Pilot på Prix?

 

Han hadde passert nåløyet, og kommet inn på utdannelsen han drømte om.

Han hadde fullført, og fått jobb i SAS, bare 25 år gammel.

 

Så kom koronaen…

Først ble han permittert.

Etter kort tid ble han oppsagt.

Han hadde ei studiegjeld på ca en million. 

Fordi han var nyutdannet, og hadde vært under utdanning, hadde han ikke opparbeidet rettigheter til å motta arbeidsavklaringspenger.

 

Han kunne ha satt seg ned og surmult…

Vært bitter og sint…

Gjort seg sjøl til et offer for omstendighetene…

 

Men han valgte noe annet.

Han dro hjem til Trøndelag og fikk seg jobb på Coop Prix.

Foreldrene støttet ham ved å la ham bo hjemme.

 

Tv2-nyhetene skrev om ham.

 

Da jeg leste artikkelen, tenkte jeg at dette var veldig positivt.

En gutt med tæl, som omstiller seg og gjør det beste ut av situasjonen!

 

Da jeg leste noen av kommentarene under artikkelen, så jeg at mange hadde tenkt det samme som meg.

Men…langt fra alle!

“TV2 burde heller skrive om dem som virkelig er vanskeligstilte” “Han der er det ikke synd på. Han får jo bo hjemme hos mor og far, og har fått seg jobb. Er det noe galt i å jobbe i butikk, kanskje?”

 

Jeg synes det er så positivt at en nyhetskanal av og til skriver om noen som velger å gjøre det beste ut av det de står i!

Vanligvis er det jo slik at “En Dårlig nyhet er en God Nyhet”…

Nyhetsbildet oversvømmes ikke akkurat av “Gla’saker”.

 

Visst er det mange som sliter tungt i kjølvannet av korona-krisen.

Så betyr vel ikke det at det ikke er lov å stå fram når man har funnet en (forhåpentligvis) midlertidig løsning på en utfordrende situasjon?

 

Når du har valgt å ta en langvarig og krevende utdannelse som f. eks. pilot…

…så er det vel innlysende at du ikke tok den utdannelsen fordi du har planlagt å jobbe i kolonialbutikk?

 

Butikkansatte gjør en viktig jobb!

Det har kommet ekstra tydelig fram nå under koronakrisen.

Det er imidlertid ikke det som er hovedpoenget i denne sammenhengen!

 

Hvorfor “må” enkelte tilsynelatende alltid vinkle noe til å bli negativt?

Jevnt over har vi gode levevilkår i Norge. Det betyr jo ikke at livet er rosenrødt til enhver tid. Noen får tilsynelatende sin skjerv med motgang og vel så det!

Å ha solid økonomi og en godt betalt stilling, er ikke alltid ensbetydende med å føle seg tilfreds og glad. På utsiden kan det se ut som om man “Lever på den grønne gren”, men det kan gjøre vondt på “innsiden” likevel…

 

Jeg tror det ofte handler en del om misunnelse når et menneske skriver stygge ting i kommentarfelt…

Noe som igjen handler mye om å sitte i offerrolle…

 

Jeg har absolutt vært der, og det mer enn en gang.

Jeg har imidlertid ikke hatt for vane å invadere kommentarfelt med gruffet mitt av den grunn, sjøl om det nok har skjedd.

 

Innimellom toucher jeg offerollen…

…men jeg må tenke meg om før jeg spyr gørra mi ut over andre.

Det er nemlig min gørr.

Den bør jeg hovedsakelig bearbeide på egenhånd og holde mest mulig for meg sjøl…

 

Jeg kan snakke med en god venn om den…

Med “En god venn” mener jeg ikke en som alltid gir meg applaus og “medhold”.

Heller ikke en som setter meg fullstendig til veggs med harde ord og fordømmelse…

I en slik sammenheng er en god venn en som hjelper meg til å reflektere og se at saken har mer enn en side…

 

Nett-trollet har talt…

 

 

6 kommentarer
    1. Noen skal alltid ha det verst – eller best – eller størst – eller minst…. noen tåler ikke at andre blir trukket fram! Bra skrevet, Kari! God klem <3

    2. Utrolig hvordan enkelte klarer å vri alt til noe negativt.. Om noen har gjort noe “positivt” å får skryt for det betyr jo selvsagt ikke det at det ikke finnes andre som har gjort noe enda mer “prisverdig”.. Og om noen klager på vondter f.eks betyr ikke det at det ikke finnes noen som har myyyye mer å klage for..osv..
      Forundrer meg ofte over folk som kommenterer og virker som di har lest alt i “svart-hvitt “..og bare MÅ legge igjen en negativ kommentar..
      Ser av bildet her at du trang den kaffen..hehe.. <3

      1. “Ali kaffe kurerer gruff” var det en reklame som het en gang i tida. Nå sverger jeg til “Evergood”, men jeg er nok ganske avhengig av “morraskaffen” min. Ja, jeg er så hjertens enig med deg i det du skriver her i kommentaren! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg