Rekkeviddeangst…

 

...er vel noe som i hovedsak rammer elbil-brukere…?

 

De siste ukene har jeg slitt med rekkeviddeangst.

 

Nei, jeg har ikke gått til anskaffelse av elbil.

Den dagen jeg flyttet til Oslo (for litt over tre år siden)

solgte jeg min gamle, skranglete dieselbil…

…satte meg på første tog…

…og begynte mitt nye, mer miljøvennlige, liv i Tigerstaden…

Jeg tviler sterkt på om jeg noen gang vil gå til innkjøp av en bil igjen.

 

Min rekkeviddeangst har handlet om…

 

…mobiltelefonen…

 

Gradvis har den nemlig vist stadig flere tegn på skrøpelighet.

Faktisk begynte den å minne mindre og mindre om mobiltelefon…

…og mer og mer om en…

 

…fasttelefon!!

 

Jeg fikk nærmest panikk

dersom jeg trodde at jeg hadde glemt igjen laderen hjemme.

(Jeg hadde aldri glemt den!)

Eller… om jeg befant meg på et sted

der jeg ikke hadde tilgang til ei stikkontakt å sette laderen i.

 

Nylig viste mobilen enda et svakhetstegn:

 

Skjermen låste seg – akkurat som et “stillbilde”.

Sjøl om jeg tok ut laderen, vistes fortsatt “ladingstegnet” på skjermen.

Desperate forsøk på å slå av telefonen (for å “restarte”) nyttet heller ikke.

Det var ingen ting som funket.

Telefonen var låst, og jeg følte meg “helt lost”

 

Etter noen minutter åpnet skjermen seg igjen, helt av seg sjøl,

men jeg skjønte jo hva dette betydde…

Den forrige mobilen min sa nemlig takk for seg på akkurat samme måte.

En dag var det full stopp,

og jeg fikk det travelt med å anskaffe ny telefon.

 

Jeg liker å skryte av at jeg er rask til å omstille meg…

…når jeg først må…

 

Men…det er dumt å ende opp med å måtte

Det er bedre å være føre var,

når man mer enn aner

at en aldri så liten livskrise er under oppseiling.

 

Etter at mobilen for alvor begynte å fuske,

har jeg lest om diverse mobiler på nettet,

uten egentlig å bli så veldig mye klokere…

 

I dag var jeg klar for å gå inn på Elkjøp…

…bare for å sondere litt til…

 

“Hva kan jeg hjelpe deg med?”

“Konfirmanten” virket vennlig uten å være påtrengende.

“Mobbil’n min byner å bli dåli’, så je må snart skaffe meg en ny en.

Je tenkte je bære ville sjå å døkk hadde her…”

 

Det virket absolutt som om “konfirmanten” hadde både peiling og oversikt…

Han ga meg et tilbud som virket veldig bra…

(I alle fall var han god til å overbevise meg om at dette var “noe man ikke sier nei til”.)

Men…jeg var altså fast bestemt på at jeg bare skulle se:

 

“Je kjæm kanskje att om manda’n. Je må bære tenkje litt tæl!”!

 

“Hvorfor skal du vente til mandag?” 

 

“Je må forberede meg!

Je må skrive opp alle kontakten’ mine,

så je får lagt døm inn i den nye tællefon.

Dessuten må je skrive opp alle æppa je har,

så je husker hvilke je skar legga innatt!”

 

Kanskje var det like greit at den unge mannen hadde på seg munnbind…

…slik at jeg ikke så hele fjeset hans?

Av og til kan det jo holde hardt å la være å trekke på smilebåndet?

Eller…

…kanskje unge Elkjøp-ekspeditører er drillet

i hvordan de skal håndtere folk

som avslører at de ikke er helt “oppdaterte”

på hvilke fantastiske muligheter som finnes i teknologiens verden?

 

Etter å ha blitt forsikret om at jeg slett ikke behøvde å gå hjem og ta notater…

endte jeg altså opp med å kjøpe ny telefon.

Egentlig hadde jeg tenkt å bytte til et annet merke.

“Iphone” er jo det “alle” anbefaler…

 

Så ble det til at jeg fulgte anbefalingen til ekspeditøren:

“Hold deg til det merket du allerede har,

så slipper du å sette deg inn i så mye nytt.”

 

Da han sa det, følte jeg at mye av frykten for mobilbyttet forsvant.

Det er stuerent å safe litt i blant…

 

I kveld har jeg sittet og fiklet på nyanskaffelsen.

Sjøl om mye er kjent,

har det jo skjedd en del på de årene som har gått siden sist jeg byttet mobil.

Det tar noen dager før jeg venner meg til endringene.

 

En av de tingene som er stas,

er at det er mye bedre kamera på den nye!

Blant annet har jeg “vidvinkel” og bedre skarphet.

Første fotoforsøk med ny telefon… Sjekk den vidvinkelen. a’! 😉

 

Og det beste av alt:

Nå slipper jeg å sitte med hjertet i halsen

av frykt for at jeg skal gå tom for strøm på null komma niks.

 

Jeg trenger antagelig heller ikke å være redd for

at skjermen skal gå aldeles i vranglås både i tide og utide…

…slik at verken fingeravtrykk eller tallkode fungerer…

 

13 kommentarer
    1. Så flink du har vært 😊 Tenk deg min panikk da, nå jeg måtte hjem på hjemmekontoret og åpne ALT på pc hjemmefra. Jeg var jo helt sikker på at det ikke ville gå. Og jeg satt og skrev ned tlf nummer til alle jeg jobbet med, i fall jeg ikke fikk opp pc, og Teams osv 🙄Godt det er litt lettere enn man tror 😂😂

    2. Gratulerer med ny mobiltelefon 🥳
      Det kan være ganske skummelt å skremmende å bytte telefon, men det går som regel veldig greit. Selv har jeg iPhone og jeg har lært meg at når jeg tar sikkerhetskopi før jeg bytter, kan jeg bare logge meg inn å vips så er alle apper og bilder mm på plass. Syntes allikevel det er litt skummelt da 😉

      1. Jeg har ikke blitt så avansert med de sikkerhetskopigreiene ennå. Har snust litt på det, men har fobi mot slikt. Vet det er tullete av meg… 😉

    3. Det er ganske stress når mobilen begynner å takke for seg 😛 Jeg har knust skjermen på min (i april i fjor), ikke så ille at jeg gadd å gjøre noe med det, men nå, snart 9 måneder seinere begynner den liksom å tulle litt med å reagere når jeg trykker på skjermen der den er sprukket og knust som verst, så jeg bør i grunn fikse den – men, da må jeg jo først skrive ned alle passord (i alle fall finne det arket jeg allerede har skrevet det ned på) og jeg gidder jo aldri å styre med denne “skyen” så jeg har ingenting der heller, noe som betyr at jeg mister alle kontakter og alle apper og alt som er (de nullstiller nemlig hele telefonen når de bytter skjerm) 😛 ha ha.. Jeg får se om jeg gidder, eller om jeg overlever en stund til så jeg heller kan kjøpe en ny 😛

      1. Jeg synes det er godt å vite at jeg har en telefon som trolig vil funke ei stund. En knust skjerm er irriterende. Jeg har valgt “idiotforsikring” i ett år, sjøl om det koster noen hundrelapper.. Det er aller mest ergerlig om man må bruke flere tusen kr. på ny telefon når man akkurat har kjøpt en. 🙂

    4. Gratulerer med ny telefon, det skal vennes til å få noe nytt etter lang tid, jeg byttet fra samsung til iphone for et par år siden og gruet meg skikkelig til denne forandringen. Men det gikk fint og enklere enn jeg trodde. Nyt ny telefon med bra kamera🤗

    5. Hei!

      Hvis du har en iphone kan du holde inne av og på knappen og ned knappen er det vel så skal telefonen skru seg av og på. Sjekk youtube hvis dette ikke stemmer.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg