Prioritere polet?

 

Jeg klarer meg fint uten å handle på polet.

Heldigvis…

 

Likevel er jeg enig i at polene gjenåpnes.

Fordi:

Konsekvensene av å holde stengt trolig er verre enn å ha åpent.

 

Dersom folk valfarter til andre områder for å få tak i sprit…

…så går antagelig vinninga ved å stenge opp i spinninga.

Eller…kanskje til og med vel så det?

 

Jeg tror ikke at flertallet av dem som drar lange veier for å handle sprit er alkohol-avhengige.

Det handle nok mer om den psykiske avhengigheten.

En form for overbevisning om…

…at ei helg uten vin/sprit ikke er noe “kos”?

 

For ganske mange er imidlertid den brutale virkeligheten at de blir skikkelig sjuke om de ikke får sin daglige dose alkohol.

Om de lovlige kranene stenges, så kan det også medføre desperasjon og aggresjon.

Kanskje til og med voldelig adferd.

Det har vi mer enn nok av rundt omkring.

 

Jeg kan godt sette meg på min høye hest og belære…

“Det må da fell gå an å klare seg uten dænna spriten førr ei viku hell to?”

 

Så er vi nå en gang slik laga, at vi har lett for å gjøre oss avhengige av både det ene og det andre.

(Om jeg f. eks mistet mobilen min, ville jeg nok få litt småpanikk…)

 

Kall det gjerne (u)vaner, men slik er det bare.

 

Om legen hadde nektet meg resept på beroligende medikamenter og sovemedisin…

…i de årene jeg var som mest innelåst i mitt eget angstfengsel…

…så hadde jeg nok blitt temmelig fortvilet.

 

Voldelig hadde jeg nok ikke blitt…

…men jeg hadde trolig isolert meg enda mer…

…og blitt enda vanskeligere å være i hus med.

 

Denne fruktdrikken fikk jeg i julegave.

 

Den er alkoholfri.

Den skal spares til en anledning da jeg har lyst til å kose meg litt ekstra.

 

Jeg er absolutt ingen fanatisk motstander av alkohol.

Det er veldig godt å kunne nyte et glass vin eller to en gang i blant.

 

Jeg er bare glad for at jeg ikke er avhengig av å komme meg på polet akkurat nå.

 

 

6 kommentarer
    1. Som deg er jeg ikke fanatisk motstander av alkohol..men klarer meg veeeeldig godt uten ..heldigvis ! Mye godt alkoholfritt også.. så for meg er det ikke viktig om polet er åpent eller ikke… Men det er mange ting å tenke på før det eventuelt stenges..enig i det <3

    2. Jeg klarer meg også veldig godt uten, men tar et par glass vin i helga! Kunne ikke tenkt meg å reist til et pol et annet sted for å få handla inn – stengt er stengt lissom…………….! Men – man skal ikke dømme andre! God klem <3

    3. Veldig greit å slippe det styret. Det er mangt man undres over i denne rare tida. Det har dukket opp mange merkelige problemstillinger som følge av pandemien…… Men kanskje det egentlig er det normale…. ??

    4. Ja ærlig talt! At det er polet som blir viktig i en LOCKDOWN det hadde jeg IKKE trodd….. Herregud rett og slett….. Alkohol er det siste jeg tenker på,,,, men det er jo meg da 😀

    5. Bra skrevet! Egentlig en dette om det er riktig at polet skal være åpnet en litt vanskelig peoblemstilling. Og uten at jeg tror at alle i den polkøen hadde “problemer”, så er det er nok mange skapalkoholikere i de tusen hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg