Poteten – bedre enn sitt rykte…

 

“Hun er som poteten, kan brukes til alt”.

Det er et uttrykk som gjerne blir brukt om allsidige personer.

 

I mitt barndomshjem hadde vi nesten alltid poteter til kjøtt – og fiskemiddager.

Som oftest kokte poteter med saus, men vi hadde også hjemmelaget potetstappe, potetstuing og (en sjelden gang) fløtegratinerte poteter.

 

I mine år som “Husmor”, brukte jeg også ofte poteter i matlagingen.

 

Jeg synes poteter er godt!

Imidlertid spiser jeg det langt fra hver dag.

I snitt blir det kanskje et par ganger i uka.

 

Jeg lager meg ofte middag på den måten at jeg blander masse grønnsaker med kylling eller fisk i ei stekepanne. (Jeg spiser ganske sjelden rødt kjøtt, men er absolutt ikke fanatisk når det gjelder det.) Så lager jeg gjerne en form for “saus” ved at jeg tilsetter hakkede tomater, kokosmjølk, rømme eller lignende.

Alternativt lager jeg vegetarretter med mange sorter grønnsaker, bønner, linser og ulike typer nøtter.

Til slikt passer det ikke med potet.

 

Noen påstår at poteter er så fetende…

…og at man i hvert fall ikke må spise poteter om man vil gå ned i vekt.

 

Jeg fant en artikkel om poteten på nettet.

Her får du vite en del om næringsinnholdet.

Dessuten får du et tips om hva du kan gjøre med poteten…

…for å unngå at den bidrar til at blodsukkeret ditt stiger veldig raskt.

 

Poteter er sunt! Sjekk næringsinnholdet.

 

Den (nesten) eneggede tvillingen til denne poteten spiste jeg til middag i dag!

 

Ikke akkurat noen potet-pusling!

 

Attpåtil stekte jeg Den Velvoksne i godt smør, sammen med to torskeburgere.

 

Så hadde jeg brokkoli, paprika og litt tomat som tilbehør.

Jammen “spanderte” jeg litt smeltet smør på toppen også…

 

Det var så godt at jeg glemte å ta bilde av herligheten.

Forresten var tallerkenen min såpass breddfull at det nesten var flaut!!

 

Men: 

Jammen ble jeg dugelig mett!

 

Jeg tror at jeg fint skal klare å styre unna julebakst-rester eller andre fristelser i kveld!

 

 

4 kommentarer
    1. middagen din hørtes god ut og poteter er godt,jeg hvet noen ikke har potet på menyen ,gjerne dei som lever på lavkarbo ,men jeg tenker det er andre ting en legger mer på seg enn en potet til middag :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg