Og det BLE lys…men ikke helt uten dramatikk!

 

Etter fjorten dager uten lys på badet, begynte jeg å bli litt lei av stemningsfull, batteridrevet lyslenke…

Dessuten var det ikke lenger fullt så festlig å iføre seg hodelykt når fjeset skulle fikses på morran…

 

I helga kom portneren hjem fra ferie. Husverten og jeg hadde blitt enige om at jeg skulle snakke med ham før vi kontaktet elektriker.

Femten minutter etter at jeg hadde sendt melding, sto han utenfor døra mi.

Han er en veldig ekspeditt og trivelig fyr!

 

Han løftet av dekselet på bryteren…

…trykket og vred litt…

…og det ble lys!

 

Lykkelig var jeg!

Men…i dag tidlig funket det ikke.

Nå hadde jeg jo sett hva portneren gjorde, så da fant jeg ut at jeg skulle prøve meg som “elektriker light”.

(I dobbel forstand!)

 

Men…lys ble det ikke…

 

Det som derimot skjedde…

 

…var at hele leiligheten ble mørklagt!

 

Hadde jordfeilbryteren slått seg av i ren protest, på grunn av et klåfingret kvinnfolk?

 

Plutselig kjente jeg at det luktet svidd i leiligheten…

 

Ikke for alt i verden om jeg turte å slå på jordfeilbryteren igjen!!

Det ble en ny telefon til portneren…

Litt engstelig blir man jo, når det lukter svidd, samtidig med at jordfeilbryteren går.

 

Portneren tok det veldig med ro.

Han forklarte meg hvordan jeg skulle uskadeliggjøre lysbryteren, og ga meg navnet på et elektrofirma.

Etter å ha konferert med husvertens mor, gikk jeg trøstig i vei.

 

Noen ganger har man flaks, altså!

To timer senere var elektrikeren på plass!

 

Han fikk det til å lyse på badet, men var enig i at lysbryteren burde skiftes!

Den var litt ødelagt i dekselet.

Dessuten litt slarkete og  “gammel og utgått på dato”.

 

Det han imidlertid IKKE forsto var at jordfeilbryteren hadde slått ut…

Heller ikke kunne han forstå hvorfor det hadde luktet svidd.

Han begynte å spørre meg ut om hva annet jeg hadde bedrevet på morgenkvisten…

 

Det var da jeg kom på det!

 

“Je hadde akkurat laga meg smoothie da jordfeilbryter’n slo ut.”

 

Da elektrikeren fikk se på blenderen, var han ikke i tvil:

Der var synderen som hadde fått jordfeilbryteren til å reagere!

(Blenderen har vært litt hanglete ei stund. Derfor har jeg nylig bestilt ny pakning til den.)

 

“Jeg kan ta den med meg og kaste den for deg!”

Det var jo vakkert gjort…

Antagelig turte han ikke la meg være alene med blender – duppeditten så mye som ett sekund til!!!

 

Nå venter jeg altså på pakningen jeg bestilte, men noen blender har jeg ikke…

Det ble en lærdom til den nette sum av kr 395,- for min del…

 

For husverten blir det nok dyrere, men det var godt å vite at det ikke var fiklinga mi med lysbryteren som gjorde utslaget. Jeg hadde heldigvis ikke gjort skaden verre på den fronten.

 

Se så fint det lyser gjennom “baderomsvinduet”!

 

Nærbilde av det nye lysbrytervidunderet! (I midten her!)

 

Forresten så lærte jeg jeg noe mer i dag! Nemlig ved å observere elektrikeren da han skiftet et par gjenstridige, utgåtte lyspærer for meg!

 

Det forteller jeg mer om i videoen under!

 

 

 

 

 

9 kommentarer

Siste innlegg