bare noen

som har vært ute og festa litt og gått feil.

Det er lørdag kveld, vettu!

(Portneren er en sindig kar.

Han vet hvordan han skal takle opprørte kjerringer!)

 

Noen minutter senere fikk jeg ei melding:

– Alt virker rolig.

 

I dag er jeg litt flau over reaksjonen min…

 

Tenk om jeg skremte en småfull nabo

som bare hadde surret seg bort til feil oppgang og dør…?

(Jeg har faktisk havnet i feil oppgang sjøl,

i forbindelse med at jeg har vært i vaskekjelleren.)

 

For så vidt kunne jeg godt ha tatt et magadrag

før jeg ringte portneren på en lørdagskveld også…

 

Men…

…slik kan det bli når man skvetter skikkelig…

…er utstyrt med frodig fantasi…

…og i tillegg kan være temmelig impulsiv og rask på avtrekkeren…;)

 

 

2 kommentarer
    1. Det samme skjedde meg for ca 1 måned siden, da jeg hørte at noen drev å fiklet for å få opp dørlåsen. Jeg var litt tøffere jeg da, og rev opp døra. Utenfor sto en forvirret polsk , som hadde gått inn i feil oppgang å kunne ikke forstå hvorfor han plutselig ikke klarte å låse opp døra, hihi!

      Jeg har aldri hatt besøk av uterotter, men skulle en stakker forville seg inn. Ja da tror jeg villdyrinnstinktet våkner hos kattene mine, og de hadde gjort kort prosess 😺😺🐀

    2. Da hadde vaffal jeg blitt kjemperedd – om noen hadde prøvd å låse seg inn! Jeg hadde garantert ringt overalt….. så – jeg syns du reagerte HELT normalt! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg